ג'נוסייד (רצח עם) - תשובות לשאלות חזרה למבחן

תקציר העבודה

הקובץ כולל מושגים ותשובות לשאלות לדוגמה, בקובץ ניתן למצוא את החומר הבא:
מחשבות על הבלתי נתפס:
מושגים:
1. רפאל למקין.
2. אמנת האו"ם למניעת וענישת הפשע ג'נוסייד.
תשובות לשאלות:
1. האם דת יכולה להיות גורם מחולל ג'נוסייד? חוו דעתכם ותארו שני מקרים שנלמדו במסגרת הקורס, בהם התקיימו הבדלי אמונה בין המבצעים לבין הקורבנות: מקרה אחד בו הבדלי הדת תרמו לג'נוסייד ומקרה אחד בו הבדלי הדת לא היו משמעותיים. בנוסף, סקרו בקצרה את עמדת אמנת האו"ם בסוגיית הדת?
2. המודל המחקרי של תחום הג'נוסייד מספק דיון בתנאים מקדימים. מהם תנאים מקדימים? לשם מה הם נועדו? מנו לפחות ארבעה תנאים מקדימים ודגימו כיצד יושמו באמצעות שימוש במקרי בוחן שונים שנלמדו הסמסטר.
3. התיאוריה המרכזית של חוקרי ג'נוסייד עוסקת ביצירת מודל מחקרי ובו מכנים משותפים למקרי ג'נוסייד שונים. הסבירו את המודל הזה ותארו את מרכיביו.
4. ע"פ סעיף 2 באמנת האו"ם, ג'נוסייד ייחשב ככזה אם הוכחה כוונה תחילה של המבצעים. מהי הבעייתיות הנובעת מחובת הוכחת הכוונה? הדגימו בעייתיות זו בהתייחס לשני מקרי בוחן שונים שנלמדו במהלך הסמסטר.
5. אמנת האו"ם מגדירה ארבע קבוצות שרדיפתן מהווה ג'נוסייד. באילו קבוצות מדובר? תנו דוגמה לכל קבוצה באמצעות ארבעה מקרי בוחן שונים (אחד לכל קבוצה) שנלמדו במהלך הסמסטר. בנוסף, ציינו אילו קבוצות "נעדרות" מאמנת האו"ם?
רואנדה:
מושגים:
1. קולוניאליזם אירופאי.
2. גזענות מודרנית.
3. מפקד האוכלוסין ברואנדה, 1933.
4. ז'ובנאל הביארימאנה.
5. RPF – "החזית הפטריוטית של רואנדה".
6. הצד השלישי במקרי ג'נוסייד.
תשובות לשאלות:
1. בימין נויברגר, מחבר יחידת הלימוד על רואנדה, טוען כי הסיבה המרכזית לג'נוסייד (1994) הייתה התיאוריה הגזענית הבלגית שהונחלה בקרב האוכלוסייה המקומית. הסבירו את טיעוניו של נויברגר בהתבסס על תיאוריה גזענית זו ועל 3 אירועים מרכזיים בתקופת השלטון הבלגי.
3. הציגו את המאבק שהתקיים בראשית שנות ה90 של המאה עשרים בין הRPF לבין השלטון ברואנדה. העריכו: עד כמה תרם מאבק זה לפרוץ הג'נוסייד?
ארמנים:
מושגים:
1. החזון הפאן-טוראני (פאן-טורקי)
2. הטורקים הצעירים.
3. 24 באפריל 1915.
4. צ'טה.
5. הכחשה והשכחה.
תשובות לשאלות:
1. מהו תפקיד הלאומיות בג'נוסייד הארמני משנת 1915, הן אצל המבצעים והן אצל הקורבנות? תארו את ה"תחנות" המרכזיות של ההסלמה ביחסים בין הטורקים לארמנים משנות ה90 של המאה ה19 ועד לג'נוסייד של 1915.
2. מדוע סירבה האימפריה העות'מנית להעניק לארמנים אוטונומיה או עצמאות, בניגוד לאופן בו פעלה מול היוונים, הבולגרים והסרבים? התייחסו בתשובתכם בין השאר למעורבות המעצמות המערביות ולחזון הפאן-טוראני של "הטורקים הצעירים".
בריה"מ:
מושגים:
1. פוליטיסייד.
2. הקולקטיביזציה בבריה"מ (1930-1933)
3.גולאג.
תשובות לשאלות:
1. תארו את תוכנית הקולקטיביזציה בחקלאות בברית המועצות משנת 1929. מה היו תוצאות תוכנית זו? העריכו ונמקו: האם ניתן לקבוע כי התקיים במקרה זה ג'נוסייד מכוון?
2. אילו מנגנוני טרור מרכזיים הפעיל שלטונו של סטאלין כלפי קבוצות אוכלוסייה שראה בהן מתנגדות לשלטון? מיהן הקבוצות האלה? מדוע הופעל כלפיהן טרור?
טיבט:
מושגים:
1. אתנוסייד.
2. הסכם 17 הנקודות.
3. הזינוק הגדול קדימה.
4. מהפכת התרבות.
תשובה לשאלה:
1. מהם העקרונות המרכזיים בהסכם 17 הנקודות משנת 1951? העריכו: האם ניתן לקבוע כי הסכם זה הופר בידי סין באירועי "הזינוק הגדול קדימה" ו"מהפכת התרבות"? נמקו וקבעו כיצד יש להגדיר שני אירועים אלה: האם "ג'נוסייד","פוליטיסייד", או "אתנוסייד"?
ארה"ב:
מושגים:
1. תומאס ג'פרסון.
2. אנדרו ג'קסון.
3. נתיב הדמעות של שבט הצ'רוקי.
4. "הבהלה לזהב" , 1848.
5. מלחמת המישורים.
תשובות לשאלות:
1. מה היו מאפייני המהגרים מבריטניה לצפון אמריקה במאות 17-18 (רקע מעמדי, חברתי, דתי)? העריכו ונמקו: האם מאפיינים אלה השפיעו על יחסה העתידי של ארצות הברית כלפי האינדיאנים?
2. חוקרים רבים טוענים כי ארצות הברית ביצעה במאה ה19 ג'נוסייד מתוכנן באינדיאנים. האם אתם מסכימים עם קביעה זו? נמקו. בנוסף, תארו את שלושת האירועים המרכזיים ביותר אשר להערכתכם עשויים להעיד על נכונותה של קביעה זו.
3. כיצד הביא האדם הלבן להרס החיים והתרבות הילידיים בצפון אמריקה? פרטו על אודות המחלות, הרס האיזון האקולוגי, מכת האלכוהוליזם ותקופת "הבהלה לזהב". העריכו: עד כמה השפיעו כל אלה על תמותת האינדיאנים?