המזרח התיכון בימינו

תקציר העבודה

ממ"ן 11 בקורס "המזרח תיכון בימינו", ציון 100.

שאלה 1:

  • מטרת המבוא לספר היא לבצע סקירה כללית של האירועים שקדמו לתהליך התפוררות הפרלמנטריזם המלוכני במצרים. בנוסף, לתת לקורא רקע לתהליכים שעיצבו את דמותה של מצרים בתור "האחות הבכירה" בקרב העמים הערביים. המבוא עוסק באירועים הנפרשים מהמאה ה-19 ועד לשנות ה-40 של המאה ה-20.
  • רקע:

מבנה המערכת הפוליטית במצרים בשנים  1945-1952 נקרא משטר פרלמנטרי מלוכני, והיה בעל מורכבות רבה בשל כלל מרכיבי השליטה שהיו מעורבים בו.

הרקע למורכבות השלטון מגיע ממתחים ומחלוקות בתוך ה"אל-אפנדיה" (קבוצה שתווכה בין האליטה להמונים ושייצגה את השכבות הנמוכות בחברה) ומחלוקות נוספות באליטה של החברה במצרים.

מרכיבי השליטה במשטר (1945-1952):

ראשית, מ-1882 ועד ל-1952, נמצאת מצרים תחת כיבוש בריטי, ולכן גם המלך נמצא תחת מרותו של השלטון הקולוניאלי, מה שהשפיע ישירות על תפקודו כמלך. יש לציין כי הקונפליקט השלטוני בין הבריטים למצרים נבע מהעובדה שהמצרים לא רצו לוותר על חזון "שלמות הנילוס" (תביעה של המצרים לאחד את מקורות הנילוס בסודן עם מצרים).

 

יתר על כן, המשטר הכיל גורמים משפיעים נוספים. למעט המלך פארוק, היו 'שחקנים' מרכזיים נוספים שייצגו את הממשלה – "הגוש הסעדי", ובראשם אחמד מאהר ומחמוד נקראשי. "הגוש הסעדי" קם ב-1938 על רקע סכסוך עם מפלגת "אל-ואפד", והוביל את הממשלה בתחילת התקופה הנ"ל. גוף זה ייצג שכבה של סוחרים ותעשיינים.