הכנסת שינויים למערכת החינוך 2020ג

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 92
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1133

תקציר העבודה

שאלה 1:
א) במערכת החינוך הישראלית ישנם פערים חברתיים גדולים במיוחד בין האוכלוסיות השונות על פי חתך מעמדות סוציו אקונומי, הפער בהישגיים בא לידי ביטוי לרעת השכבות החלשות. כמו כן, קיימת בעיה באיכות ההוראה שהיא נמוכה בהשוואה למדינות ה OECD. ההשלכות האפשריות של בעיה זו על מערכת החינוך, שפערים אלה יוצרים בסופו של דבר איזשהו עומס מאוד כבד על המערכות ואי נתינת מענים ספציפיים לאותה אוכלוסיות חלשות, מבחינת המערכת באופן כללי, הילדים האלה מעכבים את ההישגים של הקבוצה כולה .

ב) בהתבסס על המאמר של רש (2006), ניתן להפעיל מדיניות של אינטגרציה חינוכית…

שאלה 2:
שרת החינוך: לאחר מיפוי של ההישגים הלימודיים והפערים החברתיים במערכת החינוך, סבורה אני שיש לבצע מספר שינויים רחבי הקף במערכת.
מנכ”לית המשרד: עמדתי איננה תומכת בעניין החלתן של רפורמות רחבות הקף. סבורה אני, כי יהא זה חבל להשקיע משאבים כה רבים לריק, שכן הניסיון מלמד שבתי ספר עמידים בפני שינויים. אחד הגורמים להיותם כה עמידים, נעוצה בעובדה שהסוציאליזציה המקצועית של מקצוע ההוראה מתחילה בשלב מאוד מוקדם בחיים- עם כניסתם של הילדים לבית הספר.
שרת החינוך:אכן נכונים דברייך, הדימויים של הוראה ושל הדרכים להיות מורה מופנמים בשלב מוקדם בילדות. לכן, אם רוצים אנו לחולל שינוי משמעותי בתפקודם של המורים, יש להחליף דימויים ישנים אלה בדימויים חדשים הולמים יותר .
מנכ”לית המשרד: מדיניות חינוכית הרבה יותר קל לשנות, מאשר את דרכי תפקודם של בתי הספר. מורים רוכשים רפרטואר פדגוגי מועיל במהלך שנות ניסיונם בכיתות, הכולל שליטה הן בתוכן הלימוד והן בשיטות ובטקטיקות המשמשות להוראתו. הרפרטואר חשוב ביותר למורים, שכן הוא מספק להם מקור ביטחון ומאפשר להם להתמודד ביעילות עם דרישות פדגוגיות. לפיכך, אין המורים ששים לוותר על שגרת הפדגוגיה המוכרת. בנוסף, רפרטוארים מוכרים להוראה מאפשרים לחסוך במאמץ. ומכאן ששינויים בית ספריים- הדורשים תכנים חדשים ורפרטוארים חדשים- צפויים להיתקל בהתנגדותם הסבילה של מורים מנוסים, אשר הספיקו להגדיר לעצמם מגוון שגרות שימושיות. לכך נוספת העובדה, שברוב תכניות הרפורמה בעבר לא הוקצו למורים זמן לפיתוח השליטה בתכנים החדשים או במיומנויות המתבקשות מדרכי ההוראה החדשות.
שרת החינוך: ממצאים במחקר מעידים שההתנגדות לשינוי פוחתת לאחר שנעשית היכרות קרובה יותר עם השינוי. על כן, על מנת להבטיח רתימה גבוהה של מורים בעת כניסת רפורמה חדשה לבית הספר,…