ביטחון סוציאלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2018
מספר מילים 2288

תקציר העבודה

ממן 14 בקורס, ביטחון סוציאלי ציון 100

שאלה 1:

א:

1: שתי המטרות הסותרות של ביטוח אבטלה:

בתוכנית ביטוח אבטלה ניתן למצוא ביטוי בולט לקשיי ההתמודדות עם הסתירה בין מטרות מנוגדות של מערכת הביטחון הסוציאלי ולהשלכות של תהליכים כלכליים, פוליטיים וחברתיים על אופן הטיפול במתח זה.

אפשר לזהות לפחות שתי מטרות מנוגדות:

א: תוכנית ביטוח אבטלה נועדה כדי להתמודד עם התוצאות הכלכליות השליליות הנובעות מפגיעה פתאומית בהכנסתו של אדם. נקודת המוצא היא שרווחתו של האדם מותנת במשאבים הכספים העומדים לרשותו וששוק העבודה מהווה את המקור העיקרי למשאבים אלו, מכאן שהפסקת עבודתו עלולה לפגוע ברווחתו של האדם אלא אם ימצא מקור חלופי למשאבים למשך תקופת שהותו של האדם מחוץ לשוק העבודה.

ב: השאיפה להחזיר מובטלים שנמצאים מחוץ לשוק העבודה.

ישנו מתחת בין שתי המטרות, האחת שואפת להבטיח את רמת חייו של המובטל כל עוד הוא נמצא מחוץ לשוק העבודה, והשנייה מבקשת להחזיר את המובטלים מהר ככל שאפשר לשוק העבודה. סטירה זו יכולה ליצור בעיה, שנדיבות מערכת הביטחון הסוציאלי כלפי מובטלים עלולה ליצור בקרבם מצב של אי הנעה בכל הקשור לשיבה מהירה לשוק העבודה, תופעה זו נקראת "מלכודת האבטלה". תופעה זו מתארת מצב שבו הגמלאות המושלמת לפרט גבוהות באופן יחסי מהשכר שניתן למצוא במסגרת שוק העבודה, יכול ליצור מצב שלא יהיה שווה למובטל לחזור לשוק העבודה כי הוא מקבל יחסית שכר טוב בעזרת הגמלה, דבר זה יכול לאט את המעבר מקבלת גמלאות, במקרה זה דמי אבטלה, לעבודה בשכר במסגרת שוק העבודה. ולכן נדיבות יתר של מערכת הביטחון הסוציאלי כלפי המובטלים עלולה ליצור מצב של אי הנעה בכל הקשור לשיבה מהירה לשוק העבודה.

ב:

מלכודת האבטלה:

תופעת מלכודת האבטלה מתארת מצב שבו הגמלאות המשולמות לפרט גבוהה באופן יחסי מהשכר שניתן למצוא במסגרת שוק העבודה ודבר זה עלול להאט את המעבר מקבלת גמלאות למצב של חזרה לשוק העבודה. מלכודת האבטלה יוצרת מצב שהעבודה לא משתלמת, ובכך מעכבת את המעבר מהישענות על תוכנית ביטחון סוציאלי לעבודה בשוק…