מבוא לאנתרופולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1519

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1:
א. הגדירו טקס חיזוק וטקס מעבר.
ב. לפי אברמוביץ' ההלוויה היא גם טקס חיזוק וגם טקס מעבר. תארו שני היבטים אלה של ההלוויה.
ג. מהם היחסים בין שני ההיבטים בהלוויות שעליהן צפה אברמוביץ?

שאלה 2:
קראו את המאמר "ממילה למילה" של בילו במקראה ואת הקטעים הרלוונטים במאמרו של טרנר בספר הקורס.
א. אחד התפקידים של טקסי ההתבגרות של בנים הוא גיבוש הזהות הגברית. בשל כך מוענקים לאימהות מקום מיוחד ותפקיד מיוחד בטקסים אלה. תארו והסבירו את מקומן הפיזי ואת תפקידן של האימהות, בסדרת טקסי המעבר של הילד היהודי (דונו בכל טקס בנפרד).
ב. בניגוד להנחה שפרידה מן האם היא צורך של בנים ולכן עומדת במרכזי טקסי התבגרות של בנים אך לא של בנות, בטקס ההתבגרות של הבת בחברת הנדמבו ישנו מרכיב של פרידה בין האם לבת. תארו והסבירו את טקס ההתבגרות של הבת ואת הפרידה שלה מן האם ושל האם ממנה (תארו 3 ביטויים לפרידה שבין האם לבת).

שאלה 3:
א. בלינג'-בירד היא אנתרופולוגית אקולוגית וביולוגית והיא עוסקת גם במגדר. קראו את מאמרה בספר הקורס (מתחילתו ועד לניבוי הראשון), ותארו את שדה המחקר (איפה חקרה? איזו חברה? מה מאפייניה?), את שאלת המחקר ואת שיטות המחקר שבליג'-בירד בחרה בהם.
ב. תארו את עבודת הנשים שבליג'-בירד ועמיתיה חקרו, והוכיחו את היותה רציונאלית מבחינה כלכלית ומבחינת הסיכון הכרוך בה.
ג. תארו את עבודת הגברים (בחלקם) באותה חברה, והוכיחו את היותה אי-רציונאלית מבחינה כלכלית ומבחינת הסיכון הכרוך בה.
ד. אולם עבודת הגברים רציונאלית מבחינה חברתית. הוכיחו זאת.
ה. החוקרת ועמיתיה מניחים שבחשבון אחרון עבודת גברים רציונאלית, בעיקר מן הבחינה הביולוגית. כיצד אפשר להוכיח זאת? האם החוקרים מספקים הוכחה לכך במאמר זה?