מבוא לפסיכולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 89
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2338

תקציר העבודה

עבודה בהירה ומובנת עם הערות מרצה

  • א. אטיולוגיה היא מושג הבא לתאר מהם הגורמים או התורמים להתפתחות בעיות נפשיות או רפואיות. חקר זה מעמיק את הבנת סיבת הופעת ההפרעה, מקורותיה ואופן השפעתה על החשיבה ועל תהליכים רגשיים והתנהגותיים.

חשיבות ידע זה היא בבניית דרכי טיפול חדשות, מותאמות ומדוייקות יותר. בנוסף ידע זה יכול לשמש באופן אידילי למניעה של ההפרעה.

 

  • ב. העקרונות האיטיולוגיים המרכזיים לפי הגישות השונות:
  • הגישה הביולוגית:

גישות אלה מסתמכות על מודל רפואי ומניחות לפיכך כי אפשר לייחס הפרעות פסיכולוגיות לגורמים ביולוגיים. בגישה זו חוקרים לרוב אבנורמליות מבנית במוח, תהליכים ביוכימיים והשפעות גנטיות. תודות לטכנולוגיה המתקדמת בהדמיית המוח כגון סריקות PET  או MRI ניתן לראות את מבנה המוח, תהליכים ביוכימיים ופעילות מוחית המתרחשים ביצורים חיים ללא צורך בניתוח ולגלות קשרים בין הפרעות פסיכולוגיות לבין אבנורמליות במוח.

המוח הינו איבר מורכב ועד היום ישנם תחומים רבים בהם רב הנסתר על הגלוי. המוח בנוי מקשרים הדדיים הנתונים באיזון עדין, לשינויים קלים בנוירוטרנסמיטרים או ברקמה עשויים להיות השפעה רבה. ישנם גורמים רבים המשפיעים או יכולים לפגוע בתפקודי המוח כגון גורמים גנטיים, חבלה או דלקות.

חוקרים מוצאים קשרים חדשים בין הפרעות פסיכולוגיות לבין אבנורמליות ספציפית במוח, נוסף לכך חקירת תחום הגנטיקה מגלה קשרים בין גנים מסויימים לבין הימצאות הפרעות נפשיות. בסדר

 

  • גישות פסיכולוגיות: מתמקדות בתפקיד הגורמים הפסיכולוגיים או החברתיים בהתפתחות ההפרעה הנפשית. גורמים אלו כוללים ניסיון אישי, טראומות, קונפליקטים וגורמי סביבה. לא ברור לא התבקשת להתייחס לזה

 

  • הגישה הפסיכודינמית:

מפתח גישה זו הוא זיגמונד פרויד, במודל זה הסיבה להפרעה נמצאת בתוך האדם עצמו. לפיו הפרעות רבות הן למעשה הרחבות של תהליכים "נורמליים" שכולם חווים, תהליך קונפליקט נפשי והגנה של האני. על פי מודל זה הבסיס והגורם המעצב של ההתנהגות הוא שנות הילדות.

מודל זה עוסק בפעולתן של המודע והלא מודע, ובנוסף ברבדי הנפש- איד, אגו וסופר אגו.

ההתנהגות מונעת בבסיסה על ידי דחפים ותשוקות, שלעיתים אין האדם מודע להן.

מקורם של ההפרעות על פי פרויד הוא בקונפליקטים הגורמים למתח ונמצאים בלא מודע, לרוב קונפליקט נפשי זה נובע מהמאבקים בין הדחפים לבין הסייגים החברתיים המופנמים של האני העליון, והמגשר בין שניהם הוא האני,