יסודות השלטון המקומי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2020

תקציר העבודה

יסודות השלטון המקומי ממן 12

ממן 12

יסודות השלטון המקומי

1  א. בראשית תשובתי אסביר מהו תקציב ברשות המקומית, ובהמשך אסביר מדוע התקציב הרגיל נקרא גם התקציב השוטף .

תקציב הרשות המקומית הוא מסגרת הכלכלית לפעילותה, והוא גם כלי לניהול הרשות המקומית, על פי מטרות ויעדים. התקציב הרגיל מורכב מכל סעיפי ההכנסות וההוצאות הרגילים ברשות המקומית. מקורות ההכנסה של הרשות המקומית נחלקים ל3 קבוצות עיקריות: הכנסות עצמיות, השתתפות ממשלתית, מילוות והכנסות חד פעמיות, מרכיב ההוצאה כולל את כל ההוצאות השוטפות. התקציב הוא חד שנתי, תקציב לפעולה, מממן פעולות שוטפות של הרשות. וחלק מההוצאות התקציב הבלתי רגיל . התקציב הוא למעשה מעין הצהרת כוונות לגבי תכנית עבודה שנתית.

בעיון בתקציב ניתן ללמוד על מבנה הרשות המקומית, כגון מה מספר העובדים ומהם תפקידיה וכיצד היא מבצעת אותם. החוק קובע את ההנחות שניתנות לקבוצות אוכלוסייה חלשות, כגון משפחות שבהן ההכנסה לנפש נמוכה, החישוב בעניין זה מבוסס על גובה ההכנסה ומספר הנפשות, מקבלי קצבאות הבטחת הכנסה מן המוסד לביטוח לאומי, קשישים, חולים ונכים, משפחות חד־הוריות וכדומה.

שמירה על איזון בין הכנסותיה לבין הוצאותיה, כך שסך כל ההוצאות לא יעלה על סך כל ההכנסות. תקציב הרשות המקומית, וכך גם הדוחות הכספיים הרבעוניים שלה, נערכים במתכונת אחידה שנקבעה על פי הנחיות משרד הפנים, במטרה להקל על משרדי הממשלה, ומשרד הפנים בראשם, את מלאכת הפיקוח והבקרה על פעילותן של הרשויות המקומיות. תקציב הרשות המקומית הוא בגדר מסגרת מחייבת, המפורטת על פי סעיפי משנה, לגבי כל פעולה שמבצעת הרשות בשנת התקציב, ובכך מובטח מקור מימון לכל פעולה.

תקציב הרשות המקומית הוא שנתי שנת הכספים מתחילה ב־1 בינואר של כל שנה ומורכב מתקציב רגיל  תקציב שוטף. בתקציב רגיל כלולות כל הפעולות השוטפות באותה שנת תקציב. התקציב הרגיל מורכב מאומדן תשלומים שזמן פירעונם יתרחש באותה שנה תקציבית.

ראש הרשות והגזבר מכינים את התקציב ראש הרשות קובע את המדיניות, התקציב מועבר לועדת הכספים של הרשות המקומית לאישור, לפחות חודשים לפני שנת התקציב לפעמים אם יש מניע ניתן לקבל הארכה  ובאישור שר הפנים. שר הפנים רשאי לשנות לדחות, להוסיף.

מרכיביו העיקריים:

  1. הכנסות עצמיות: מרכיב זה כולל את כל ההכנסות שהרשות המקומית גובה בעצמה ישירות מהתושבים מבעלי העסקים והנכסים אשר נמצאים בגבולותיה, ובמקרים מסוימים ממקבלי שירותים של המבקרים בה. התעריף נקבע ע"י מועצת הרשות והוא מעוגן בחוקי העזר שהיא קובעת.

להלן ההכנסות: ארנונה כללית: מס בלתי מיועד המשולם לרשויות המקומיות ומספק להן….