היסטוריה של הפסיכולוגיה - לקט של תשובות לשאלות ממנ"ים

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת לקט של תשובות לשאלות מתוך ממנ"ים שניתנו במהלך השנים. נראה כי יש הרבה שאלות שחוזרות על עצמן ולאחר מכן מופיעות במבחן. על כן, העבודה הנוכחית יכולה לשמש אתכם הן כחזרה למבחן והן כמענה על ממנ"ים. בהצלחה!
העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

1. שלושת הסיפורים של התפתחות מדעית: הרעיון האיש והסביבה, הסבירו בקצרה כל אחד מהם.
2. ציינו שלושה מאפיינים של נתונים היסטוריים ואת ההשלכות שיש לכך על פירוש ממצאים היסטוריים.
3. התייחסו באמצעות המושג שכחה מוטיבציונית של פרויד למושגים המרכזיים במאמר 1 בקורס anticipation and foundation.
4. תארו את שני השלבים המרכזיים בהתפתחות המדע על פי קון (Kuhn) והסבירו באיזה שלב נמצאת הפסיכולוגיה של ימינו.
5. הגדירו את נקודת המבט הדטרמיניסטית, הטלאולוגית ורעיון הרצון החופשי והדגימו כל אחד מהם.
6. הציגו את דילמת דואליזם-מוניזם, תארו שני סוגים שונים של דואליזם וקישרו בין כל אחד מהם לבין תיאורטיקן מתאים.
7. בקורס עסקנו בשאלת מקור הידע האנושי. שתי גישות מרכזיות שהוצגו הן שהידע קיים – being או לעומת זאת, שהידע נוצר בתהליך התהוות becoming. הציגו בפירוט דילמה זו. התייחסו בתשובתכם לרעיונותיהם של שני תיאורטיקנים, המייצגים שתי תפיסות אלו בנוגע למקור הידע. שימו לב שכל אחד מהם שייך לתקופה היסטורית שונה.
8. הציגו בקצרה שלושה נושאים בהם עסק אפלטון אשר רלבנטיים לעיסוק בפסיכולוגיה בת ימינו.
9. הסבירו מהי הנפש על פי אריסטו. פרטו בתשובתכם מבנה ופונקציות. הסבירו איזו עמדה מציג אריסטו בדילמת דואליזם-מוניזם.
10. אריסטו טען שעל מנת להבין תופעה מסוימת יש להבין את סיבותיה, או גורמיה.
הציגו את תיאוריית ארבעת הגורמים causes של אריסטו. בנוסף, הסבירו מה עמדתו של אריסטו בנוגע למושגים המטפיזיים שהציג: form (צורה) matter (חומר).
11. בחרו דילמה מרכזית מאלו המופיעות במאמר 2 אשר בנוגע אליה חלוקים אריסטו ואפלטון בדעותיהם, הציגו את הדילמה בקצרה ואת עמדת כל אחד מהפילוסופים.
12. הסבירו את המושגים רציונאליזם דדוקטיבי ודואליזם קרטזיאני
13. השעון, האוטומטה והמחשב מטאפורות להתנהגות האדם. הסבר את האמירה והצג 3 דמויות שהתמשו במטאפורות אלה.
14. ארבע תרומות עיקריות של דקארט לפסיכולוגיה וקישור במשפט אחד לרעיונות של המאה העשרים.
15. התורה הפרנולוגית: הסבירו מה היא, ומי האיש שנקשר אליה. בחנו תורה זו ע"פ שני עקרונות המבחינים בין תיאוריה "טובה" ל"לא טובה" (לדוג': עקרון הערך היוריסטי, עקרון ההפרכה, פרסומוניות).
16. הציגו את שלושת העקרונות המאפיינים את ההוגים האימפריציסטים. הדגימו שניים מתוכם.
17. הציגו את משל גוש השיש של לייבניץ. הסבירו על פי איזו דילמה מרכזית בפסיכולוגיה אפשר לנתח משל זה וכיצד נקשר המשל לתורתו של לייבניץ. בחרו תיאורטיקן הוגה מתקופתו של לייבניץ המציג עמדה מנוגדת לו והציגו אותה.
18. מהי הדילמה העומדת בבסיס המחלוקת בין האימפיריציסטים הבריטים להוגי הדעות הגרמניים. הסבירו והדגימו על ידי תיאורטיקן אחד מכל אחד מזרמים אלה.
19. ציינו את התרומות של גאל למדע. תארו בקצרה את עקרונות תורת הפרנולוגיה בתשובתכם.
