פסיכולוגיה בחינוך

תקציר העבודה

ממן 12 – פסיכולוגיה בחינוך – ציון 100

מטלת מנחה (ממ"ן) 12
קורס פסיכולוגיה בחינוך- 10125
יום ג' סמסטר 2020א'
שאלה 1
א. פיאז'ה מסביר את התפתחותו של הילד לפי שלבים מאוד ספציפיים, שאי אפשר לדלג עליהם ולזרז אותם.
פיאז'ה לא יסכים עם קורסי ההכנה לכיתה א' מכמה סיבות-
על פי הנחות היסוד שלו-
1. בשילה פיזיולוגית- ההתפתחות בין השלבים נעשית באופן הדרגתי ולא ניתן לדלג על השלבים. מה שנותן לנו לעבור משלב אחד לשני הוא הבשילה הפיזיולוגית של הילד. הסביבה לא יכולה להאיץ בילד ללמוד יותר מהר ולדלג על שלבים בלי שהוא אכן בשל לכך, הילד יעבור משלב לשלב באופן טבעי והדרגתי. לכן לפי הנחת יסוד זו פיאז'ה לא יסכים עם קורסי ההכנה לכיתה א' כיוון שהקורסים האלו מנסים ללמד את הילד דברים שהוא עוד לא בשל אליהם, הקורס מאיץ בילד להתקדם לשלב הבא גם אם הוא עדיין לא מוכן אליו. הילד צריך להתפתח באופן טבעי ולא על ידע קורסי הכנה.
2. חשיבה שונה ממבוגרים- פיאז'ה טוען כי חשיבת הילד שונה איכותית מחשיבתו של מבוגר. הילד יחשוב שונה לגמרי ממבוגר, לא פחות ממנוף אלא שונה איכותית. הפער בחשיבת ילד לחשובת מבוגר מצטמצם ככל שהילד עולה ועובר את השלבים בהדרגה. לכן על פי הנחת יסוד זו פיאז'ה לא יסכים עם קורסי ההכנה לכיתה א', כיוון שלטענתו ההורים שרושמים את ילדיהם לקורסי ההכנה לכיתה א' חוששים מכך שהילד שלהם לא מספיק מוכן ולמד מספיק בכדי לעלות לכיתה א', ההורים לא מבינים שזה שהילד לא "ברמה" של כיתה א' לדעתם בלבד זה רק כי הוא כן מוכן לכיתה א' כפי שהוא באמת צריך ובהתאם לשלב שלו. כל הילדים בשלב זה יגיעו באותה רמה לכיתה א' ללא שום עזר בקורסי הכנה.
3. חוקר ופעיל מטבעו- פיאז'ה טוען כי לכל ילד יש הנעה פנימית ללמידה, בהתאם לשלב בו הוא נמצא הוא יחקור וילמד דברים אשר מתאימים לשלב זה. ההורים פחות צריכים לעודד אותו ללמוד, אלא יותר לאפשר לו לעשות את זה בקצב שלו ובהתאם לשלב בו הוא נמצא. לכן על פי הנחת יסוד זו פיאז'ה טוען כי קורסי ההכנה לכיתה א' מזרזים את הילד ללמוד גברים אשר לא מתאימים לשלב הספציפי בו הוא נמצא, הוא למד בדיוק מה שהוא צריך ומעניין אותו בהתאם לשלב הנוכחי שלו וקורס ההכנה לכיתה א' רק יאיץ בו ללמוד מה שפיאז'ה לא תומך בו. הילד צריך ללמוד ולהתפתח בכוחות עצמו ולא בעזרת הקורס.
על פי המושגים של פיאז'ה-
1. סכמה- כל ילד נולד עם תבנית ידע מסוימת בראש, ככל שהילד גודל ועובר שלבים, הוא רוכש יותר ויותר סכמות באופן דינאמי ובכך הוא מכין את עצמו לשבים הבאים אחר כך. סכמה עוזרת למידע כלשהו להיקלט בתבנית המיועדת אליה וככל שילד יגדל הוא ילד שגירוי כלשהו יכול להתאים לכמה סכמות שונות ולא רק אחת. לכם פיאז'ה לא יסכים עם קורסי ההכנה לכיתה א' בגלל שלא ניתן לזרז את תהליך רכישת הסכמות של הילד, זה צריך לקרות באופן טבעי לפי השלב בו הוא נמצא ולא בעזרת עזרים שונים כמו הקורס.
2. התאמה- תהליך המשלים את ההטמעה. בתהליך זה ילד משנה את תבנית הידע שלו ויוצר סכמה חדשה למידע חדש. הוא מתאים את עצמו בהתאם למידע החדש שהוא רוכש ומכניס אותו לסכמה חדשה. על פי פיאז'ה למרות שהילד רוכש סכמות חדשות ולומד הוא לא בשלב מספיק גבוה ככל הנראה בכדי לרכוש עוד ועוד סכמות כמו שהוריו מצפים ממנו בקורס ההכנה לכיתה א'. הילד רוכש את הסכמות שמתאימות לו לשלב הנוכחי בו הוא נמצא ולא ניתן לזרז אותו.
3. הטמעה- תהליך שקורה כל הזמן, מדובר על מצב שבו אני פוגש אובייקט כלשהו ואני מכניס אותו לסכמה קיימת, כלומר, האדם מפרש את סביבתו בהתאם למערכת החשיבה העכשווית שלו. תהליך זה משלים את ההתאמה. לכן לפי פיאז'ה כל ילד נמצא בשלב המתאים לו, לכן

סמינריון בחינוך