שיטות מחקר

שיטות מחקר

מסתובב עכשיו קורס, שנקרא שיטות מחקר  – נתקלתי בקורס הזה גם באוניברסיטה הפתוחה, וגם בעוד כמה מכללות ומוסדות אקדמאיים. הקורס הזה, שיטות מחקר, לא דורש מכם בעצם לכתוב מחקר, הוא דורש מכם להבין איך כותבים מחקר. הוא מתייחס לשתי הפארדיגמות המחקריות הנפוצות, שהן מחקר כמותי ומחקר איכותני, ולכל ההיבטים של המחקר. כמו למשל, זיהוי של המשתנים, אמינות, תוקף פנימי, תוקף חיצוני, אתיקה וכדומה – כאילו, לשיטות המחקר, ברור, לא?

האם  קורס שיטות מחקר הוא חביב כמו שזה נשמע?

אז תנו לי לומר לכם שזה אחד הקורסים היותר מעצבנים שנתקלתי בהם. באמת! יש דברים שנראים די מובנים מאליהם – למשל, להבדיל בין המשתנה הנומינאלי למשתנה האופקטיבי – זה קל. הנה דוגמא: 

משתנה תלוי

המשתנה – למידה ארגונית

הגדרה נומינאלית:

התפתחות של ידע הקיים אצל עובדים בארגון, שהתקבל כידע ובא לידי יישום  בפעילויות בחברה, ובכך פותח פתח לשינוי פוטנציאלי  באותן פעילויות (Berends, Boersma and Weggeman, 2003)

הגדרה אופרציונאלית:

מחקר זה יתבסס על בחינת המשתנה ב-2 ממדים, כפי שנבדקו ותוקפו על ידי Fedor et al (2003):

  1. רכישת מידע: רכישת מידע רלוונטי לחברה ממקורות חיצוניים  או פנימיים. 
  2. הפנמת מידע: הטמעת הידע הנרכש במאגר הידע הארגוני. 

 

המשתנה הנומינאלי – זו ההגדרה התיאורטית של המשתנה. 

המשתנה האופרציונאלי – זה איך שאתם הולכים למדוד את אותו משנה – זאת אומרת, באילו כלים?

קל, נכון?

מה שיותר מסובך, זה כל המושגים של תוקף פנימי, תוקף חיצוני, מהימנות, הטיות של המחקר – ארטיפקט, קונפאונדינג – נשמע כמו קללה מהארי פוטר? זה בגלל שהקללה שהארי פוטר הכי אהב זה קונפאונדינג – תבדקו אותי אם אתם רוצים! אפילו תפסו אותו על זה בהתחלה של אוצרות המוות – מעניין עם ג’יי קיי רולינג למדה שיטות מחקר ….

אז האמת היא, שאם לקחתם את הקורס הזה, בשיטות מחקר, תנחומיי – נכון שכל סטודנט צריך שתהיה לו שליטה בסיסית בשיטות מחקר (או שלא? זה לא באמת ישמש אותכם אחרי שתסיימו את התואר…) אבל – אם לא לקחתם את הקורס הזה, ואתם פשוט צריכים עזרה בכתיבת הפרק של שיטת המחקר בתוך המחקר שלכם – בזה אנחנו ממש יכולים לעזור. כי פרקי המתודולוגיה חוזרים על עצמם. מכיוון שהם די שבלוניים, גם אין בזה עניין של העתקה. אתם פשוט לוקחים שיטת מחקר מעבודה כתובה, עושים בה את ההתאמות למחקר שלכם, למשל, מתאימים את מספר הנחקרים, את הנושא של המחקר, את האופן בו ערכתם את המחקר – וזהו בעצם. כי רוב הדברים, כמו מגבלות המחקר, והאתיקה, לא משתנים. תוכלו למצוא באתר שלנו דוגמאות למחקרים בשתי שיטות המחקר – גם מחקר כמותי וגם מחקר איכותני. ואם אתם לא בטוחים, דברו איתנו support@smarter.co.il  – בשביל זה אנחנו פה!