לגדול עם טלוויזיה

תקציר העבודה

שאלה 1 :
א. חשוב לדון בהקשר המשפחתי של צפייה בטלוויזיה כיוון שבדרך זו ניתן ללמוד רבות על המארג המשפחתי, סוגי משפחות וסגנונות שונים של הורים. לאווירה המשפחתית השפעה על התייחסות הילדים לטלוויזיה, החל מתדירות הצפייה, סוג התכנים הנצפים ובאיזה קונספט.
נמצא כי על אופי וחווית הצפייה של הילד משפיעים גם מאפייני הילד וגם מאפייני המשפחה.
למדנו על 3 מחקרים שעוסקים במקום הטלוויזיה בתוך המשפחה, הראשון הוא המחקר של
ג'יימס לאל, לאל בדק אילו שימושים חברתיים עושות משפחות בטלוויזיה, מלאל אנו למדים כי לטלוויזיה יש 2 סוגים של שימושים חברתיים:
– מבניים : שלא קשורים לתוכן אלא לעצם קיומה, השימוש הסביבתי כרעש רקע או גורם לתחושת פעילות בבית, והשימוש כמארגנת התנהגות שמסייע בהסדרת זמני פעילות בסדר היום בבית.
– יחסיים : הקשורים באופן בו התוכן הטלוויזיוני מיוצר תקשורת בין בני הבית, לשיחה, לתחושת בייחד, ללמידה חברתית, ולייצור סדר היררכי 'מי שולט על השלט', בנוסף מיצוב הישות הטכנולוגית בבית (אותו בן בית שמבין בטלוויזיה, נטפליקס וצפייה אינטרנטית).
כהרחבה למחקרו של לאל, צאפי ומקלאוד בדקו את מאפייני המשפחות כמשפיע על אופי צריכת התקשורת. הם מצאו שיש 4 סוגי משפחות שמסווגים באמצעות שני קריטריונים : משפחות בעלות אוריינטציה חברתית ומשפחת בעלות אוריינטציה מושגית.
המשפחות בעלות אוריינטציה חברתית גבוהה מאופיינות בכך שהן שמות ערך גבוה על רגשות,
שלום בית, ובעלות ערך משפחתי גבוהה מאוד. אופי צריכת התקשורת שלהם תהייה צפייה מרובה בעיקר בבידור ופחות באקטואליה וחדשות, לרוב צפייה משותפת הורים וילדים, פיקוח נמוך. ילדיהם יהיו צייתנים, תומכים, מביעי רגשות ומשתפי פעולה.