מבוא לפסיכולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 93
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1333

תקציר העבודה

העבודה כתובה בצורה בהירה ומובנת עם הערות מרצה.

א. דעה קדומה הגדרה:

עמדה שהיא נלמדת ומכוונת כלפי מושא מטרה, עמדה שהיא שלילית ומערבת רגשות שליליים כגון עוינות או פחד, אמונות שליליות (סטריאוטיפים) המצדיקות את עמדה זו, וכוונה התנהגותית להימנע מקשר או מגע עם מי שנמצאים בקבוצת המטרה, או שישנו רצון לשלוט בהם, לפקח עליהם או לגרום למותם.

 

ב. ניתן לראות כי שלושת פרטי המידע  של עמדה באים לידי ביטוי בהגדרה זו-

מרכיב קוגנטיבי: האמונות השליליות (סטריאוטיפים) הן המרכיב הקוגנטיבי והמצדיק את העמדה.

מרכיב רגשי: בתוך העמדה השלילית מעורבים רגשות שליליים כגון עוינות או פחד.

מרכיב התנהגותי: ישנו מרכיב התנהגותי הגורם להתרחקות מקבוצת המטרה. נוסף לכך לעיתים מתרחשת התנהגות של שליטה, פיקוח או הרג.

 

תיאוריה ABC קישור  מקרה
A

Affective

מרכיב רגשי- רגש שלילי העולה כלפי מטרת המושא.

ניקולא שובן האמין בדעה קדומה כלפי עמים אחרים וכלפי נשים, דבר זה בא לידי ביטוי בשלושת המרכיבים של דעה קדומה:

מרכיב רגשי- שובן הרגיש רגשות שנאה כלפיהם.

מרכיב התנהגותי- שובן התנהג בצורה שלילית- נבזות ועוינות כלפיהם.

מרכיב קוגנטיבי- הסברו ועמדותיו נבעו מתוך לאומניות חזקה ועמדה של נעלות כלפיהם

ניקולא שובין (Chauvin), היה חייל המתואר כלוחם דגול בצבאו של נפוליאון בונפרטה, המילה שובניזם קרויה על שמו, משום שלפי המתואר שובן שנא שנאה עזה והתנהג בנבזות ועוינות לכל מי שאינו דומה לו, דהיינו מי שאינו צרפתי ואת המגזר הנשי.

עמדותיו השליליות כלפיהם נבעו מתוך תחושת גאווה ולאומניות חזקה, ומתוך אמונה שהעם הצרפתי הוא העם הנעלה והמרומם ביותר. איזו דוגמא מענינית

 

40

B

Behavioral

מרכיב התנהגותי- התנהגות בעלת אופי שלילי כלפי המושא מטרה כגון דחייה, פגיעה, או התרחקות.

C

Cognitive

מרכיב קוגנטיבי- הבעת עמדה של מידע שלילי כלפי המושא מטרה

 

 

  1. i.            מילות ההוראהבשאלה: כיצד ניתן להסביר, התייחסו, הסבירו, על פי איזו, עשו שימוש, הסבירו את הסיבה
  2. ii.            תחום השאלה: בסיטואציה המתוארת אפשר כמובן להתמקד בכל אחת מארבעת המטרות של הפסיכולוגיה. אך נראה כי המטרה העיקרית של נושאי השאלה היא הסבר ההתנהגות- מדוע או מה הסיבה שילדים בגילאים שונים תופסים בצורה אחרת כמות?
  3.   ii.     מוקד השאלה: בשאלה זו צריך להסביר את ההבדלים בין תמר לנגה, הסבר זה הינו הסבר התנהגותי. הסבר ההבדלים מתחיל קודם כל בהסבר התיאוריה שעליה מבוססת התשובה, ולאחר מכן לקשר למקרה המתואר בכך שנגה הבינה את הבדיחה ותמר לא הבינה את הבדיחה.