התנועה האסלאמית הפונדמנטליסטית – ''אל קאעידה'' הרקע להקמתה ומניעים לפעולותיה.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 5373
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

קנאות דתית הינה תופעה עתיקת יומין אשר קיבלה ביטויים שונים במהלך ההיסטוריה. עוד בימי רומא הפגאנית תואר הקנאי היה מוכר ככינוי למאמין אדוק. כמעט לצד כל קבוצה דתית קיימת קבוצה דתית קיצונית-קנאית. הדת היא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה האנושית ומהווה חלק אינטגראלי מהתפתחותה. נראה אפוא, כי קיימת רב גוניות ברמות האמונה הדתית, אשר נעה בין קיצוניות להעדר אמונה כלל.
בעבר נהוג היה לחשוב כי התקדמות החברה ותהליכי המודרניזציה והחילון, ידחקו את הקנאות הדתית לשוליים ויותירו אותה בגדר תופעה שולית. אולם, השנים האחרונות של המאה העשרים הוכיחו כי ההפך הוא הנכון. במקביל לתהליכי החילון הפוקדים את החברה, מתחזקת הקנאות הדתית. קנאות זו, הגיעה לקדמת הבמה עם פיגוע שערך הארגון האסלאמי העולמי "אל קאעידה", ב-11 בספטמבר 2001 במגרש הביתי של המעצמה מספר אחת, ארצות הברית.
"אל קאעידה" בדומה לארגונים אסלאמיים רדיקליים אחרים …. "אל קאעידה" בדומה לארגונים אסלאמיים רדיקליים אחרים נחוש להפיץ את משנתו ולפעול כנגד אויביו בכוח הזרוע אך בשונה מרוב הארגונים, ארגון זה רואה את מלחמת הג'יהאד כמלחמה שצריכה להתקיים בזירה הגלובלית על מנת לשחרר את אדמות האסלאם מכל גורם זר שנמצא בהן. פעילי אל-קאעידה ומנהיגיו חולקים תחושה שהם קורבנות של מציאות סוציו-פוליטית קשה שמקורה באליטות אשר שומרות את כל היתרונות לעצמן מבלי כל כוונה לחלוק אותם עם אחרים. יחידה אחת של אומה אסלאמית שבעבר היוותה את האימפריה העות'מאנית פוצלה וחולצה למדינות לאום פרטיקולריות בידי המערב הזר לאחר ניצחונו במלחמת העולם הראשונה. מנהיגיו של אל-קאעידה הם מוסלמים אדוקים ועל כן תחושת המרירות המפעמת בהם כאשר הם נזכרים בימי תפארתה של האימפריה המוסלמית, שאותה הם רוצים לבנות ולחדש.
מנהיגיו של אל-קאעידה הגיעו להבנה שהמערב, ובראשו ארצות הברית, שולט באסלאם שליטה ללא עוררין באמצעות האליטות של ארצות האסלאם ועל כן מכריזים נגדם מלחמה.
בפרק הראשון בעבודה זו אדון בשורשיו של תופעת הפונדמנטליזם ככלל ובתופעת הפונדמנטליזם האסלאמי כפרט עד להפיכתו לגורם אלים. בפרק השני אחקור אחר הרקע להקמתה ….

מבוא
1. פונדמנטליזם מהו- מסגרת מושגית
2. על ארגון "אל קאעידה"
3. על פעולות שביצע הארגון ומשמעותן
סיכום
ביבליוגרפיה