אשנב למדעי החיים
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 14 |
מקצוע | ביולוגיה, חינוך, מדעים |
קורס | אשנב למדעי החיים |
מילות מפתח | אשנב למדעי החיים, ממן 14 |
ציון | 100 |
שנת הגשה | 2018 |
מספר מילים | 1000 |
תקציר העבודה
אשנב למדעי החיים ממן 14 ציון 100
שאלה 1:
- נוירון ד הוא נוירון ביניים. הוא מקבל אותות מנוירון חישה שמגיע מהעור. יש לו אקסון קצר ודנדריטים רבים. הוא קולט אותות כימיים באמצעות הדנדריט מנוירון חישה בעור וממיר אותם לאותות חשמליים בדנדריט. האקסון מוליך אותות חשמליים מגוף התא ומשחרר אותות כימיים בקצות האקסון.
תפקידו במערכת לקשר ולתווך בין תא עצב חישה לתא עצב מוטורי שמפעיל במקרה הזה שריר. המידע שמגיע אל נוירון הביניים הוא גירויים שמגיעים מנוירון החישה בעור.
- בין אזור א לאזור ג קיים נוירון חישה. הקולטנים בקצה הדנטריט מחוברים להסתעפות מסיב השריר ומשם עוברים דרך הדנדריט אל גוף התא שזה אזור ג וממנו לאקסון. בקצות האקסון של נוירון החישה מתחבר לדנדריט של נוירון ביניים (זהו כיוון זרימת המידע). התגובה למידע שהועבר מאיזור א לאזור ג ע"י נוירון החישה מגיעה לאזור ב (סיבי השריר) באמצעות נוירון מוטורי דרך נוירון ביניים. תפקידו במערכת של הנוירון המוטורי לשלוט בשריר- הוא מעביר אינפורמציה למערכת השרירים.
שאלה 2:
- השראה עוברית – תקשורת בין תאית בטווחים קצרים. תאים של ריקמה אחת משרים שינוי בתאי ריקמה סמוכה בתהליך שנקרא השראה עוברית, כלומר אותות שמקורם בתאים עובריים גורמים לשינוי בתאים סמוכים. זוהי פעילות גומלין כימית בין תאים של רקמות שונות המעוררת שינוי התפתחות. השראה עוברית מתארת השפעה של חלקים שונים של העובר המכוונת את התפתחותם של קבוצות תאים לרקמות ואיברים ספציפיים.
תאור ניסוי המאשר את קיומה של התופעה בעוברי חולייתנים – ניסוי של הילדה מנגולד אחת מתלמידותיו של שפמן, גילתה כיצד הגסטרולוציה מבוקרת בחולייתנים. היא ידעה