הצעת מחקר בנושא 1. תרומת ההשתייכות לזרמים החדשים ביהדות – הזרם הקונסרבטיבי או הזרם הרפורמי, להשתלבותם בארצות הברית של הדור השני להגירת היהודים ממזרח אירופה (בין השנים 1918 ל- 1955)

תקציר העבודה

נכון לסוף המאה ה-19, 22.2 מליון איש מהאוכלוסיה באימפריה הצארית היו יהודים – 4% בלבד מהאוכלוסיה הכוולת. המצוקה הכלכלית הוותה בסיס לרצונם העז של יהודי האימפריה לצאת ממנה. היהודים היו מצויים במאבק שוטף על מקורות המחייה והתחרות בין בעלי המלאכה לא הייתה אפשרית. לפיכך, המעבר לארץ אחרת בתקווה לשפר את מצבם הכלכלי הייתה אפשרות סבירה. באפריל 1881, פרצו פרעות הנגב בדרום רוסיה, אשר הביאו לנזק רב לרכושם של יהודים. הפגיעה בבטחון היהודים ברוסיה התווסף למצבם הכלכלי הרע ולמעמדם הנמוך. המהפכה התעישייתית הגיעה לרוסיה שני עשורים בלבד לפני כן, באיחור של מאה שנים. ההתפתחות התעשייתית והמעבר לערים הגדולות פגעו ביהודים במושב ובפולין, מאחר ומנעו מהם להשתלב בענפים הקשורים לתעשיה. מטרת העבודה הנה לבחון את תרומתם של הזרמים החדשים ביהדות להשתלבות בחברה האריקאית של יהודים בני הדור השני להגירה ממזרח אירופה. ההתמקדות בזרמים החדשים – הזרם היהודי רפורמי והיהודי קונסרבטיבי נובע מכך שהזרם האורתודוקסי ביהדות בחר להקפיד על בדלנות מהחברה הנוכרית. במסגרת עבודה זו, אציג הצעת מחקר עליה תתבסס עבודה סמינריונית. הצעה זו מורכבת מכותרת העבודה, רציונל המחקר המסביר מדוע בחינת הסוגיה הנה חיונית, ראשי פרקים אפשריים וכן, רשימת מקורות רלוונטיים.

הנחיות לכתיבת עבודה סמינריונית בקורס פרקים בתולדות יהודי ארה"ב (10589)

הצעת המחקר:
ההצעה כוללת את המרכיבים הבאים: כותרת העבודה, שאלת המחקר, ראשי פרקים וביבליוגרפיה.
הצעת המחקר היא למעשה תכנית העבודה לה מתחייב הסטודנט לפני כתיבת העבודה. לאחר שאושרה בידי המדריך היא מחייבת. אין לערוך בה שינוי ללא התייעצות מוקדמת וקבלת אישור מהמדריך.

כתיבת העבודה:
כללי הכתיבה המדעית מחייבים להפנות למקורות בהם משתמשים כאשר מדובר בהצגת דעה של חוקר, נתונים, וכמובן בציטוט מהמקור. הציטוט מחייב סימון מרכאות מתחילת המובאה ועד לסופה.
בציטוט משתמשים לצורך חיזוק רעיון בעבודה או המחשתו בניסוחו המקורי (חוקים, החלטות, יצירה ספרותית, ועוד). מטבע הדברים אין להרבות בציטוטים בעבודה.
חשוב ביותר!!! למעט הציטוט, אסור להעתיק משפטים מהמקור. עליכם לסכם את עיקרי הרעיון מהמקור, לנסחו במלים שלכם ולבסוף להפנות למקור עצמו (או כמה מקורות, אם נעשה בהם שימוש בפסקה אחת).

שימו לב: כל פסקה בעבודה עומדת בזכות עצמה ומחייבת הפנייה למקור, אם צריך.
הקורא מניח שכל מה שנכתב ללא שימוש בכללים לעיל הוא פרי יצירתכם העצמית, ולכן העתקת משפט ממחקר אחר ללא ציון המקור נחשבת למעשה תרמית.

ההפניה למקור תכתב בהערת שוליים ממוספרת בסדר עולה (בגוף העבודה יצוין מספר ההערה ובתחתית העמוד ההפניה למקור). בהפניה למקור יש לציין את העמודים המדויקים מהם שאבתם את המידע המופיע בפסקה בגוף העבודה.

