לגדול עם הטלוויזיה והאינטרנט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2803

תקציר העבודה

שאלה 1
א. למשפחה מקום מרכזי בתהליך הצפייה .האווירה המשפחתית בכלל וההורים בפרט יכולים להשפיע מאוד על התייחסות הילדים לטלוויזיה, כלומר על ההחלטה כמה לצפות, מתי לצפות ובאילו תכנים לצפות ובאיזה הקשר (האם ביחידות או בחברותא). חוקרים מנסים לגלות את הכללים לפיהן פועלת המשפחה . מחקרים בדקו את ההקשר המשפחתי של הצפייה שלכל המשפחה מאפיינים משלה , כמו מעמד חברתי – כלכלי , השכלה , סגנונות הורות , תפיסות ועמדות הורים , הרגלי פנאי , שימושים ייחודיים , יחסי הכוח במשפחה ( בעיקר על רקע מגדרי ) , הקשר חברתי – תרבותי .
הם בדקו גם את מאפייני הילד – גיל ורמת התפתחות קוגניטיבית , מגדר , ניסיון עם המדיום, ואת השיחות, שבעת הצפייה בן גורם מתווך בעזרתן הופכת הצפייה לפעילה , הילד לומד יותר ביעילות , הן מעשירות את עולמו במידע והן מלמדות על הסביבה , על התנהגויות רצויות כחלק מתהליך החברות , עוד לומד להבחין בין מציאות לדמיון , מסתייע בשיחות להקל על הפחדים .
לכל אלה השפעה רבה על חווית הצפייה של הילד. אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על הדרך שבה משפחות מעבדות את תוכני הטלוויזיה הוא אופי מערכי התקשורת הבין-אישית בבית. המחקר המרכזי בתחום זה התבצע על ידי סטיב צ'אפי וג'ק מקלאוד ((Chaffee & McLeod, 1972, ועוסק קודם כול באפיון המשפחות ולאחר מכן בשימושים שהן עושות בטלוויזיה, מתוך הכרה בכך שאופי המשפחה בהחלט משפיע על אופי הצפייה. במרכז האבחנה בין סוגי משפחות מצויים שני מדדים נבדלים: אוריינטציה חברתית ואוריינטציה מושגית, כך שניתן למקם כל משפחה על כל אחד מהמדדים, ברצף שבין אוריינטציה גבוהה ואוריינטציה נמוכה. המחקר נעשה על ידי שאלונים שהופנו למשפחות ולכן נמצא שני סוגי משפחות: