ביטחון סוציאלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 1920

תקציר העבודה

עבודה טובה בקורס ביטחון סוציאלי ממן 11 ציון 90

ביטחון סוציאלי:

שאלה 1:

א:

מדינת רווחה היא על פי רוב מדינה דמוקרטית – ליברלית שנוהג בה משטר של שוק כלכלי חופשי, דהיינו – יש בה בעלות פרטית על רכוש ועל אמצעי הייצור, מניע הרווח הוא גורם מרכזי העומד מאחורי הפעילות הכלכלית, על אף המשטר של שוק כלכלי חופשי יש אחריות גבוהה למדינה לדאוג לאזרחיה לרווחה.

אחריות זאת באה לידי ביטוי בשלושה מישורים:

א: במישור הכלכלי:

הסכמה לקיומו של משק מעורבב כאשר פועלים בו זה בצד זה סקטור ציבורי ופרטי. במשק זה קיים תכנון חלקי, לפחות של הכלכלה הלאומית, ישנה הסכמה כללית בדרך הצורך בניהול של מעורבות ממשלתית פעילה בכל תחומי המשק והחברה כדי להגיש יעדים חברתיים רצויים.

ב: במישור התעסקותי:

נכונות לנהל מדיניות כלכלית שתבטיח שמירה על רמה גבוהה של תעסוקה ומניעת אבטלה.

ג: במישור החברתי:

פיתוח והפעלה של מערכת שירותי רווחה, בעיקר בתחום הביטחון הסוציאלי, וגם בתחומי הבריאות, השיכון, והחינוך. המטרה של כל אלה היא לשמור על הרווחה של האוכלוסייה ולחזק את תחושת הביטחון הסוציאלי של כל אדם בתוכה ולנסות לשפר את תנאי החיים של האוכלוסייה באמצעות הספקה של שירותים חברתיים.

הדגש הוא על ההספקה לכולם לכול האוכלוסייה ולא רק לעניים בלבד. דבר זה הוא המסמל את מדינת הרווחה.

ישנם שני מרכיבים נוספים אשר מאפיינים את מדינת הרווחה:

1:

ליצור מדינה שוויונית:

רצונה הוא לפשר לכל אדם ומשפחה לקיים מינימום של חיים הולמים בתחומי ההכנסה הבריאות החינוך והדיור.

2:

למדינת הרווחה אין כל כוונה לפגוע במשטר הקפיטליסטי הקיים ובכלכלה של שוק חופשי. המטרות שלה הן רק לתקן כמה מן העיוותים הבולטים של משטר זה ועל ידי כך להביא למעשה, לחיזוקו ולביצורו.

ב:

התוכנית של קצבת זקנה בכבוד עשויה להוביל להשגת מטרות מדינת הרווחה האסטרטגיות והאינסטרומנטליות על פי מאמרו של אברהם דורון:

הבטחת ביטחון סוציאלי:

מניעת עוני:

יעד זה מבקש להבטיח לכל אדם תנאי חיים ברמת מינימום מסוימת, ולמנוע הדרדרות של יחידים ומשפחות מתחת לרמת המינימום שנקבעה, יעד זה מבקש למנוע ירידה פתאומית של רמת חיים שבני האדם התרגלו לו (מעושר לעוני פתאומי)  "במהלך המחקר שערכנו ניצבו בפנינו המספרים הנוראיים של כ- 300 אלף קשישים הנמצאים מתחת לקו העוני והקצבאות הנמוכות להחריד שמהן הם אמורים לחיות" אומר שישינסקי "בדקנו מהו הסכום שיש להפריש על מנת לדאוג שכל קשיש בישראל יוכל לחיות בכבוד. (מתוך הכתבה)

צמצום אי השוויון:

יעד זה מבקש בעיקר להשיג צדק חברתי והוגנות חברתית.

צדק אנכי:

מטרתו היא לבצע חלוקה מחדש של הכנסות ושל משאבים אחרים והעברתם מבני אדם ומשפחות בעלי הכנסה גבוהים לבני אדם ומשפחות ברמות הכנסה נמוכות יותר. תוכניות הביטוח הסוציאלי תורמות לכך והן עושות זאת בכמה דרכים:

א:….