20. בחרו חוקר שהכרתם בסקירה המתייחסת להתפתחות חקר המוח אשר רעיונותיו דומים לאלו של דקארט. הסבירו והדגימו תשובתכם.
21. השוו בין האינטרוספקציה על פי וונדט לאינטרוספקציה על פי ג'יימס. קשרו את ההבדלים בניהם לקווים עיקריים באסכולות אליהן שייכים אישים אלו.
22. ווילהלם וונדט הוביל את אחת האסכולות המרכזיות בפסיכולוגיה של שלהי המאה ה 19 וראשית המאה העשרים. סכמו את ענפי המחקר השונים בהם עסק וונדט והציגו את תרומתו של וונדט לפסיכולוגיה של ימינו.
23. הגדירו בקצרה שלושה מונחים מרכזים בהם השתמש וויליאם ג'יימס וסכמו את תרומותיו העיקריות לפסיכולוגיה של המאה העשרים.
24. הציגו את עמדתו של גלטון בנוגע לשאלת התורשה והאינטליגנציה, התייחסו לתיאורית ה"אאוגניקה" וקישרו בין דרווין לבין רעיונות אלו.
25. הציגו את תפקידן של מטאפורות במדע על פי סוילנד, כפי שמציג זאת פרופ' נדלר. הציגו שתי דוגמאות למטאפורות ששימשו להסבר תיאוריות על ידי חוקרים במאות ה 19 ו 20
26. סכמו את המאפיינים החברתיים של סוף המאה ה19 והסבירו כיצד באים אלה לידי ביטוי בתיאוריה הפסיכואנליטית.
27. הגדירו את המונחים anticipation ו foundation. הדגימו כל מושג באמצעות פרויד ותיאורטיקן נוסף שקשור אליו באופנים אלו.
28. בחרו דילמה מתאימה מהדילמות המרכזיות שנלמדו בקורס, הסבירו אותה והדגימו באמצעות עקרונות מן התיאוריה של זיגמונד פרויד.
29. הצביעו על ההשפעה של שרקו על פרויד, ציינו מה סוג הקשר ביניהם והציגו דוגמאות מהתיאוריה הפסיכואנליטית.
30. הציגו את שלושת השינויים שהכניסו התיאורטיקנים הניאופרוידיאנים בתיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד.
31. הציגו את שלושת החידושים התיאורטיים החשובים שהופיעו במניפסט ההתנהגותי שפרסם ווטסון בשנת 1913, על פי פרופ' נדלר.
32. הציגו את רעיונותיהם של שני תיאורטיקנים ביהביוריסטים שפעלו לאחר ווטסון ופאבלוב. ציינו את תרומתם לאסכולה.
33. הסבירו את המושגים "דרגות חופש" ו"חדות הגבולות" ע"פ קורט לוין.
34. הציגו את השפעתה של האסכולה הביביוריסטית על הפסיכולוגיה. ציינו את הסיבות להצלחת אסכולה זו ואת הסיבות לנפילתו של הביהביוריזם הקיצוני.
35. הציגו את יחסה של הפסיכולוגיה ההומניסטית לאסכולה הביהביוריסטית ולפסיכואנליזה.
36. הציגו את דילמת ובחנו אותה באמצעות האסכולה הביהביוריסטית ואסכולת הגשטלט. הדגימו דברכים באמצעות חוקר בולט מכל אחת מהאסכולות.
37. תארו את השפעתו של דרווין על התפתחות הפסיכולוגיה בענפיה השונים. הדגימו תשובתכם.
38. התיאוריה הפסיכואנליטית ופיתוחים מאוחרים שלה אינם ניתנים ליישום מעשי או למחקר מדעי בפסיכולוגיה של ימינו". חוו דעתכם על משפט זה, הסבירו והדגימו תשובתכם.
39. תארו את מקורות ההשראה לרעיונות האסכולה ההומניסטית. הציגו את הרעיונות המרכזיים שצמחו בעקבות כל אחד ממקורות ההשפעה.
40. תארו בקצרה את דילמת גוף ונפש בראי האסכולה הביהביוריסטית ואסכולת הגשטלט. הדגימו ע"פ חוקר אחד מכל אחת מהאסכולות.
41. "העיסוק בפיזיולוגיה של ההתנהגות, לעומת ניתוח התנהגות אנושית תוך התבוננות באדם כפי שהוא מהצד, מעלה את אחת הדילמות המרכזיות בפסיכולוגיה…".
בחרו דילמה מתאימה, הציגו אותה בפירוט והסבירט משפט זה.