השפעת מיקור חוץ על ביצועי הארגון- סמינריון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2020
מספר מילים 9331
מספר מקורות 66

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1. מבוא 2
2. מיקור חוץ 4
2.1 ניתוח פנימי של ארגון 11
2.2 מודל מבוסס משאבים של ברני 13
2.3 משאבים, יכולות ויכולות ליבה 15
2.4 ניתוח שרשרת הערך 18
3. ביצועי הארגון 21
3.1 SPSM- strategic performance systems measurement, מערכת אסטרטגית למדידת ביצועים 22
4. דיון בשאלת המחקר: השפעת מיקור החוץ על ביצועי הארגון 23
5. סיכום ומסקנות 27
6. ביבליוגרפיה 30

1. מבוא

מיקור חוץ (outsourcing) הינה שיטת ניהול מודרנית המבוססת על שימוש אסטרטגי במשאבים חיצוניים לביצוע פעילויות שעד כה בוצעו על ידי עובדי הארגון ובמשאביו. לפי הגישה יש להותיר בתפעול ובניהול ישיר רק את פעילויות הליבה של הארגון ולהעביר פעילויות שאינן נמצאות בבסיסו לספק חיצוני המתמחה בפעילויות או תהליכים אלו.

השימוש בשיטת מיקור חוץ התגבר בשלהי המאה העשרים, עם התפתחות תעשיית ההיי-טק, מערכות המידע והכלכלה העולמית, והיווצרות "הכפר הגלובלי". שיטה זו נתנה מענה לצורך לקצר זמני תגובה, לחסוך בעלויות, לעבוד מסביב לשעון ולהעסיק עובדים מיומנים בעלויות מינימליות. בעידן זה, בו ניתן לשווק מכל מקום, לממן מכל מקום ולייצר בכל מקום, אין עוד צורך במבנה הריכוזי המסורתי של כלל האגפים תחת קורת גג אחת. על פי שיטה זו, בסביבה דינמית ולא צפויה, זמן התגובה של הארגון לשינויים הינו גורם קריטי. בשיטה זו נבחנות כלל פעילויות הארגון, ואלו שאינן מהוות גורמי ליבה, קרי, לארגון יש יתרון בשמירתם, מוצאות החוצה – באמצעות חברות משנה, קבלנים חיצוניים, ארגונים מומחים וכדומה. כך נחסכות התשומות אותן משקיע הארגון בקשרים החיצוניים, ומופנות לטיפול בבעיותיו הפנימיות. בשנת 2011, מספר המשרות בארה"ב שהוצאו למיקור חוץ עמדו על 2,273,392 (statisticbrain.com). מתוכן: 53% ייצור, 43% שירותי טכנולוגיית מידע, 38% מחקר ופיתוח, 26% הפצה ו- 12% מרכזי שירות תמיכה.

לפני פניית החברה לביצוע מיקור חוץ עליה לחקור ולהבין את סביבתה הפנימית. דרך ניתוח זה קובעת החברה מה היא מסוגלת לבצע, מהם משאביה הייחודיים, יכולותיה ויכולות הליבה שלה. רק כאשר אין ברשות החברה את היכולות והמשאבים הדרושים בכדי להשיג יתרון תחרותי, עליה לבחון את האפשרות לבצע מיקור חוץ של פעילויות עיקריות ותומכות שאינן יכולות ליצור ערך.

השאלה שצריכה להישאל, וזו גם שאלת המחקר בעבודה זו, האם מיקור החוץ, דהיינו, הוצאות הפעילויות מחוץ לחברה, מוביל לרווחים כלכליים ולביצועים משופרים של החברה.
השערתי לגבי שאלת המחקר היא שמיקור חוץ ישפיע באופן חיובי על ביצועי החברה.

המשתנה הבלתי תלוי- מיקור חוץ, הוגדר על ידי Whitten and Leidner (2018), "מיקור חוץ הוא רכישה של שירות או מוצר מספק חיצוני, שהיה מסופק בעבר על ידי החברה".
המשתנה התלוי- ביצועי הארגון, הוגדרו על ידי Daft (2018), " ביצועים כמיומנות של ארגון לשנות משאבים בתוך החברה באופן יעיל ואפקטיבי להשגת מטרות ארגוניות. ביצועים ארגוניים כוללים שלושה תחומים עיקריים: (1) ביצועים פיננסיים- רווחים, תשואה על נכסים, החזר על השקעה וכדומה, (2) ביצועי שוק מוצר- מכירות, נתח שוק וכדומה, (3) תשואות בעלי המניות- סה"כ תשואות, ערך כלכלי מוסף וכדומה."

בחרתי בנושא זה מעצם התפשטות התופעה בשנים האחרונות, ומתוך רצון ועניין להבין את יתרונותיו וחסרונותיו של מיקור החוץ וכיצד הוא משפיע על רווחי וביצועי החברות.
בעבודה נערכה סקירת ספרות אקדמית בין השנים 19752020- במטרה להראות את הממצאים האקדמיים בתחום השערת המחקר.

תחילה, אציג את המשתנה הבלתי תלוי- מיקור חוץ, הגדרותיו השונות וקישורו למודלים הרלוונטיים. לאחריו אציג את המשתנה התלוי- ביצועי הארגון, הגדרותיו והמערכת המקובלת למדידתו. בהמשך, יוצג הקשר בין השניים ובסיום העבודה אציג דיון, סיכום ומסקנות לגבי השערת המחקר.