בין ציון לציונות

תקציר העבודה

מטלת מנחה 11

שאלה 1:    

כדי לענות על השאלה הראשונה יש צורך לעבור על מסגרת הזמנים והאירועים השונים, אגדיר את המושגים הבאים:

השכלה, תנועת ההשכלה: מגמה שמתפתחת בעולם כולו משנת המאה ה-17. העולם בימי הביניים היה עולם נוראי מאוד. באנגלית נקרא "התקופה האפלה" מכיוון שהאנושות לא התקדמה כלל. בתקופה של 1,000 שנה אנשים נשלטו ע"י הכנסייה. הדת שלטה בכל העולם ובכל תחומיי החיים. כדי להבטיח שהדת תשלוט היא השתמשה בשני כלים עיקריים: 1. פחד. 2. סחיטה. מי שחשב אחרת הרגו אותו. הכנסייה שלטה באנשים ובנוסף היא גם מינתה את המלכים וכל מלך באירופה שלט בחסד "האל". בימי הביניים רוב האנשים היו פשוטי עם, בורים לחלוטין ללא השכנה והכנסייה שלטה בהם ביד רמה. המלכים היו צריכים לסחוט כלכלית את האנשים הפשוטים ולהתחלק בכסף עם הכניסה ועצמם. במסוף המאה ה-15, הומצאה מכונת הדפוס והכנסייה אישרה את ההמצאה הזאת מכיוון שזה עזר להם להדפיס את הספרים הקדושים. ברגע שאפשרו זאת התחילו להדפיס גם ספרים שהתנגדו לתפיסת עולמם של הכנסייה ואנשי הדת. הדפסה של ספרים אלו הובילו לרעיונות חדשים, והם למעשה תנועת ההשכלה. הרעיון היה שלאדם מותר לבחור כמה להאמין ובמי להאמין, לחיות לפי אמונתו ותרבותו, בלי שאף אחד יחייב אותם אחרת. למעשה רעיונות אלו התפשטו ואנשים התחילו להאמין ברעיונות שלהם ודרשו מהמלכים שלהם לתת להם זכויות ושירותים. יותר ויותר עמים רוצים עצמאות ולא לחיות תחת שלטון של עם אחר. תנועת ההשכלה היא זאת שמביאה את הרעיון של הלאומיות וגם של שוויון בין כולם….

שאלה 3:

הכינוי הספרותי אחד-העם של של אשר צבי גינצברג (1927-1856), אשר נחשב לאבי "הציונות התרבותית" ומעצב דרך לאומית חדשה עקב ביקורתו החריפה לשינוי מהפכני לדרכי הפעולה של תנועת חיבת ציון (גם את הפילנטרופיות של הברון רוטשילד), בה התחיל את פועלו בשנת 1884. לאחר שביקר בארץ ישראל פעמיים וראה את הקושי הרב שנתקלו בו העולים החדשים, פרסם אחד העם את המאמר "לא זה הדרך!" בעיתון "המליץ" בשנת 1989. למרות הצנזורה הרוסית הקשה שהייתה והקשתה על כל פעילות עיתונאית שנחשדה כחותרת מתחת לשלטון. במאמרו ניסה אחד העם להשיב על שאלות כמו מדוע לא הצליחה התנועה….