טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן

תקציר העבודה

טבח 11 הספורטאים באולימפיאדת מינכן בראי ארבעת המושגים שנלמדו במגמת בטחון ובטיחות העורף (מלחמה טוטאלית, הפצצה אסטרטגית, עורף אזרחי, הגנת העורף) בקורס "מעמד העורף בתפיסת הביטחון הלאומי בישראל" העבודה הינה העבודה המסכמת. העבודה ברמת ציון גבוהה .

תוכן העניינים:

 

 

 

 

מבוא: ……………………………………………………………  3 -4

 

הצגת התיאוריות:……………………………………………………5

  • מלחמה טוטאלית…………………………………….6 – 4
  • הפצצה אסטרטגית……………………………………6 – 8
  • עורף אזרחי……………………………………………..8 -9
  • הגנה העורף………………………………………….10 -11

 

רקע כללי…………………………………………………………11 -13

 

ניתוח……………………………………………………………..14 -17

 

מסקנות וסיכום…………………………………………………..18 -19

 

ביבליוגרפיה…………………………………………………………..20

 

 

 

 

 

 

מבוא:

מלחמות.  מאז ראשית ימי האדם עת החל להתארגן בקבוצות אירעו מלחמות. מלחמות הגנה, הישרדות וכיבוש. לרוב, מלחמות אלו התרחשו לאחר שטכניקות דיפלומטיה נכשלו.  את המלחמה ניהלו בד"כ באמצעות צבאות. המטרה הראשונית תמיד היתה נטרולו של צבא האויב ולכן מלחמות רבות אירעו בצורה ישירה של צבא מול צבא. באמצעות ניטרולו של צבא האויב התאפשרה גישה למטרה לשמה החלה המלחמה אם הרחבת טריטוריה, השגת משאבים, אינטרסים כלכליים וכו'.

בעת החדשה עם הקידמה ותחילת הלאומיות לטריטוריה היתה משמעות נוספת. המדינה הצטרכה לספק בטחון לאזרחים אשר בתחומה ומנגד לכל אזרח כשיר היתה חובת גיוס. בנוסף, כלל האוכלוסייה הלא לוחמת היתה שותפה בסיוע עקיף למאמץ המלחמתי. עם התקדמות הטכנולוגיה התאפשר לצבאות הלוחמים להעביר את שטח הלחימה הרבה מעבר לגבולות הטריטוריה ובכך להעביר את שדה הקרב אל העורף. ההתפתחות התעופתית בין שתי מלחמות העולם היתה מהירה מאד ואפשרה יעפי תקיפה אוויריים נגד העורף הצבאי, הכלכלי וכמובן העורף האזרחי בהיקף נרחב שלא היה מוכר בהיסטוריה המלחמתית. התפתחות הירי הבליסטי בעשרות השנים האחרונות הביא לדרך נוספת לפגיעה בעורף. היכולות המתקדמות האלו, המטוס והטיל, לא יצרו במקביל התקדמות ביכולות ההגנה על העורף כפי שהתבקש.  מאז שינוי זה, מיליוני אזרחים הצטרפו למעגל המוות במלחמה ושילמו בחייהם במלחמות השונות, עת הותקף העורף.  שינוי משמעותי זה של המלחמה בעת החדשה, איפשר לצבאות לנהל מלחמות טוטאליות בעזרת התקפות אסטרטגיות בעומק מדינת האויב כאשר הם פוגעים בעורף האזרחי שנמצא ללא הגנה מספקת או ללא הגנה כלל. מושגים אלו נוספו ללקסיקון המלחמה המודרני וישמשו אותי לביאור של אירוע טרור בו נפגעו אזרחי מדינת ישראל במדינה זרה.

בעבודה זו אציג אירוע כואב בתולדותיו של עם ישראל, אירוע טרור בו נרצחו 11 יהודים. אירוע שנגע ללב של כל יהודי באשר הוא והשאיר צלקת עמוקה בהיסטוריה של מדינת ישראל.  בשנת 1972 בזמן אירוע אולימפיאדה ה- 20 שנערכה במינכן גרמניה, חדרו למתחם הכפר האולימפי של הספורטאים 8 מחבלים מארגון הטרור 'ספטמבר השחור'. המחבלים חדרו למבנה בו שכנו אנשי המשלחת הישראלית, רצחו אחד ושבו עשרה. דרישותיהם היו שחרור של בני ערובה הכלואים בישראל ובגרמניה. בזמן ניהול משא המתן הועברו השובים והשבויים לשדה התעופה לפי דרישתם לטוס לארץ ערבית, שם הופתעו על ידי אנשי יחידת המשטרה הגרמנית בנסיון חילוץ כושל אשר הביא למותם של כל השבויים וחלק מהחוטפים. התוצאה הסופית: 11 ישראלים נרצחו.

ארגון 'ספטמבר השחור', מבצע הפשע הנורא הזה אינו צבא. אין לו מטוסים ואין ברשותו טנקים. לכן אנו נתייחס אליו בצורה יחסית. עם זאת בעבודה זו אנסה לברר האם אירוע טרור זה עונה על המושגים החדשים? האם הארוע נחשב מלחמה טוטאלית? האם התקפה נפשעת זו הינה התקפה אסטרטגית? והאם פגיעה ביהודים אשר נפגעו מחוץ למדינה נחשבת פגיעה בעורף? וכמובן השאלה האם היו מוגנים?