התא מבנה ופעילות עם הערות. ציון- 91

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1004
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

שאלה 1: השלבים שהם הופכת החומצה הפירובית לחומצת חלב או לאתנול אינו מספקים כלל אנרגיה נוספת עבור התא. א. האם לדעתכם נוכל למצוא תא הנפטר מחומצה הפירובית כתוצר פסולת. נמקו את תשובתכם. ב. אילו תוצרים נוספים, מלבד החומצה הפירובית, מצטברים בתאים שאינם מתסיסים את החומצה הפירובית לחומצת חלב או אתנול? מה המשמעות המיידית של הצטברותם? שאלה 2: כאשר חקר לואי פסטר את תהליך התסיסה הכוהלית על-ידי שמרים, הוא מצא שתוספת פתאומית של חמצן (O2) לתרבית אל- אווירנית של שמרים, שתססה במיץ ענבים, גרמה לירידה ניכרת בקצב צריכת הגלוקוז. ניתן לעכב את התופעה (הנקראת "אפקט פסטר") על- ידי הוספת
.(DNP) -4,2 דיניטרופנול א. מדוע צורכים תאי השמרים פחות גלוקוז בנוכחות חמצן? האם תוכלו להעריך פי כמה ירדה צריכת הגלוקוז? מדוע הוא מבטל את "אפקט פסטר"?
ב. מהו DNP? הסבירו בפירוט, ברמה מולקולרית. ג. מהי המולקולה שמצטברת בסביבת תאי השמרים בהעדר חמצן, ומפסיקה להצטבר עם הוספתו? שאלה 3: כוח מניע פרוטונים
,PMF , הכרחי לתפקוד כיצרני אנרגיה של המיטוכונדריון והכלורופלסט. א. מהם שני המרכיבים הפעילים של כוח זה (זה דורש ידע קודם – לא מופיע ישירות בחומר הקורס)? ב. הסבירו כיצד הוא נוצר באברונים השונים ומה הקשר שלו לייצור ה- ATP? ג. באיזה תנאים נוכל להבחין בו במבחנה ומדוע לא נבחין בו בתנאים המחקים את פעילות התא?
שאלה 4: תיאמין ( ויטמין B1) הוא המטבוליט שחסרונו בתחליף חלב לתינוקות יצר את "פרשת רמדיה". א. באיזה ריאקציות משתתף תיאמין, ומה תפקידו בהן? ב. במבט על – מה הגורם הסביבתי שאותו בעצם "מעלים" התיאמין מהתא. מה קורה לתא, מבחינה מטבולית, בהעדרו של אותו גורם? שאלה 5: בניסוי שבוצע בשנות ה 60- של המאה ה 20- הוטבלו כלורופלסטים בתמיסה חומצית בעלת pH = 4 , כך שחלל הסטרומה והתילקואיד נעשה חומצי. לאחר מכן הם הועברו לתמיסה בסיסית (pH = 8) . דבר זה העלה במהירות את ה- PH של הסטרומה ל-8 בעוד שחלל התילקואיד נותר זמנית בערך pH 4. נצפתה התפרצות של יצירת ATP , ואז נעלם הפרש ה- PH בין התילקואיד לסטרומה. א. הסבירו כיצד נוצר ה- ATP? מאיפה נלקחה האנרגיה הדרושה לכך? ב. האם נחוץ אור על מנת שהניסוי יפעל כראוי? ג. מה היה קורה אילו החליפו בין התמיסות, כך שהטבילה הראשונה הייתה בתמיסה הבסיסית (pH 8) והטבילה השנייה בתמיסת החומצית (pH 4) . נמקו את תשובותיכם. שאלה 6:א. כיצד יתמקם בממברנה חלבון שמסונתז עם רצף מכוון פנימי שאינו נחתך (רצף התחל מעבר), ואין לו רצף הפסק מעבר? ב. כיצד יתמקם בממברנה חלבון שמסונתז עם רצף התחל מעבר שנחתך בקצהו ה- N הטרמינלי, – שלאחריו רצף הפסק מעבר, ואז רצף התחל מעבר. ג. כיצד יתמקם בממברנה החלבון מסעיף ב, אם כתוצאה משחבור חלופי הוא לא יכיל את הרצף המכוון להפסק מעבר? ג. איזו היערכות של רצפים מכוונים תאפשר להכניס לממברנה חלבון multipass בעל מספר אי-זוגי של מקטעים חוצי ממברנה? שאלה 7: ההנצה של וזיקולות מצופות בקלתרין משברים של ממברנת הפלזמה האיקריוטית נצפית בתנאי מעבדה כאשר אדפטינים, קלתרין ודינמין GTP-מתווספים לממברנה במבחנה. א. מה תראו אם תחסירו מהתערובת: אדפטינים, קלתרין, דינמין? (כל פעם רק אחד מהם). ב. היכן נוצרות ומה אתר היעד של וזיקולות מצופות קלתרין. ג. היכן נוצרות ומה אתר היעד של וזיקולות מצופות COP?