ביוכימיה ב' עם הערות. ציון - 92

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2017
מספר מילים 503
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

שאלה 1: א. לפניכם מוצגות ארבע חומצות שומן המשתיכות למשפחת חומצות השומן ω-3 . הסבירו מדוע החומצות מכונות ω-3.
כינו מקוצר שם
18:3 ציס 9,12,15 אוקטאדקאטרינואית
20:4 ציס 8,11,14,17 איקוזאטטרנואית
22:5 ציס 7,10,13,16,19 דוקוזפנטנואית
24:6 ציס 6,9,12,15,18,21 טטראקוזאהקסנואית
2. . ציירו את מבנה החומצה 20:4.
שאלה 2: א. כתוצאה מהידרוגנציה של חומצות שומן אולאיות התקבלו חומצות שומן רוויות וכן חומצות שומן שהן במבנה טרנס.1. מה הכינוי השיטתי והכינוי המקובל לחומצת השומן הרוויה שהתקבלה? האם יש שינוי בטמפרטורת ההתכה שלה?2. מהו מבנה הטרנס שהתקבל? כיצד הוא משפיע על טמפרטורת ההיתוך? ב. סמנו את חומצת השומן, שבכל זוג חומצות שומן, שלה טמפרטורת התכה גבוהה יותר והסבירו:
Δ9 18:1 18:2 Δ9, 12
18:1 18:0 Δ9
18:0 16:0
שאלה 3: א. מהי המשוואה המסכמת של חמצון מלא של חומצה מיריסטית (14:0) ? (בתשובתכם רשמו את כל המרכיבים). ב. מדוע לדעתכם צריכים התאים נוכחות חמצן בכדי לפרק חומצות שומן? שאלה :4 א. לתמצית תאי כבד, המכילה את כל הדרוש לסינתזת שומנים, הוספה של כמות רבה של אצטיל – CoA שכל פחמניו הם 14C . היכן ימצאו הפחמנים הרדיואקטיווים במולקולות הפלמיטט שנוצרו? ב. לתמצית תאי כבד, המכילה את כל הדרוש לסינתזת שומנים, הוספה של כמות רבה מלוניל CoA וכמות שיורית של אצטיל – CoA שכל פחמניו הם 14C . היכן יימצאו הפחמנים הרדיואקטיווים במולקולות הפלמיטט שנוצרו? הסבירו. שאלה 5: בילד חולה נמצא פגם במערכת נשא הקרניתין. דיאטה טיפולית שכללה בעיקר חומצות שומן באורכים בינוניים (8-10) הטיבה מאוד את מצבו של הילד: א. כל דרישות האנרגיה יסופקו לילד על ידי פחמימות .ב. הפגם הוא במערכת הפראוקסיזומלית כך שתוספת קרניתין לא תהיה יעילה. ג. חומצות שומן באורכים 8-10 נכנסות למיטוכונדריה לפני שהן הופכות לנגזרות CoA. ד. חומצות שומן באורכים 10 8 הן הידרוקסי חומצות שומן. ה. חומצות שומן באורכים 8-10 הופכות בקלות לגלוקוז בכבד. שאלה 6: כל הארועים הבאים קשורים בסינתזה של טריאצילגליצרולים ברקמת שומן למעט: א. הוספה של אציל- CoA של חומצת שומן לדיאצילגליצרול. ב. הוספה של אציל – CoA של חומצת שומן לליזופוספטידט. ג. זרוז של הריאקציה על ידי גליצרול קינאז . ד. הידרוליזה של חומצה פוספטידית על ידי פוספטאז .ה. חיזור של דיהידרוקסיאצטון פוספט. שאלה 7: ליפופרוטאין ליפאז פעיל ב: א. הידרוליזה של טריאצילגליצרולים של הליפופרוטאינים בפלזמה לצורך אספקת חומצות שומן לרקמות. ב. ספיגה של שומנים במעי. ג. פירוק תוך תאי של הליפידים שבליפופרוטאינים. ד. פרוק ליפו פרוטאינים לצורך אספקת חומצות אמיניות. שאלה 8: כל ההיגדים הבאים אודות פירוק ספינגוליפידים נכונים למעט: א. הפירוק מתרחש על ידי אנזימים שבליזוזומים. ב. הפירוק של ספינגוליפים מסתיים בקבלת צרמיד. ג. הפירוק הוא הדרגתי מרכיב אחר מרכיב. ד. בפירוק הספינגוליפידים משתתפים סולפטאז ונויראמינדאז. ה. הפרוק על ידי אנזימים ספציפי גם לסוג הקשרים במולקולה. שאלה 9: אדם סעד את ליבו בארוחה עתירת ליפידים. אחרי הארוחה נמצאו בדמו המרכיבים הבאים: כילומיקרונים בריכוז גבוה, גופי קטון בריכוז גבוה וכן נמצא שריכוז הפרופיוניל CoA- בתאי גופו גבוה מהרגיל. א. הסבירו מדוע כמות גופי הקטון עולה לאחר הארוחה עתירת הליפידים. ב. הסבירו מדוע עולה ריכוז הפרופיוניל- CoA בתאים. שאלה 10:
התבוננו באיור 83 (א, ב) בעמוד 166 בספר הלימוד. מהו המבנה וההרכב של טיפת שומן בתא? בתשובתכם העזרו בדף ה- wikipedia על טיפת שומן – Lipid droplet .