מבוא לאנתרופולוגיה

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1:
א. החלטת החוקר/ת במה למקד את תשומת הלב וכיצד לחקור זאת, מותאמת לגישה התיאורטית של החוקר/ת. קראו את המאמר של האריס בספר הקורס. מה גישתו התיאורטית? במה הוא מתמקד במחקר (מה יחסו ל1. שפה ומחשבה. 2. להתנהגות (עבודת האדם ותוצריה) וכיצד נאספו הנתונים שעניינו אותו?
ב. במחקרה על רגש ה-grief מייצגת ויירז'ביצקה – בהשפעת טיילר – גישה תיאורטית הפוכה. תארו את גישת טיילר ואת שיטת המחקר המתאימה לגישתו (עמ' 52 במדריך, פסקה אמצעית), את שאלת המחקר של ויירז'בצקה, את האופן שבו חקרה את הרגשות ואת מסקנתה.
ג. מה מידת הדמיון בין רגש האבלות היהודי, שמכתיבה ההלכה (קראו אצל אברמוביץ') לבין רגש הגריף האנגלוסקסי?

שאלה 2:
א. תארו את שלוש הגישות להערכת תרבות: אתנוצנטריות, יחסיות תרבותית נורמטיבית וגישת גולדשמידט. מה הבעיה בגישת היחסיות התרבותית, שהביאה את גולדשמידט לגבש גישה שלישית?
ב. קראו את מאמרו של רבינוביץ' באסופת המאמרים, וענו על השאלות הבאות:
1. האם לדעת רבינוביץ' יש להתערב ברצח נשים בשל חילול כבוד המשפחה? (תשובה לשאלה זו מצאו בסוף המאמר). (התשובה תהיה כן או לא).
2. אם כן – איך יש להתערב, לדעתו? (התשובה נרמזת בעמוד האחרון של המאמר).
3. איך אין להתערב ומדוע אין להתערב באופן זה? (הנחייה: לדעתו אין להתערב מטעם מוסרי ובהתחשב בתוצאות ההתערבות. דונו הן בטעם המוסרי והן בתוצאות ההתערבות. הסבירו והדגימו).
4. תשובתו של רבינוביץ' לשאלות 1, 2 מתבססות על גישות שונות להערכת תרבות. מה גישתו במקרה הראשון ומה – במקרה השני? נמקו את תשובתכם.