דמות האישה במחזותיו של חנוך לוין

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2020
מספר מילים 12015
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

ראשי פרקים

מבוא עמ' 3-4
הדמויות המרכזיות שהשפיעו על עיצוב דמות האישה ביצירתו עמ' 5-12
דמויות, אירועים ותהליכים וההשלכות הפסיכולוגיות האפשריות עמ' 13-18
אופן הייצוג של נשים במחזותיו של חנוך לוין עמ' 19-22
דמות האב והגבר אל מול הנשים במחזותיו של לוין עמ' 23-26
דמות האישה הלוינית עמ' 26-28
זוגיות במחזותיו של לוין עמ' 29-32
אהבה מין ומוות עמ' 33-36
סיכום עמ' 37-38
ביבליוגרפיה עמ' 39-40

מבוא
חנוך לוין הינו ללא כל צל של ספק גדול מחזאי ישראל. יוצר פורה ביותר שהקדים את זמנו בדרכים רבות. יצירתו מונה 63 מחזות, 2 ספרי פרוזה, 2 ספרי ילדים, ספר שירה אחד ועשרות מאמרים, שירים ופזמונים שמהווים נכס צאן ברזל בתרבות הישראלית. יש אף המקבילים את יצירתו לזו של סמואל בקט האגדי. יצירותיו תורגמו לשפות רבות ובכל רגע נתון יש לפחות הצגה אחת מהרפרטואר העצום שלו שרצה על במה כלשהי בעולם.
רבות נכתב לאורך השנים על יצירותיו ועבודתו של חנוך לוין המחזאי/הסופר והמשורר אך מעט מאד היה ידוע בימי חייו על חייו הפרטיים. חנוך לוין היה קנאי מאד לפרטיותו והקפיד לשמור עליה תוך שהוא גוזר שתיקה בנושא גם על כל הסובבים אותו. בעשרים השנה שחלפו מאז מותו יצאו אל האור מספר רב של מסמכים דוקומנטריים מרתקים שפורסמו במגוון סוגי מדיה ושמתעדים את חייו האישיים מפי הקרובים לו ביותר: נשותיו, ילדיו, חבריו הקרובים והקולגות שעימם עבד לאורך השנים. התוצאה היא סיפור חיים מרתק ומורכב לא פחות מיצירותיו. ההבנה של אישיותו והגורמים שהשפיעו עליו בחייו האישיים מאפשרת לנו להבין טוב יותר את יצירתו וליצור הקשרים שלא ניתן היה ליצור לפני כן. מדהים לגלות כמה רבים התכנים מעולם היצירה שלו נשאבו ישירות מחייו הפרטיים המורכבים.
ניתן לסמן אירועים משמעותיים רבים בחייו כבעלי משמעות והשפעה על אישיותו ויצירתו שכן חייו כילד ונער היו לא פשוטים כלל: החיים בעוני קיצוני, אובדן האב שאליו היה מאד קשור בגיל צעיר, דמות האם הלא פשוטה, נטישת האח הגדול, חשיפה למוות והרס בהתקפה האווירית המצרית על שכונתו בתל אביב, החיים בסביבה דתית הלימודים במוסדות דתיים וההתפקרות, החיים כעני מרוד בחברה שבה יש הבדלי מעמדות קיצוניים ועוד,
חשיפת פרטי הביוגרפיה פותחת פתח למחקר משלים בכל הקשור להבנת אישיותו ויצירתו של חנוך לוין. מהפן האישיותי מעניין היה לדעתי להעמיק ולחקור כיצד האירועים בחייו יצרו אדם בעל אישיות מורכבת שמחויב מעל לכל ליצירתו, מורכבות שבאה לידי ביטוי במערכות יחסים סבוכות אך גם מלאות רגש, אישיות מרובת סתירות עם אופי ושפה ייחודיים כל כך (סגפני, מתריס, זקוק לשגרה, זקוק לאהבה, זקוק לשליטה מוחלטת, ממוקד לחלוטין בתחום אחד ויוצר בצורה אובססיבית, כופה שגרת יום נוקשה על ביתו, וכד').
החוליה המקשרת בין הדמויות ומאורעות בסיפור חייו לביטוי שלהן ביצירה היא ההשפעה הפסיכולוגית של סיפור חייו על אישיותו וצורת חשיבתו שמספקת לנו פעמים רבות את ההסבר וההקשר באשר למדוע הדברים נכתבים ומוצגים כפי שהם ביצירתו של חנוך לוין. קצרה היריעה בעבודה זו מלנתח לעומק את כל האירועים בחיי חנוך לוין המשמעויות הפסיכולוגיות שלהן בראי התיאוריה ולכן אסקור בקצרה נקודות עיקריות בלבד בראי נושא העבודה.
מהפן היצירתי מעניין לדעתי לנתח את השפעת הביוגרפיה שלו על אספקטים שונים ומגוונים ביצירותיו כמו על: דעותיו הפוליטיות, יחסי גברים נשים, חברה ומעמדות, נשים וילדים, מוות וכד'. בחרתי להתמקד בעבודתי באירועים בחייו של חנוך לוין האדם, שהשפיעו על אופן ראייתו את הנשים בעולמו: תפקידן, השפעתן, והשתקפותן ביצירותיו על הבמה ובכתב.
בעבודתי זו בחרתי להתמקד באירועים בחייו של חנוך לוין האדם, שהשפיעו על אופן ראייתו את הנשים בעולמו: תפקידן, השפעתן, וכד' וכיצד ראיית עולם זו משתקפת ביצירותיו על הבמה ובכתב.