להבין סרטים 2020ב

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
ציון 96
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1783

תקציר העבודה

 שאלה 1:
בשוט מצולם הדוד צ'רלס ממותניו ועד ראשו כאשר ניתן לראות בבירור את הבעת פניו, אך עדיין לראות את חלל החדר בו הוא נמצא. מרחק הצילום- מדיום שוט. מבחינת התאורה, כיוון מקור האור העיקרי על פניו הינו אור צדדי (ואולי גם מעט אור עליון). האור הצדדי מימין יוצר חציה של אור וצל בפניו של צ'רלס- צד ימין מואר וצד שמאל חשוך יותר. כמו כן, מקורות אור חלשות נוספת פזורות- דבר היוצר תאורה עמומה המדגישה את הניגודים בין המשטחים המוארים למשטחים הכהים.
מרחק הצילום קרוב דיו לחשוף לנו הצופים את מאפייני אישיותו של צ'רלס, באמצעות אפקט התאורה על פניו משתמע הפיצול, הסתירה באישיותו- הדוד ו/או האהוב והנערץ והמפיץ בנוכחותו תשוקה וחיות ומנגד, סודו האפל, שטרם נגלה לנו מה הוא בחלק זה של הסרט, מצוי בסכנת חשיפתו ואותו הוא מנסה להסתיר. מרחק הצילום המרוחק יותר מצילום תקריב, מאפשר לנו הצופים לראות יותר מהדמות והתאורה במרחק צילום זו תורמת להופעת דמותו של צ'רלס במימדים גדולים שיוצרת צלליות על הקיר. הצל- ספק צלו של צ'רלס ספק לאו. המשמעות הדרמטיות שהתאורה יוצרת מאפיינת את הקשר שבין צ'רלי לדוד צ'רלס, ותחילתו של הקונפליקט בין הדמויות- מרמז לנו הצופים כי הדברים אינם בהכרח כפי שהם נראים, מתעורר הספק בין הדמיון ולסתירה של אופי הדמויות.
במשמעות סמלית- הצל הוא הסוד האפל אותו הוא מסתיר והוא המטיל על צ'רלס אימים או הצל הוא דמותו האפלה של הדוד המטילה אימה על בני משפחתו. התאורה בשוט אמנם עמומה ויוצרת ניגודיות רכה בין האור והצל, אך ניתן להבחין כי ישנן שתי נקודות ייחודיות באפקט התאורה עליהן- צווארון חולצתו הלבן בוהק והצל בצבע שחור מובהק בנוצר באזור סביב כף ידו. המשמעות הסמלית מרמזת על סודו האפל אותו מנסה הוא להסתיר של רוצח סידרתי שידיו שימושו לו כלי רצח- בהמשך יתגלה לנו כי הוא רצח את האלמנות בחניקה.
 שאלה 2:
מרחק הצילום הוא קלוז-אפ על ידיו של הדוד צ'רלס, כשאר הוא מסתיר מאחורי גבו את העמודים החסרים של העיתון, שאותם צ'רלי מחפשת. בשל התקריב איננו רואים את דמותה של צ'רלי וזאת למרות שדבריה הם אלה הנשמעים על גבי התמונה. בשלב זה של הסרט, איננו יודעים דבר על מעשיו של צ'רלס וגם צ'רלי איננה יודעת על סודו האפל של דודה. איננו יודעים מה כתוב בידיעה אותה הוא מנסה להעלים, אבל אנחנו כן מבינים שהוא מסתיר משהו והוא מבצע מניפולציה על הסובבים אותו על מנת להסתיר את הדפים.