מגדר בספרות ילדים

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא 3
סקירת ספרות 5
שינויים מגדריים שחלו בעקבות גלי הפמיניזם השני והשלישי והשפעתם על ישראל 5
אפליית הנשים בעולם המערבי 5
הגל השני והשלישי של הפמיניזם 5
הגעתם של גלי הפמיניזם לישראל 7
ספרות ילדים וחשיבותה בתהליך הסוציאליזציה של ילדים בגיל הגן (4-6) 9
מודלי סוציאליזציה 11
ייצוג נשים וגברים במדיה 13
ייצוג ומסגרות מדיה 13
דימויי גברים ונשים במדיה 13
מגדר בספרות ילדים בישראל 15
התפיסה הסטריאוטיפית של דמות האישה בספרות הילדים 16
שיטת המחקר 18
המדגם 18
מימדי ניתוח 19
ממצאים 22
כמותי 22
איכותי 23
יחסי כוח 27
דיון ומסקנות 29
סיכום 33
ביבליוגרפיה 34


מבוא
ספרות ילדים היא סוגה ספרותית המכוונת לגילאים צעירים- גיל הינקות ועד גיל ההתבגרות. בתחילת המאה העשרים, החלה להתפתח ספרות זו, הפופולאריות שלה בקרב הצעירים גדלה, ובכך גם השפעתה. במקביל, במאה השנים האחרונות לערך, מתפתחת בצורה יוצאת דופן תפישה, שמגדילה את המודעות למעמדן הנמוך של הנשים בחברה ולאפלייתן בעולם כולו. למרות ניסיונותיו הרבים של הפמיניזם להלחם על שוויון, והשגת מטרות רבות ששינו רבות את החברה, עדיין ההגדרות הפטריאכליות הן אלו השולטות ומעצבות את פני החברות.
המחקר הנוכחי, יעסוק באופן ייצוגן של נשים בספרות ילדים ישראלית. ההחלטה לחקור דווקא את הנושא הזה נבעה מהצורך הבסיסי להבין האם תכונות מגדריות מובאות בפנינו כבר בהיותנו ילדים בגילאי גן, וכיצד ההגדרות השתנו בזמן השפעתם של שני גלי פמיניזם שונים בארץ.
ארצה להראות כיצד אותן הגדרות שובניסטיות מחלחלות אל תוך כל תחומי החיים, ביניהן הספרות- לה יש השפעה גדולה על בני האדם והיא חלק מרכזי מחיי היום-יום, תוך התמקדות על ספרות הילדים, שם ההשפעה מתרחשת כבר בגילאים צעירים, ובכך, להראות כיצד מוצגת האישה בפני ילדים שיגדלו להיות החברה עצמה.
במחקר אשווה בין ספרות ילדים בתקופות שונות של התפתחות פמינסטית בארץ- ספרות ילדים מהגל השני של הפמיניזם (משנות השישים עד שנות התשעים של המאה העשרים), לבין ספרות ילדים שנכתבה בגל השלישי של הפמיניזם (שנות ה90 ואילך).
הטענה האישית שלי היא שכבר בספרות לגילאי גן (4-6), מוצגים סטריאוטיפים מגדריים לגבי מהי אישה ומהו גבר ומהם התפקידים החברתיים של כל אחד מהמינים. תפקידים אלה יתבטאו הן במישור הגלוי והן במישור הסמוי בכל ספר. עם שינויי ערכי הפמיניזם בארץ במהלך השנים, ישתנו גם פרטים מסוימים בהגדרות המיניות, אך לא לחלוטין- השוביניזם עדיין מחלחל אל כל תחומי חיינו.
המחקר יציג רקע תיאורטי בן ארבעה פרקים: הפרק הראשון ידבר על שינויים מגדריים שחלו בעקבות גלי הפמיניזם השני והשלישי והשפעתם על ישראל, תוך מתן רקע על אפליית נשים בעולם המערבי. הפרק השני יעסוק במהי ספרות ילדים ומה חשיבותה בתהליך הסוציאליזציה של ילדים בגילאי גן, כדי להספיק את מידת ההשפעה של ספרות על יצירת ראיית עולם עתידית אצל ילדים. הפרק השלישי יעסוק בהסבר של מהם ייצוג, דימוי ומסגרות מדיה, וכיצד מוצגים כיום נשים וגברים במדיה כולה. הפרק הרביעי ידבר בכלליות על מגדר בספרות ילדים בארץ ובעולם.
הראייה ממנה אני יוצאת במחקר זה, היא ראייה פמיניסטית רדיקאלית. כלומר, המטרה של המחקר הוא להראות שהחברה זקוקה לשינוי מהיסוד- כבר מהיותנו ילדים צעירים. החברה איננה שוויונית כיום, וכדי להיעשות אחת כזו, היא זקוקה שינוי שורשייה בכל תחומי החיים.