מבוא לסוציולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח ,
ציון 96
שנת הגשה 2019
מספר מילים 990

תקציר העבודה

מבוא לסוציולוגיה ממן 11 ציון 96

 

שאלה 1

  • הסבר המושג "דמיון סוציולוגי" הוא: שימוש בחשיבה יצירתית להצגת שאלות סוציולוגיות ולמענה עליהן. הדמיון הסוציולוגי דורש מאתנו, בראש ובראשונה "לסלק את עצמנו מן התמונה" בזמן שאנו חושבים על השגרות המוכרות של חיינו היום יומיים כדי לראותן באור חדש. תפקידו של הדמיון הסוציולוגי לחשוף את היחסים ההדדיים בין ביוגרפיה  (חיי היחיד)  לבין היסטוריה (חיי החברה).עיקרון הדמיון הסוציולוגי הוא הניסיון לאתר ,להסביר, ולפרש את היחסים המורכבים בין הפעולה האנושית על כל גווניה לבין הקשרים חברתיים הסטורים רחבים. דוגמא לכך היא הפעולה הפשוטה של שתיית קפה. על פעולה זו אפשר לומר המון מבחינת ראות סוציולוגית, ראשית כל כסוציולוגים אנו יודעים שקפה אינו רק משקה. יש לו ערך סימלי כחלק מפעילויותינו החברתיות היומיומיות. עבור אנשים רבים בעולם המערבי כוס הקפה של הבוקר ניצבת במרכז סדר היום האישי. זהו שלב חיוני בפתיחתו של יום חדש. מאוחר יותר במהלך היום מצטרפות לקפה הבוקר לגימות קפה בחברת אחרים, מספק הזדמנות לאינטרקציה חברתית ולביצוע טקסים בכל החברות. דבר נוסף- הפסקות קפה קבועות נותנות תמריץ ליום עבודה או לימודים ארוך. קפה הוא מוצר המחבר בין אנשים באזורים העשירים ביותר והעניים ביותר על פני כדור הארץ. ייצור הקפה, הובלתו והפצתו מחייבים קשר עיסקי רצוף בין אנשים המצויים במרחק אלפי קילומטרים מלוגם הקפה. המורשת הקולוניאלית הטביעה חותם מכריע על התפתחותו של סחר הקפה בעולם. לאחר שהקפה נעשה פופולרי יותר הוא קיבל גם משמעות סימלית ופוליטית: החלטותיהם של הצרכנים לגבי סוג הקפה שברצונם לשתות ומניין לייבאו הפכו לשאלות הקובעות סגנון חיים.
  • אפשר להשתמש במושג "דמיון סוציולוגי" כשמסבירים פעולה כמו הליכה ללווייה של בן משפחה שנפטר. פעולה זו מסמלת את היפרדותו של האדם מבן המשפחה שנפטר ע"י טקס סימלי שנערך. עבור אנשים רבים זהו טקס דתי. המפגש עם עוד אנשים מהמשפחה שמתאבלים ומכרים הבאים לנחם במהלך ימי האבל מספק הזדמנות לאינטרקציה חברתית ואפשרות להתנחם במות בן המשפחה עם חברים ובני משפחה המחזקים את האבל. הטקס של הלווייה משמש מזכר לתאריך בו נפטר בן המשפחה ומתאריך זה סופרים חודש לאחר מכן גילוי מצבה- ישנו המשך לעוד טקס אזכרה ואחרי 11 חודש אזכרה נוספת ומאז כל שנה אזכרה. זה נותן המשכיות לזיכרון של הנפטר והנצחתו.

אפשר להשתמש במושג "דמיון סוציולוגי" כשמסבירים פעולה כמו תחרות ספורט בין 2 קבוצות יריבות. תחרות בין 2 קבוצות מסמלת אינטרקציה חברתית שגורמת לכל אחת משתי הקבוצות להיות יותר מוטיבציונית להשיג את היעד הנדרש. תחרות זה חלק סימבולי שנעשה על מנת ליצור עניין בין 2 הקבוצות. תחרות ספורט זו פעולה מקובלת בתחום הספורט, היא מאפשרת גם לאוהדים ולקהילה ליצור זהות עם הקבוצה שהם בוחרים ותחושת שייכות, למשל קבוצה לפי עיר, שכונה המייצגת קהילה. התחרות מאפשרת לבחון את הרמה המקצועית של הקבוצה ביחס לקבוצה היריבה.

 

שאלה 2

  • פונקציונליזם – גישה הרואה בחברה מערכת מורכבת שחלקיה השונים פועלים יחדיו ליצירת יציבות וסולידריות. עפ"י גישה זו , הסוציולוגיה צריכה לחקור את היחסים ההדדיים בין חלקיה השונים של החברה וכיצד חלקים אלו מתייחסים לחברה בכללותה.

