מבחנים פסיכולוגים

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1:
בקורס "חשיבה ביקורתית" נבחנו 60 סטודנטים. התפלגות ציוני המדגם הייתה בקירוב נורמלית, עם ממוצע 68.2 וסטיית תקן 12.5. לפניכם פירוט ציוני הנבחנים הגבוהים והנמוכים ביותר בהתפלגות:
חמשת הציונים הנמוכים בהתפלגות: 31, 37, 56, 60, 68
חמשת הציונים הגבוהים בהתפלגות: 88, 88, 90, 96, 97
א. בטבלה מצוינים ציוניהם של 3 סטודנטים שנבחנו בקורס, במונחי סולמות מדידה שונים. השלימו את הטבלה. פרטו חישוביכם.
ב. לסמיר נודע כי הוא מצוי במאון ה70. חשבו את ציון הנבחן בסולם תשעוניות. פרטו חישוביכם.
ג. הסטודנטים המתוארים בשאלה נבחנו גם בקורס פסיכולוגיה קוגניטיבית. נמצא כי במונחי מאונים הציון של סמיר בקורס פסיכולוגיה קוגניטיבית זהה לציון שקיבל בקורס חשיבה ביקורתית.
היעזרו במסגרת פרשנית תלוית קריטריון: האם ניתן לקבוע באילו מתחומי התוכן הנלמדים בשני הקורסים המתוארים לעיל הסטודנט שולט יותר? הציגו את מכלול השיקולים הרלוונטים לגיבוש קביעתכם.

שאלה 2:
בשנים האחרונות מתגברת המגמה של הסתמכות על חוות דעת פסיכולוגיות לקבלת החלטות בהקשר למסוגלות הורית, במצבים בהם נדרשת הכרעה משפטית ביחס להסדרי ראיה של ילדים שהוריהם מצויים בסכסוך גירושין חמור. בתוך כך, מוסרים פסיכולוגים קליניים חוות דעת לבית משפט שמבוססת על אבחון פסיכודיאגנוסטי, שב"כ מבוסס על ראיון קליני, ומבחני אישיות מובנים (כמו הMMPI) והשלכתיים (כמו רורשך ומבחן TAT). לא פעם נערך האבחון במסגרת פרטית בתשלום.
קראו את מאמרו של פרופ' נבו מתאר במאמרו "סוגיות אתיות ומקצועיות במבחנים פסיכולוגים" (נספח 1). נסו להעלות שתי דילמות אתיות מרכזיות ביחס לשימוש באבחון פסיכודיאגנוסטי, ההקשר לקבלת החלטות לגבי מסוגלות הורית בהסדרי ראיה של ילדים להורים בסכסוך גירושין.
התייחסו בתשובתכם למונחים אתיים רלוונטיים ולקטגוריה שבה כלולים (ע"פ החלוקה שמציע פרופ' נבו בחלק "כללי אתיקה" שבמאמרו).
על המושג מסוגלות הורית ניתן לקרוא עוד במאמר "פסיכולוגיה משפטית בישראל – סקירה ומבט לעתיד" של דר' דוד יגיל, או במאמרו "שיקולים ולבטים באבחון מסוגלות הורית" שפורסם בספר "סוגיות פסיכולוגיות, משפט ואתיקה בישראל" (שני הפרסומים זמינים ברשת).