שימו לב: בשיטה זו יש תלות בין ההערות:
בפעם הראשונה שמציגים מחקר, יש לכתוב את כל הפרטים כפי שהם מופיעים בביבליוגרפיה (בהערת השוליים יש להקדים את שמו הפרטי של החוקר לשם המשפחה, ברשימה הביבליוגרפית שם המשפחה קודם לפרטי).
כותרת הספר תהיה מודגשת. כך גם שם כתב עת, או ספר ערוך. כותרת המאמר לא מודגשת אלא מסומנת במרכאות..
אם מדובר בהערה עוקבת (מאותו מקור), בפעם השנייה כותבים "שם" ומספר עמוד. באנגלית כותבים
Ibid. p.
כאשר מציגים בפעם השנייה ואילך את המקור (אם ההערה אינה עוקבת) יש לציין את שם המשפחה של החוקר, שנת הפרסום (בסוגריים) ומספר עמוד. אם משתמשים במספר מקורות של אותו חוקר, יש להוסיף לשם החוקר את קיצור הכותרת של החיבור, שלוש נקודות ומספר עמוד.

בכתיבת העבודה יש להקפיד על יחס נכון בהיקף של פרקי העבודה. בהנחה שהעבודה תחזיק כשלושים עמודים , יש להקדיש לפרק המבוא עמוד אחד עד שניים, ואם יש צורך בפרק שמתייחס לרקע היסטורי לנושא הנדון הוא ישתרע על כשלושה עמודים לכל היותר. באופן זה יהיה מקום רחב יותר לפרקים המרכזיים של העבודה שאמורים לעסוק בהיבטים שונים של שאלת המחקר שהוצגה במבוא לעבודה.

שימו לב: אין לחזור על מובאות או רעיונות כמה פעמים. החזרה קוטעת את קצב ההתקדמות של העבודה, וגם את חוט המחשבה ומהווה פגם עריכתי. כמו כן יש להניח שמספר מקורות יתייחסו לנושא מסוים. במקרה כזה חשוב לרכז את כל הנתונים והדעות ולהציגם בדיון אחד.

הגשת העבודה:
העבודה צריכה להחזיק כשלושים עמודים (לא כולל ביבליוגרפיה).
הביבליוגרפיה: מינימום 15 פריטים, מהם 2 באנגלית.
גודל גופן 12 רווח בין השורות 1.5
חשוב להקפיד על הגהת העבודה.
העבודה תוגש בשני עותקים: אחד מודפס וכרוך, ועותק שני בצורת קובץ יוגש דרך המערכת המקוונת.
לעותק המודפס יש לצרף טופס הצהרה על הכנה עצמית של העבודה.
נא לשלוח את העבודה בדואר 24 בלבד (לא רשום)
מכיוון שלא כל הסטודנטים שולטים בכללי הכתיבה המדעית אני מבקש לשלוח במייל קובץ לבדיקה לפני הגשה. חשוב לציין: בשלב זה אינני קורא את העבודה לעומק. מטרת הבדיקה היא לוודא שיש הקפדה על הערות השוליים, הביבליוגרפיה, עמוד השער, וכן שהעבודה לא חסרה דיון מהותי בהתאם להצעת המחקר שאושרה על ידי בתחילת התהליך. ולכן, אין להסיק מהרשאתי להגיש את העבודה לגבי הציון הסופי.
הערכת העבודה המודפסת והמוגשת רשמית נעשית על פי מספר פרמטרים: איכות הכתיבה והדיון, גיוון השימוש בביבליוגרפיה בעברית ובאנגלית ואופן הסקת המסקנות ואיכותן.
אני מקווה שהנחיות אלה (שאמורות להשלים את ההנחיות בחוברת ההדרכה שמחולקת לכם לפני הכתיבה)
יסייעו לכם בכתיבת העבודה.

הערה חשובה: מי שזקוק לציון מטעמים של מכרז בעבודה, קבלת הטבה כספית ועוד, חייב להגיש את העבודה לבדיקה לפחות חודשיים לפני התאריך הקובע עבורו. זה טווח הזמן הראוי במקרה שצריך לתקן את העבודה או כל עיכוב אחר בבדיקת העבודה ודיווח על הציון במערכת.

בהצלחה

ד"ר אילן קיסר