דיני חוזים - חובת תום הלב ופגמים בכריתה - עבודה, תרגיל

תקציר העבודה

העבודה מציעה לסטודנט פתרון אנליטי ברור ובהיר של קייס בו נגלו בעיות של הפרת תום הלב בשלב מו"מ, בתהליך הכריתה, וסוקר את שלל הפגים הנגלים כתוצאה מתהליך כריתת חוזה לא ראוי, וכן עובר על שלל התרופות המגיעות לצד הנפגע כתוצאה מהפרה זו, באמצעות חקיקה ופסיקה מאוד נרחבת, וכן ספרות משפטית.
העבודה כוללת אזכורים כנדרש בפקולטות למשטים, קלה ונוחה להחלה וליישום על קייסים משפטיים נרחבים העוסקים בעיקרון תום הלב, הפרת חוזה ותרופות ומציעה מודל אחיד לפתרון שאלות משפטיות בגין פגמים בכריתת חוזים.

להלן קטע מהעבודה:

א. חובת תום הלב בשלב מו"מ:

חובת תום הלב היא קוגנטית, שהמבחן לבחינתו הוא אובייקטיבי יחד עם מבחן סובייקטיבי של בחינת הנסיבות של כל מקרה לגופו.
ס' 12(ב) לחוק החוזים קובע כי צד שלא נהג בתום לב(להלן ת"ל) בעת מו"מ לקראת כריתתו של חוזה יחוייב בפיצויים עקב נזקים שנגרמו לצד השני. נדון בשאלה האם הופרה חובת תום הלב (להלן תה"ל), בטענות אשר הצדדים יעלו וגם בסעדים השונים.

מחד גיסא, הזוג יטען כי ישנה הפרה של חובת תה"ל עקב העלאת דרישה בלתי חוקית: תשלום במזומן ללא קבלה של 30% מסכום העסקה לשם תחמון המס. לפי פס"ד זונינשטיין ניתן לראות כי זוהי הפרה בוטה של חובת תה"ל.
מאידך גיסא, תמיר יטען כי דרישה בלתי חוקית אינה מהווה חוסר תום לב, לפי דעת הרוב בפס"ד זוננינשטיין .

מחד גיסא, יטען הזוג כי שינוי דרסטי של מחיר הארון והעלתו ב 10,000 ש"ח מהווה הפרת חובת תה"ל לפי פס"ד זוניינשטיין וקל בניין .
מאידך גיסא, תמיר יעטן כי זוהי טכניקה במו"מ המקובלת ולא חסרת ת"ל וכי בשלב מתקדם זה של מו"מ לא רשאי הזוג לפרוש מהמו"מ .
מחד גיסא הזוג יכול לטעון כי ניהול מו"מ מצדו של תמיר עם קונים פוטנציאליים נוספים, לאחר שסוכם בינהם לחתום על חוזה, מהווה הפרה של ת"הל לפי פס"ד אינגי פרב .
מאידך גיסא, תמיר יטען כי רואה בחנות שבניהולו ובפריטים שלמכירה מכרז פרטי, ומאחר שכך הדבר, לא התחייב בפני הזוג לא לנהל מו"מ נוסף עם לקוחות אחרים .