פילוסופיה בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2020
מספר מילים 1340

תקציר העבודה

ממן 14 בפסיכולוגיה בחינוך של האונברסיטה הפתוחה

שאלה 1

האם מוצדק, לאור עקרונות תורת הצדק של רולס, שהמדינה תוציא על חינוך המקופחים יותר כספים ומשאבים מאשר על חינוך המיוחסים?

הנחיה: יש להציג ולהסביר במילים שלכם לפחות שני מושגים, רעיונות ועקרונות ספציפיים מתורת הצדק של רולס, ולהיעזר בהם לצורך מענה לסוגיה הנ"ל. חשוב להסביר במפורש את הקשר שבין כל מושג/עיקרון שבחרתם להסביר מתורתו של רולס לבין תשובתכם לסוגיה שעל הפרק.

יצד יגיבו תועלתנים לטיעון שלהלן:

"מותר, מבחינה אתית, לאפשר ל-15 אחוזים מהאוכלוסייה לחיות בעוני (אך   

  לא לגווע ברעב) אם מצבם יבטיח את שגשוגם של 85 האחוזים הנותרים".

נמקו תשובתכם לשאלה.

שאלה 3

כיצד, לדעתכם, עשויה נודינגס עצמה להגיב על הטיעון שצוטט בשאלה מספר 2?

בססו תשובתכם לשאלה זו על שלושה מושגים ו/או רעיונות ספציפיים שמציעה נודינגס במסגרת דיוניה בשיוויון ואי-שיוויון בחינוך (עמ' 172 – 192 בספר הקורס).

הנחיות: יש להסביר במילים שלכם כל אחד משלושת המושגים/רעיונות בהם בחרתם, ולעמוד על הקשר של כל מושג/רעיון שכזה לעמדתה האפשרית של נודינגס ביחס לטיעון המצוטט הנ"ל.

על פי נודניגס ישנם שלושה סוגים של אי שיוון בחינוך שיוצרים הבדלים ואפליות כלפי קבוצה החלשה ויש לשאוף להפסקתם.

ראשית, אי שיוון פיזי- אי שיוון פיזי זהו מצב שבו ילדים עניים לומדים בבתי ספר במצב מאד ירוד (אין מזגנים, חלונות שבורים, קירות מתקלפים, ביבים מוצפים וכו'). לעומת ילדים

כדי להבין איך התועלתנים היו עונים לטיעון שלהלן יש צורך בלהבין את קו המחשבה שלהם.

הרעיון המרכזי על פי הגישה התועלתנית הוא: המעשה הראוי שחובה לעשותו הוא זה שמקדם את אושרם של מרבית בני האדם. בחינת המעשה על פי התוצאות. פעולה מוסרית היא פעולה שמביאה מקסימום תועלת למקסימום בני האדם. אנו שוקלים את המעשה הראוי למול תוצאות הפעולה ובוחרים במעשה שישיג את התוצאות הטובות ביותר – עבור מירב האנשים. כמו כן, התועלתנות מחויבת למיקסום הטוב ולמינימום נזק ורוע. הדרך למיקסום היא יעילות למרות  שיעילות היא אמצעי ולא מטרה, למיקסום טובתם של בני האדם. בנוסף, תיאוריות תועלתנות טוענות כי החשיבות המוסרית של מעשה נקבעת על פי תוצאותיו. מעשה הוא הנכון אם הוא מוביל לסה"כ טוב על פני רע עבור כל הצדדים שבעניין. כדי להגיע לתפוס פעולה מוסרי יש לבאר את התועלת, לברר  על איזה בני אדם מדובר,  להגדיר מהו הטוב או מהי דרגת האושר הרצויה.   לאחר האירוע, בוחנים את המעורבים ומסתכלים מי הרוויח ומי נפגע. מסכמים ומגיעים לתוצאה חיובית או שלילית ולבסוף  מחליטים אם המעשה מוסרי או לא על ידי נוסחה פשוטה- תועלת = הנאה – כאב).

אחרי שהבנו את קו מחשבתם של התועלתנים, כל שנותר הוא לשים את משתני הטיעון בנוסחה, לקבל תוצאה חיובית ולהסיק שהתועלתנים יראו בטיעון זה כמוסרי ומצדק ויזדהו עימו.  (20 נק')