יסודות השלטון המקומי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2020

תקציר העבודה

יסודות השלטון המקומי ממן 11 ציו 100

ן 11    יסודות השלטון המקומי

שאלה 1:

במדינת "אגוז" שבה ממשל אוניטרי בדגם ממוזג שהוא ריכוזי, החליט השלטון המרכזי על שינויים במקצועות הליבה הנלמדים בבתי הספר היסודיים.

בתחילת תשובתי אסביר את המושג "אוניטריזם":

אוניטריזם היא שיטת ממשל ריכוזית, (צנטרליזם) כאשר כלל סמכויות השלטון מרוכזות בידי הממשל המרכזי אשר אחראי לניהול המדינה. בממשל האוניטרי מתקיימים נדבכי השלטון השונים, מרכזי אזורי מחוזי ומקומי. אך האוטונומיה של יח' אלו היא קטנה יותר ודרך פעולתם מכוונת ע"י השלטון המרכזי בכך שהוא משרת את היעדים הנקבעים ע"י המרכז. קיימת נטייה לריכוזיות מוגברת בניהול ענייני המדינה, השלטון המקומי נתפס כסוכן המוציא לפועל את המדיניות הנקבעת בשלטון המרכזי, המספק שרותים מרכזיים כמו רווחה וחינוך, ותוך הנחיה ותקצוב של השלטון המרכזי.

רוב הארצות בעולם הן מדינות אוניטריות, ולכן הריבונות ממוקדת בשלטון המרכזי. נדבכי השלטון האחרים בין אם במישור המקומי ובין אם במישור האזורי צפויים לקבוע מדיניות ולבצעה, כל עוד היא תואמת את המדיניות הנקבעת במרכז. השלטון המקומי כפוף לסמכות המשפטית שבשלטון המרכזי, אשר יכול להחליט על שינויים מבניים או תפעוליים בדרג המקומי.

בממשל האוניטרי השלטון המרכזי בקשר עם השלטון המקומי ע"י דרג ביניים של ממונה על המחוז מטעם השלטון המרכזי (בשיטה הממוזגת) או פיקוח על השלטון המקומי ע"י השלטון המרכזי (בשיטה הדואלית).

הגישה הממוזגת: בשיטה זו מתמזגים יחד השלטון המרכזי עם השלטון המקומי בדמותו של ממונה על המחוז, והוא זה שמוסמך מטעם השלטון לפקח על המנהל של קהילה מוגדרת, צרפת (פרפה).

הגישה הדואלית: הנה שיטה בו שלטון מקומי פועל בנפרד משלטון מרכזי, יש הפרדה ברורה בניהם. כל אזור מחליט לעצמו איך הוא יספק את השירותים לתושב. גם כאשר הרשויות מקבלות תקציב מהמדינה.

א מרכיביה של צורת ממשל זו לקבלת החלטות בהספקת שירותי החינוך במדינה מתאפשרים מאחר ומערכת שלטון מרכזי היא בעלת סמכות לגבי המדינה כולה. השלטון המרכזי הארצי בעל עצמה ושליטה מתוקף סמכותו לשלוט בחקיקה לרבות הזכות לבטל או לתקן חוקים על השלטון המקומי. ישנו גורם מחוזי שמעביר וההחלטה נעשית ע"י הממשלה כמו שינויים במקצועות הליבה: תכנים שילמדו, תקצוב שעות לימוד, קביעת תקנים מנהליים לאספקת שירותים בחינוך. בחינוך אין חופש פעולה לסוכן =השלטון המקומי. הממשל המרכזי הוא האחראי והשליטה היא בידיו ולפיכך קיימת ריכוזיות. השלטון המרכזי קובע סל שירותים אחיד, מתקצב אותו ומעבירו לשלטון המקומי לביצוע ללא שיקול דעת. (לפי גישת הסוכנות ) כאשר לשלטון המקומי נותר רק לספק את השירותים.

בממשל האוניטרי' Ultra vires  מתאר את מעמדו החוקי של השלטון שאין לרשויות המקומיות סמכות חוקית מעבר לזו שמעניק להם החוק. הן יכולות לעשות רק את מה שמותיר להם החוק. כל פעולה מעבר להוראות המפורשות של החוק, אינה תקפה.

ב  "גישת הסוכנות" היא גישה ריכוזית המבוססת בין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי בכך שגישה זו מתנהלת ככלי בלבד. התפקיד שהתקבל לביצוע אין לו זכות קיום, ניתנה הוראה פקודה, ועל השלטון המקומי לבצעו – הסוכן. הוא מעין זרוע ביצוע אדמיניסטרטיבי ולא ישות פוליטית. השלטון המקומי/אזורי כפוף לקבלן הראשי ונתון לפיקוחו, בנוסף כפוף להוראותיו ותלוי במשאבים שהוא מעמיד לרשותו. אספקת השירותים היא פונקציונאלית – ע"פ מדיניות אחידה הנקבעת בשלטון המרכזי לכל הרשויות שהן דומות ומבלי להתחשב בצרכים של התושב וכמובן מבלי להפעיל שיקול דעת. לכן ההחלטה של הממשל המרכזי תהיה גורפת ותעבור לכל הרשויות, כאשר אין לרשות המקומית אפשרות להתאים את המשאבים לתושבים ולצרכים שלהם. על אף שבכל רשות יש הבדל בצרכי התושבים. למעשה לשלטון המקומי אין עצמאות בקבלת החלטות וביצוען.

ג "גישת הסוכנות" שונה מ"גישת השותפות" בכך שבגישת השותפות מתאפשרת ביזוריות, והשלטון המקומי מקבל סמכויות החלטה על פי צרכי התושב ומערכת היחסים בין השלטון המקומי למרכזי מבוססת על שותפות מלאה. לגישת השותפות עקרונות מרכזיים בדמוקרטיה, לדווח ולשקף אינטרס האזרחים והיענות לצרכיהם, לשתף את הציבור בקבלת ההחלטות המשפיעות עליו. מערכת היחסים בין השלטון המקומי למרכזי היא שותפות מלאה ותלות הדדית כנאמר. הרשות המקומית היא חלק אינטגראלי מהמערכת המדינית, לעומת גישת הסוכנות שהיא ריכוזית.

  1. במדינת "שבלול" שבה ממשל פדראלי החליט השלטון המרכזי לחייב הנפת דגל מדינה, מדי בוקר בכל המוסדות הציבוריים.

אך טרם תשובתי אסביר מהו פדרליזם: פדרליזם מלטינית :פדוס- ברית. מגלם מערכת שלטון רשמית שבה פועלים מוסדות ראשיים (הממשל המרכזי) שהם בעלי סמכויות לגבי המדינה כולה ורשויות משנה (השלטון האזורי/מחוזי/מקומי), שכל אחת מהן מנהלת אזור בעל עצמאות מסוימת בתוך יחידות השטח שמהן מורכבת המדינה. ממשל פדרטיבי הוא אחת הצורות שבהן בה לידי ביטוי הרעיון של ביזור הממשל, כלומר האצלה של סמכויות שלטוניות לגופי משנה. פדרליזם הוא ארגון פוליטי שמאחד ארגונים פוליטיים נפרדים כך שכל אחד מהארגונים הפוליטיים…