פסיכולוגיה בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2019
מספר מילים 1000

תקציר העבודה

ממן 13 פסיכולוגיה בחינוך ציון 100

שאלה 1

  • שני המושגים מתיאורית הלמידה החברתית של בנדורה שעל פיהם מתרחשת הלמידה המתוארת בקטע הם:
  1. תשומת לב – הלומד מן המודל צריך להיות ער להתנהגותו הספציפית של המודל. מאחר שאנחנו חשופים באופן מתמיד לגירויים רבים ביותר, צריך הלומד להבחין בהתנהגות הרלוונטית של המודל ולהתרכז בה. בקטע המתואר במחקר שבו נבדקו 223 ילדים בגיל חטיבת הביניים שאלונים הועברו בין הילדים בהם נשאלו על הזמן שבילו מול הטלביזיה או משחקי המחשב, התוכניות האהובות עליהם, והשימוש במילים גסות או באלימות מילולית. התוצאות הראו קשר ישיר בין ניבולי פה בתוכניות טלביזיה לבין שימוש בהם ע"י ילדים ביום יום: ככל שדיווחו הילדים על צפייה רבה יותר בתוכניות המכילות אלימות מילולית כך עלה הסיכון שלהם להשתמש במילים בוטות, קללות, ניבולי פה ואלימות מילולית. התנהגות זו מצביעה על כך שהילדים שמו לב לתוכניות הטלביזיה, התרכזו בהתנהגות הרלוונטית שהיא ניבולי פה והתרחשה כאן למידת חיקוי לפי בנדורה.
  2. זיכרון – מאחר שהלומד אינו מבצע מיד את התנהגותו של המודל, עליו לאחסן התנהגות זו בזיכרון כדי שיוכל לשלוף אותה מאוחר יותר ולחקותה. רואים זאת בקטע בכך שבהתאם לרמת האלימות שראו הילדים בטלביזיה בבית, הם אחסנו את ההתנהגות בזיכרון ולאחר מכן אם זו אלימות פיזית שראו, הם נהיו יותר אלימים בגן ובבית הספר ואם נחשפו לרמת אלימות מילולית גבוהה אזי הם הפגינו יותר אלימות מילולית.
  • שני המושגים מתאוריית הציפיה של טולמן אשר בהם מתרחשת למידה כפי שמתואר בכתבה הם:
  1. משתנים מתווכים- כל המשתנים\ התהליכים המקשרים בין הגירוי לתגובה. טולמן אומר שבאמצע יש בן אדם ומה שקורה בתוכו (תהליכים פנימיים כמו מוטיבציה, ניסיון חיים) הוא משמעותי מאוד ושם מתרחשת הלמידה. יש גירוי מהטלביזיה, תכניות שהילדים צופים, תגובה – התנהגות אלימה. בין גירוי לתגובה מתרחשים תהליכים קוגנטיביים במוחו של הילד….

שאלה 2:

 

דוגמא להתניה קלאסית של פאבלוב היא – התינוק בכה בגלל שהוא רעב. אבא או אמא נגשו לעברו ונתנו לו אוכל ואז הוא נרגע. לאחר מספר פעמים כאלה  כאשר התינוק בכה הוא נרגע כששמע את הצעדים של אבא או אמא , עוד לפני שנתנו לו אוכל. כלומר – התרחש כאן תהליך של למידה מכיוון שהתינוק קישר בין קולות הצעדים לבין המזון (קישור אסוציאטיבי).

תגובת התינוק למזון היא רפלקסיבית – תגובה מולדת ומידית, אשר אינה תלויה ברצון ואף אינה מותנית בתנאי כלשהו. בהתניה הקלאסית תגובה זאת נקראת תגובה בלתי מותנית. הצעדים לא גרמו לרגיעה ללא קישורם למזון. כלומר – התנאי לרגיעה שהצעדים גורמים הוא הקישור שלהם למזון. לכן הצעדים, שהם הגירוי הגורם לרגיעה, נקראים גירוי מותנה, ואילו המזון הוא גירוי בלתי מותנה – גירוי שהתגובה עליו היא ללא תנאי. מזון שמגיע לתינוק כשהוא רעב ובוכה, תמיד יגרום לו לרגיעה. ואכן, באירוע שלנו התינוק הגיב ברגיעה למזון ללא כל תנא…

 

שאלה 3:

 

למידת קבלה – היא שיטה שבה חומר הלימוד מוצג בפני התלמידים כשהוא מועבד ומוכן, ומשימת התלמידים היא לקבל את החומר כמו שהוא ולשננו. הלמידה בדרך הקבלה היא הלמידה " הקונבנציונאלית" והיא ננקטת כמעט בכל מסגרת לימודית שבה המורה נמצא במרכז התהליך והוא מוסר לתלמידיו חומר לימוד בדרך חזיתית ובצורה מאורגנת. המימוש הבולט ביותר של למידת קבלה