בן ציון לציוניות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2281

תקציר העבודה

ממן 13 בן ציון לציוניות
אשמח אם הורדת העבודה לא תהיה בשבת. תודה

ממ"ן 13

בין ציון לציונות:

1:

א:

קשת העמדות בשאלת שילוב הדת בתנועה הציונית:

מאז קיומה של התנועה הציונית שאלת הדת העסקה רבות את אנשי התנועה הציונית, מתוך התנועה יצאו שתי גישות: הגישה הפלורליסטית שהיא מקבלת את דעת האחר והגישה המונוליטית שלא מקבלת שום דעה אך ורק את הדעה שלה. לשתי הגישות היו אוהדים מהמחנות החילוני והדתי.

אתייחס למסגרות הארגוניות כיצד כל מסגרת מציגה את נושא הדת:

"בני משה":

אחד העם מקים אגודה בשם בני משה בשנת 1889. אחד העם נתפס כגורו בעיני מאמיניו במובן הרוחני, אגודת בני משה ביקשה לדאוג לחינוך של הדור הבא על ידי הרחבת מושג הלאומיות, מטרת התנועה הייתה להקים תרבות ציונית חדשה עם אידיאל מוסרי אשר במרכזו אהבת ישראל, מבחינת הדת: יש להתייחס לתנך ואל הדת כאוצר תרבותי ולא כספר מצוות שצריך לקים. בשנה שהאגודה הוקמה הם מייסדים בית ספר חילוני ביפו לעולים החדשים אשר תכני הלימוד היו דומים לתכני הלימוד אשר נלמדים באירופה, תגובת המחנה הדתי בראשות הרב מוהליבר הייתה חריפה מאוד הם יצאו למאבק מול אגודת בני משה וייסדו במהלך נגד התנועה מוסד רוחני בשם מזרחי. אגודת בני משה פעלה כ- 8 שנים.

לסיכום:

הוויכוח התבטא בתחום החינוך בין שני החוגים (חילוני ודתי) האם החזון הוא מדינה עם ערכים לאומיים או ערכים של מסורת.

"הלשכה השחורה":

הלשכה השחורה הוא ארגון שאיחד רבנים אורתודוקסיים שהתנגדו לציונות, ארגון זה ראה בתנועה הציונית משיחי שקר אשר רוצים לעקור את חוקי התורה והמצוות מהיהודים. מנהיגם של הלשכה השחורה היה הרב אליהו עקיבא רבינוביץ' הוא תקף בחריפות את תנועת בני משה ויצא למאבק גדול בציונות הלשכה השחורה הוציאה עיתונים וספרים נגד הציונות.

לסיכום:

גישת הלשכה השחורה היא גישה מונוליטית אשר אינה מקבלת אף דעה ומקבלת רק את הדעה של עצמה שיש להקים ליהודים בית על בסיס התורה והמצוות.

"הפרקציה הדמוקרטית":

בשנת 1901 קמה הסיעה הדמוקרטית, בראש הסיעה עמד דוקטור חיים ויצמן, מטרתה הייתה לגייס אליטות של הדור הצעיר ברוסיה וניתנה להם האפשרות להיכנס לתוך שערי האקדמיה וללמוד, חברי הסיעה ראו בצעירים שבאו ללמוד שצעירים אלה הם משכילים ויוכלו לעזור לתנועה בארץ ארץ מאשר צעירים אחרים שאינם משכילים, הסיעה הדגישה את היסודות הלאומיים של הציוניות היא הובילה מאבק למען גיבוש תרבות לאומית חילונית. סיעה זו עשתה מחלוקות הפוגעים בהשקפת החרדים כגון שמירת שבת, ואי קיום מצוות.

"מזרחי":

תנועת המזרחי קמה בשנת 1902 בהנהגת הרב ריינס היא תנועה ציונית דתית מטרתה הייתה לשמש בית לדתיים שנמצאים בתנועה הציונית ואינם מרגשים שם שייכים בגלל נושא הדת תנועה זו היא למעשה תנועת נגד אירגוניים שמסתכלים על הדת בזלזול כמו תנועת הפרקציה הדמוקרטית, תנועת המזרחי קמה על מנת לקיים חיים יהודים דתיים בתוך הציונית.

"אגודת ישראל":

אגודת ישראל היא תנועה שקמה על מנת לשמור על אורח החיים החרדי ולבלום את ההשפעות של הציוניות והיהדות הרפורמית תפיסת העולם שלה הוא מבוסס על פי התורה….