תכנון לימודים הוראה והערכה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 97
שנת הגשה 2020
מספר מילים 3347

תקציר העבודה

שאלה 1
א. מהן הנחות היסוד של קבוצת שיטות ההוראה למידה ממוקדות תלמיד? הסבירו.
הרעיון העומד בבסיס שיטות ההוראה ממוקדת תלמיד הוא להתמקד בצורכי הלומד ולאפשר לו לקחת חלק בתהליך למידתו מתוך אמונה שדבר זה יעצים את חווית הלמידה ויפתח את יכולותיו באופן מקסימלי. בניגוד להוראה ממוקדת מורה בה התלמיד סביל ותפקידו הוא לקלוט את המידע שהמורה מעביר, בהוראה ממוקדת תלמיד, התלמיד הוא במרכז והמורה מנחה ומכוון אותו
חסרה התייחסות שלילד יש מסוגלות לקחת אחריות על תהליך הלמידה שלו. 1-
ב. בחרו שתי שיטות הוראה ממוקדות תלמיד והסביר מה תפקיד המורה ומה תפקיד התלמיד בכל גישה.
שיטת החקר – שיטת החקר היא שיטת הוראה למידה המבוססת על עקרונות מחקר מהתחום המדעי (אך לא רק). מקור השיטה היא במתן היכולת לתלמיד לבצע תהליך חקר על מנת להבין תופעות בעולם דרך גילוי עצמי ופתרון בעיות.
שאלה 2
בשנים האחרונות אנו עדים לכניסה מואצת של טכנולוגיות דיגיטליות לבית הספר. טכנולוגיות אלו הפותחות בפני התלמידים והמורים אפשרויות רבות, אך יחד עם זאת ישנם אתגרים גדולים שאנשי חינוך צריכים להתמודד איתם.
א. הציגו והסבירו את מאפייני הטכנולוגיות הדיגיטליות.
בעשורים האחרונים ישנה התפתחות נרחבת בעולמות הטכנולוגיות הדיגיטליות אשר משפיעות על כל תחום ותחום סביבנו החל מחיפוש בסיסי, ניהול אישי, פעילות עסקית ועד מערכות הלמידה וההדרכה. הכלים הטכנולוגיים עוזרים ללומדים ולמורים לקבל משאבים זמינים וכלים לניהול נכון של תהליכי הלמידה, איסוף המידע ארגונו וייצוגו. לטכנולוגיות בהן משתמשים בעולמות הלמידה והחינוך השפעה רבה ומאפיינים ייחודים המחייבים את הלומדים והמורים כאחד להתמודד עם אתגרים רבים.
להלן מאפייני הטכנולוגיות הדיגיטליות:
ב. מהו תפקידו של המורה בעידן הטכנולוגי? הסבירו.
בעידן טכנולוגי זה, של זמינות הידע וטשטוש גבולות היחסים בין מורה לתלמיד חייב המורה לבצע שינוי גישה ולהתאים את עצמו לשינויים הללו. מעמד המורה אכן מבצע שינוי בעידן הדיגיטלי ומתחזק יותר כמנחה מאשר סמכות להעברת ידע נטו.
מורה כמנחה – על המורה להיות מקושר לתכנים עצמם, ללומדים ולמומחים שונים בתחום. מבלי להיות מעודכן בכלים הדיגיטליים השונים וביכולות המתקדמות ומתעדכנות באופן תדיר ובשילובם בתהליכי החינוך והלמידה יהיה בלתי אפשרי לצאת ממקום העברת הידע. (לדוגמא מורים שלא הכירו אפליקציות זום או סקייפ ללמידה מרחוק או מתקשים להבין את השימוש הנרחב ברשתות חברתיות ככלי להתמקצעות). כמו כן, המורה חייב להיות עסוק באופן
שאלה 3
א. הציגו בהרחבה את שלוש תיאוריות הוראה למידה (מיחידה 4)
התיאוריה ההתנהגותית – תיאוריה זו דוגלת בלמידת התנהגות בני האדם והתגובות שלהם. העיסוק הוא לא בנפשו של האדם אלא באופני ההתנהגות לגירויים שונים מהסביבה (על פי סקינר).
• התניה אופרנטית – הפסיכולוגיה ההתנהגותית נשענת בעיקרה על עקרון ההתניה האופרנטית של סקינר אשר הפעולה או התגובה קודמת לגירוי. (בניגוד להתניה הקלאסית בה הגירוי קודם לתגובה). ההתניה האופרנטית מבוססת על כך שהתלמיד קודם כל מבצע את הפעולה הנדרשת ולאחר מכן מקבל את הגירוי.

ב. הציגו את הגישות התיאורטיות של טכנולוגיות הלמידה ע"פ ג'ונסן. תנו דוגמא מהטכנולוגיה לכל אחת מהגישות.
לאורך השנים, הכנסת הטכנולוגיה למערכת החינוך השפיעה על התפיסות החינוכיות באופן שונה. ג'ונסן מתאר את השינוי שחל לאורך השנים בתפיסת הטכנולוגיה בתוך מערכת החינוך:
למידה מן הטכנולוגיה – ג'ונסן מתאר כיצד בשנות ה-70 הגישה הדומיננטית הייתה כזו הדוגלת בשימוש במחשב לצורך תרגול ואימון בלבד. כלומר, המחשב מסייע בלמידה ומעביר תכנים באופן חד כיווני ממנו אל התלמיד. כיום ניתן לראות שימוש בטכנולוגיה מהסוג של לומדות מולטימדיה לדוגמא בנושא של זהירות בדרכים אשר מועברים לתלמידים. (במקום העבודה הקודם שלי היה שימוש בטכנולוגיה כדי להעביר תכנים בנושא של מניעת הטרדה מינית).