גנטיקה של הפרעות אוטיסטיות

מוסד לימוד
מקצוע ,
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2721
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

1. תקציר
2. מהו אוטיזם?
3. ההיסטוריה של האוטיזם
4. גנטיקה של אוטיזם
4.1. גילוי הבסיס הגנטי לאוטיזם
4.2. מנגנון ההורשה של האוטיזם
4.2.1. שינויים בגן אחד
4.2.1.1. מחקרי תאחיזה (Linkage)
4.2.1.2. מחקרי GWAS (Genome-Wide Association Study)
4.2.2. שינויים כרומוזומליים
4.2.2.1. שינויים במספר עותקים (Copy Number Variation)
5. מחלות הקשורות לאוטיזם
5.1. טרשת קרשית (Tuberous Sclerosis)
5.2. תסמונת ה-X השביר (Fragile X Syndrome)
5.3. Phenylketonuria (PKU)
6. השפעת הסביבה
7. כיווני מחקר עתידיים
8. מקורות ספרות

 

  1. תקציר

אוטיזם הוא רצף הפרעות המאופיינות בקושי לקיים אינטראקציה חברתית ותקשורתית יחד עם טווח מוגבל של תחומי פעילות ותחומי עניין. לאוטיזם קשת ביטויים רחבה והלוקים באוטיזם חווים התפתחות חברתית והתפתחות שפה איטית ואבנורמלית, תנועות חוזרות ושינויים התפתחותיים שונים – אך מגוון הפנוטיפים של האוטיזם רחב פי כמה.

אוטיזם מסווג לפי שלוש קטגוריות כלליות – אוטיזם קלאסי, תסמונת אספרגר והפרעת אוטיזם לא מוגדרת. ישנה מגמת עלייה חדרה בשכיחות האוטיזם בארץ ובעולם, אך זה נובע בעיקר מהרחבת ההגדרה לאוטיזם, שכעת כוללת גם את תסמונת אספרגר והפרעת האוטיזם הלא מוגדרת.

 

גנטיקה של אוטיזם

רוב מקרי האוטיזם הם ללא סיבה ידועה, וגם כיום לא יודעים בבירור מה הם הגורמים לאוטיזם. מחקרים בתאומים אוטיסטיים ובמשפחות עם ילד אוטיסטי מוכיחות שהבסיס לאוטיזם הוא גנטי, וכמעט ולא מושפע מהסביבה, אך מחקרים רבים עדיין לא הצליחו למצוא את הגן הספציפי האחראי לאוטיזם. מסיבה זו המודל הגנטי המקובל לאוטיזם הוא פוליגניות עם יחסים אפיסטטיים בין הגנים.

אוטיזם מתבטא במספר תכונות הן בפנוטיפ והן בגנוטים – טווח רחב של IQ, חומרת האוטיזם ו-Copy Number Variation, כמות העותקים שבה רצף דנ"א מסויים חוזר על עצמו בגנום.

לכ-10-15% מהאנשים הלוקים באוטיזם יש גם תסמונת או הורשה מנדלית של מחלה הפוגעת בגן אחד (Single Gene Disorders). המחלה הנפוצה ביותר היא טרשת קרשית (tuberous sclerosis), ולאחריה תסמונת ה-X השביר ופנילקטונוריה.

לכ-3-5% מהלוקים באוטיזם נמצאו בעיות בכרומוזומים עצמם – מחיקות, הכפלות, היפוך כיוון, טרנסלוקציות והכנסות של מקטעים שונים בתוך הכרווזום. רוב הכרומוזומים שהושפעו היו אוטוזומליים אך נמצאו הוכחות מעטות שגם בכרומוזומי המין ישנם שינויים. שימוש בסמנים ו-LOD Score הראו שרוב השינויים נעשו על כרומוזום 15q11-13 אך גם בכרומוזום 7q22-36 ישנן חריגות גדולות.

ישנם כיווני מחקר שונים ורבים בחקר האוטיזם – ובעיקרן קטגוריזציה של הפנוטים הרבים על מנת לחדד את הקשר בין הפנוטיפ לגנוטיפ, גילוי המנגנון המדוייק של ההורשה ומציאת הסיבה לאוטיזם.