מוסיקה פופולרית בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2020

תקציר העבודה

מוסיקה פופולרית ממן 11

ממן 11 – מוסיקה פופלרית בישראל

שאלה 1

שירי ארץ ישראל המוקדמים מתייחסים לשירי העם של החברה היהודית החדשה שקמה לה בארץ ישראל. השירים תאמו את ערכי הציונות והעבריות שהעסיקו את החלוצים ובראשם "היהודי החדש"  העובד את אדמת הארץ ומגן עליה. שירים רבים אשר נכתבו בתקופה זו עוסקים בעבודות אדמה, בנייה ובהגנה על המדינה. יש דגש על עבודת קולקטיב קיבוצית לטובת בניין ופיתוח הארץ וכן על נופיה הייחודיים. כל אלה מוצגים בשירים בגוף ראשון רבים. הדגש על הקולקטיב ועל ה"אנחנו" מתקיימים בערבי שירה בציבור, בצוותא, ומהווים פעילות חברתית מגבשת, לכידות קבוצתית למען מטרה מקודשת לעבודה קשה המושתת על בסיס תרבותי אחיד, באידיאולוגיה ציונית ואהבת המולדת. שירי ארץ ישראל המוקדמים מעצימים את חשיבות הקהילתיות ושותפות הגורל של הקהילה היהודית בארץ חרף העבודה הרבה והקשה והם מתאפיינים בפאתוס ותחושת שליחות בוערת. אין בשירים שימוש בהומור או מאפיינים סאטיריים, בניגוד לשירים הפופולאריים. בצורת כתיבת השיר והחריזה נעשה שימוש סמכותי ומסורתי בהתאם לחוקי החריזה השמרניים. משלב השפה מבחינה לשונית של השירים מאופיין בשימוש ברמה גבוה ותקנית הנובע מאופיים האידיאולוגי של יצירות אלה. כמעט ואין שימוש בשפת רחוב או סלנג וקיימים בו אזכורים ישירים ועקיפים למקורות היהודים בצורות פועל האופייניות לשפה המקראית.

"שיר בוקר" מאת נתן אלתרמן מדגיש את שינוי המיקום המשמעותי של אנשי העליות הראשונות והמעבר לחלוצים המשכימים קום למלאכת יומם, ומשקפת את "החיים החדשים". כבר בבית הראשון ניכר הקולקטיב ב"שירת אנחנו" ועוסקת בנושאים ספציפיים איתם החלוצים מתמודדים תוך יצירת הוואי חיובי….

 

שאלה 3

בתקופת הישוב המאפיינים הטקטואליים והמוסיקלים של השירים נועדו בעיקר למטרות בידור. במהלך שנות ה-20 לסוף שנות ה-50 המוסיקה הפופולארית צמחה במסגרת העירונית, בעיקר בתל אביב. לא היה מימון לתכנים במטרה לחנך את הדור הצעיר או חיפוש אחר אותנטיות לאומית, אלא הישרדותם הייתה תלויה בביקוש וכוח השוק. מקורות ההשראה של הסגנון המוסיקלי נבע ממטרה בידורית והיו בעלי אופי יותר מערבי מאשר חלוצי והיה מושפע מהמוסיקה הפופולארית בעולם של אותה תקופה. השירים בוצעו בתיאטראות רביו (שולבו במערכונים), בבתי קפה, מועדונים ובתי מלון. כמו התיאטרון המוסיקלי, מוסיקת ג'אז ומוסיקת ריקודים סלוניים, כגון טנגו, פוקסטרוט, ולס, רומבה ועוד. השירים הפופולאריים הושפעו גם משירים אתניים בסגנון עדות יהודיות מתימן ומזרח אירופה.  השירים פנו לקהל מגוון. המעמד העירוני הבורגני שהגיע בשני גלי עליה (רביעית וחמישית) מערים במרכז ומזרח אירופה בעיקר פולין וגרמניה והתיישבו בערים במרכז הארץ והכירו מאת התרבות האירופאית ולא רצו להתנתק ממנה. בנוסף היה קהל עירוני ותיק יותר עם שאיפות…