לימוד הפונקציה של דרך התנהגות או של מוסד חברתי פירושו ניתוח האופן שבו דרך ההתנהגות או המוסד תורמים להמשכיות החברה. הפונקציונליסטים ובהם קוונט ודירקהיים השתמשו לא אחת באנלוגיה אורגנית להמחשת הדימיון בין פעולת החברה לזו של אורגניזם חי. הם טענו שחלקי החברה פועלים יחדיו בדיוק כמו האיברים השונים בגוף האדם לתועלתה של החברה כולה. ניתוח הפונקציה של פריט חברתי פירושו הצגת התפקיד שהוא ממלא בשמירת קיומה ובריאותה של החברה. הפונקציונליזם מדגיש את מיקומו המרכזי של הקונצנזוס המוסרי בשמירת הסדר והיציבות בחברה.  קונצנזוס מוסרי קיים כשמרבית בני האדם בחברה שואפים לאותם ערכים. הפונקציונליסטים רואים בסדר ובאיזון את מצבה הנורמלי של החברה – שיווי משקל חברתי זה מבוסס על קיומו של קונצנזוס מוסרי בין הנימנים עם החברה.

מרטין הבחין בין פונקציות גלויות לפונקציות סמויות. פונקציות גלויות- הן אלו המשקפות את כוונתם המודעת של מי שמשתתפים בפעילות חברתית מסוימת ואילו פונקציות סמויות הן תוצאות של אותה פעילות שהמשתתפים אינם מודעים להן. מרטין הבחין גם בין פונקציות לבין דיספונקציות- חיפוש ההיבטים הדיספונקציונלים של התנהגות חברתית פירושו התמקדות במאפייני החיים החברתיים המערערים את סדר הדברים הקיים. הפונקציונליזם היא גישת מאקרו ( עוסקת בסוגיות רחבות בחברה).

עיקרון החיברות – אנשים בחברה נענים לדרישות החברתיות מפני שהם מפנימים את הנורמות והערכים החברתיים בתהליך החיברות בו הפרט לומד איך מתנהלים בחברה. הנורמות והערכים מופנמים בפרט ובכך התרבות הופכת להיות חלק מהאדם. הכללים החברתיים מופנמים ביחידים בתהליך ממושך של חיברות והם אינם רק כח חיצוני הפועל עליהם.

2.גישת הקונפליקט – סוציולוגים המאמצים תאוריות קונפליקט מדגישים את חשיבותם של מבנים בחברה. תומכי תאוריה זו שוללים את התמקדות הפונקציונליסטים בקונצנזוס, לעומת זאת הם מדגישים את חשיבותם של השסעים בחברה ומתמקדים בסוגיות של עוצמה, אי שוויון ומאבק. נוטים לראות את החברה כמורכבת מקבוצות נפרדות הדואגות כל אחת לאינטרסים המיוחדים שלה עצמה. קיומם של אינטרסים נפרדים פירושו אפשרות מתמדת של קונפליקט שבו קבוצות מסוימות ישיגו יתרונות על חשבון האחרות . מצדדי תאוריה זו בוחנים את המתחים בין הקבוצות הדומיננטיות לבין הקבוצות המקופחות בחברה ומנסים להבין כיצד נוצרים ומונצחים יחסי שליטה. אחת הצורות רבות ההשפעה של תאוריית הקונפליקט היא המרקסיזם על שמו של קרל מרקס, שחיבוריו הדגישו את הקונפ….

  • יחסים חברתיים לא שוויוניים בין עובדים סחירים לבין מעסיקיהם מאפיינים כל מקום עבודה. השאלות שאפשר לשאול בגישת הפונקציונליזם הן: אנחנו צריכים לשאול מה התפקיד של המנהל במקום העבודה ומה תפקידם של העובדים הסחירים במקום העבודה ומה ה…

שאלה 3

1. תפיסת המטריאליזם ההיסטורי של מארקס שלפיה גורמים כלכליים או חומריים ממלאים תפקיד מרכזי בהכתבת שינויים היסטוריים. עיקרה של גישה זו היא התנגדות לאידיאליזם כלומר לטענה שהכח המניע את התפתחותן ההיסטורית של חברות הוא רעיונות או אידאלים כגון חרות או דמוקרטיה. מארקס טען לעומת זאת שהרעיונות והאידאלים הדומיננטים של כל תקופה הם השתקפויות של צורת החיים הדומיננטית ובעיקר של שיטת הייצור. המטריאליזם ההיסטורי מתמקד בראש ובראשונה בדרך שבה אנשים פועלים יחדיו כדי ליצור את צרכי קיומם: כיצד הם מייצרים מזון, דיור ומוצרים חומריים אחרים ,