בתי ספר ותהליכים חלופיים (14001) - רפרט : השלכות אפשריות של יישום עקרון הבחירה בישראל - האוניברסיטה הפתוחה

תקציר העבודה

תוכן עניינים :

מבוא – עמ' 3
סקירה ספרותית : רקע – עמ' 4
בחירה בחינוך בישראל – עמ' 5
חסרונות הבחירה בחינוך בעולם בכלל ובישראל בפרט – עמ' 6
יתרונות הבחירה בחינוך בעולם בכלל ובישראל בפרט – עמ' 7
דיון – עמ' 8
סיכום – עמ' 9
רשימת מקורות – עמ' 10

מבוא :
אחת ממטרותיה המוצהרות של מערכות החינוך הממלכתיות היא מתן שוויון הזדמנויות לתלמידים מרקע כלכלי וחברתי שונה בכוונה ליצור חברה שוויונית יותר. כך, בין השאר, נחקקו חוקים אשר מבטיחים חינוך חינם לכל, נוצרו אזורי רישום אשר מתעלים תלמידים לבתי ספר ציבוריים לפי מקום מגוריהם ונכפתה אחידות פדגוגית ומנהלית על בתי הספר.
מדינת ישראל הציגה את עקרון שוויון ההזדמנויות בחינוך, כאמצעי להשגת שוויון חברתי כבר בשנותיה הראשונות. כך, סעיף מס' 8 של חוק חינוך ממלכתי (תשי"ג – 1953) מבטיח "להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה, לאפשר להם להתפתח על פי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה והתומכת בו" . ועדת רימלט (1966), יותר מעשור לאחר חקיקת החוק, מציגה שוב את יעד השוויון כמטרה מרכזית של החינוך הממלכתי :" היעד הוא: חינוך לכל ילדי המדינה ושוויון אפשרויות בחינוך להתפתחותם" . דו"ח ועדת רימלט, כזכור, היה הבסיס ליישום תכנית האינטגרציה אשר שמה לה למטרה לצמצם את רמת הסגרגציה בין תלמידים מקבוצות סוציו-אקונומיות שונות. כ20 שנה מאוחר יותר, קובע דו"ח כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל:
"הפערים החברתיים בישראל הם מן הגבוהים בעולם המפותח…מעבר לצעדים בתחום הכלכלי החינוך הוא אחד הכלים המרכזיים לסילוק מצוקות, להקטנת פערים חברתיים ולקיומה של חברה מתוקנת וסולידרית. רמת חינוך גבוהה לכל היא אמצעי לשוויון הזדמנויות שיאפשר שבירה של מעגל העוני ופתיחת אפשרויות וניידות חברתית… במדינות רבות הצליחו להפחית בצורה משמעותית את השפעת הרקע הסוציו-אקונומי על הישגי התלמידים, ובכך תרמו תרומה מכרעת לקידום שוויון ההזדמנויות, לניידות חברתית ולעיצובה של חברה הוגנת. בישראל עדיין לא השגנו זאת" .
בהתאם לכל העקרונות הללו אנו מעוניינים לבחון האם עקרון הבחירה בחינוך מגביר את עקרונות שוויון ההזדמנויות בתהליך החינוכי בישראל והאם אכן הוא מפחית את רמת הסגרגציה בין תלמידים משכבות נבדלות בחברה הישראלית .