ליקויי למידה בחשבון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 85
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1231

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1:
חוקרים רצו לבחון עיבוד מספרים אצל סטודנטים עם התפתחות רגילה. הם העבירו מטלה ממוחשבת שבה בכל צעד הופיעו על המסך כוכביות (בטווח של 1 עד 10) ולצידן ספרה ערבית. המשתתפים התבקשו להקיש על מקש עם יד ימין כאשר הגירויים העידו על כמות זהה ולהקיש על מקש עם יד שמאל כאשר הגירויים העידו על כמות שונה.
א. לפי המודל של דהאן, אילו ייצוגים פועלים בזמן ביצוע המטלה? הסבירו.
ב. נמצא כי כאשר זוגות המספרים לא היו זהים, ההחלטה שהזוג 3-5 אינו זהה הייתה איטית יותר מאשר ההחלטה שהזוג 2-4 אינו זהה. הסבירו את התוצאות.
ג. נמצא כי כאשר זוגות המספרים לא היו זהים והפער המספרי בין הגירויים היה קטן (למשל 3 נקודות לעומת הספרה 4, פער של ספרה אחת), זמני התגובה היו ארוכים יותר בהשוואה למצבים שבהם הפער בין המספרים היה גדול יותר (למשל שתי נקודות לעומת 6, פער של ארבעה מספרים). הסבירו את התוצאות.
ד. האם לדעתכם התגובה תהיה שונה כאשר הגירויים יוצגו כך שהספרה שמוצגת בצד ימין של המסך היא גדולה יותר מהספרה שמופיעה בצד שמאל של המסך או קטנה יותר מהספרה שמופיעה בצד ימין של המסך? הסבירו.
ה. האם תוצאות המחקר היו שונות לו הגירויים שהיו מיוצגים היו מילות מספר? הסבירו.
ו. הניחו שהמטלה הוצגה כך שהגירויים כללו השוואה בין מערכי נקודות בלבד. האם ניתן לבצע את הניסוי בקרב קופים? מה יהיו התוצאות בסעיפים ב' עד ד'?

שאלה 2:
נוירופסיכולוגים עבדו עם שני חולים מבוגרים שעברו פגיעה מוחית ממוקדת באונה הפריאטלית. לצרכי המחקר, החולים כונו A וB. שני החולים ביצעו מטלות שקשורות בעיבוד חשבוני.
– שם המטלה: קריאת ספרות.
תיאור המטלה: לחולה הוצגה ספרה ערבית והוא התבקש להגיש את שמה בקול.
אחוזי הצלחה חולה A: 95%
אחוזי הצלחה חולה B: 93%
– שם המטלה: כתיבת ספרות.
תיאור המטלה: הנסיין אמר ספרה בקול והחולה התבקש לכתוב אותה. הספרות היו חד-ספרתיות, דו-ספרתיות ותלת-ספרתיות.
אחוזי הצלחה חולה A: 80%
אחוזי הצלחה חולה B: 90%
– שם המטלה: תרגילי חיבור.
תיאור המטלה: הוצגו חזותית תרגילי חיבור חד-ספרתיים ודו-ספרתיים.
אחוזי הצלחה חולה A: פחות מ5%
אחוזי הצלחה חולה B: 60%
– שם המטלה: תרגילי חיסור.
תיאור המטלה: הוצגו חזותית תרגילי חיסור חד-ספרתיים ודו-ספרתיים.
אחוזי הצלחה חולה A: 92%
אחוזי הצלחה חולה B: 96%
– שם המטלה: תרגילי כפל.
תיאור המטלה: הוצגו חזותית תרגילי כפל חד-ספרתיים ודן-ספרתיים
אחוזי הצלחה חולה A: 87%
אחוזי הצלחה חולה B: פחות מ10%
א. ע"פ המודל של מק'קלוסקי, איזה תהליך מעורב במטלת קריאת הספרות? הסבירו.
ב. ניתוח הטעויות של חולה A במטלת כתיבת ספרות הראה שרוב הטעויות שלו היו בספרה אפס. למשל, במקום המספר 45 החולה כתב 405. הסבירו את דפוס הטעויות ע"פ המודל של מק'קלוסקי.
ג. הנסיין הקריא לחולה A את הספרות שבהן הוא טעה וביקש שיבחר מבין ארבע אפשרויות מהי צורת הכתיב הנכונה. החולה הצליח לתקן את טעיותיו בכ-90% מהספרות. הסבירו ע"פ המודל של מק'קלוסקי.
ד. הסבירו את התפקוד של חולה B במטלת הכפל ע"פ מודל שלושת הייצוגים של דהאן.
ה. האם ניתן להסביר את דפוס הביצועים של חולה A בכל התרגילים (חיבור, חיסור, כפל) ע"פ המודלים של דהאן ושל מק'קלוסקי? איזה מודל מסביר את דפוס הביצועים טוב יותר? הסבירו. בתשובתכם התייחסו אל מאמר 25.
ו. ע"פ מק'קלוסקי, האם אפשר ללמוד מהתפקוד של אנשים שעברו פגיעה מוחית על התפקוד של אנשים בריאים? כיצד? הסבירו.

שאלה 3:
חוקרים רצו לבחון האם תינוקות בני 5 חודשים יכולים לבצע פעולות חיבור וחיסור. לשם כך הם בחרו להשתמש בשיטת הביטואציה (התרגלות).
א. הסבירו מהו הליך המחקר. התייחסו אל הגירויים שיוצגו ואופן הצגתם.
ב. מהו המשתנה התלוי אותו יבחנו החוקרים? כיצד הוא יבחין ביכולתם של התינוקות לבצע את פעולות החשבון?
ג. לפי Wynn, מה יהיו תוצאות המחקר?
ד. העלו ביקורת אפשרית על דרך המחקר (כלומר האם יש משתנה אחר אליו ניתן לייחס את התוצאות?)
ה. הציעו דרך להתמודד עם הביקורת שהעליתם בסעיף ד'.