ממשל ופוליטיקה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 95
שנת הגשה 2019
מספר מילים 1505
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

הצעת מודל פוליטי למדינת ישראל, לרבות שיטת בחירות וממשל אשר ימקסם את היעילות של הממשל והשלטון תוך התחשבות במבנה החברתי הרצוי והערכים הנהוגים כיום במדינה

המודל כולל בחינת היתרונות והחסרונות על פי המסגרות התאורטיות שנלמדו בקורס והנימוקים להיותו המודל האופטימלי.

שיטת בחירות וממשל, עיקרי המודל, סיבות להתאמה לישראל, בחינת ויתרונות וחסרונות של המודל.

 

עבודת גמר ממשל ופוליטיקה

 

שיטת בחירות וממשל:

  • חלוקה לאזורים: שיטה ארצית

הסיבה ששיטה זו מתאימה למדינת ישראל היא כיוון שהיא נותנת ביטוי להשקפות שונות במגוון תחומים ומתאימה לעם שלנו שבו קיים פיזור של דעות.

בנוסף, בבחירות הארציות המפלגות מציגות רעיונות הנוגעות לבעיות המדינה כולה. הבחירות הארציות נערכות בכל הארץ בעת ובעונה אחת.

בבחירות על פי השיטה האזורית מחלקים את הארץ לאזורים, שטח המדינה הקטן ופיזור האוכלוסייה בה אינם מתאימים לשיטת בחירות אזוריות כי אין הבדלים גדולים בין הדעות התושבים באזורים שונים במדינה.

  • חלוקה למנדטים: בחירות יחסיות – במודל שלנו נעלה את אחוז החסימה מ25% ל-8.33%

בבחירות היחסיות המפלגה מקבלת מושבים בהתאם לתמיכה שקיבלה בבחירות. הן נקראות יחסיות כי המפלגה מקבלת מושבים בכנסת ביחס ישר למספר הבוחרים מתוך כלל הבוחרים. למשל, אם 40% מן הבוחרים בחרו במפלגה מסוימת היא תקבל 40% מן המושבים בכנסת. בדרך זאת משיגים ייצוג הולם למפלגות השונות בכנסת. בחירות יחסיות יכולות להיות ארציות או אזוריות –במודל שלנו נקיים בחירות ארציות. (ארציות-יחסיות)

העלאת אחוז החסימה – אחוז החסימה הוא כמות הקולות המינימלית הדרושה על מנת לקבל ייצוג בכנסת. האחוז הנהוג בארץ כיום הוא 3.25% מכלל הקולות.

אחוז החסימה מהווה אמצעי למניעת כניסת מפלגות קטנות לכנסת.

המדינה שלנו קטנה ומספר התושבים קטן. על מנת שלא יהיו מלא מפלגות

קטנות המייצגות בדרך כלל דעת קיצון והעלאת אחוז החסימה תגרום להקלה בתהליך הרכבת הממשלה וגם ליציבות והמשך תפקודה.

  • אופן בחירת המועמדים לכנסת – במודל נציע שיטת בחירות רשימתית עם חיוב לפריימריז בכל מפלגה.

שיטה רשימתית בשיטה זו האזרחים בוחרים ברשימת מועמדים (מפלגה). בבחירות אלו מתקיימת תחרות בין הרשימות על תמיכת הציבור. האזרח בוחר בקלפי בפתק של אותה מפלגה המייצגת רשימת מועמדים לכנסת לפי סדר הנקבע בבחירות מוקדמות (פריימריז).

חיוב בפריימריז חוק "בחירות מקדימות חובה" –במודל שלנו נחייב את כל המפלגות לבצע בחירות מוקדמות לבחירת רשימת המועמדים לכנסת, בניגוד למצב כיום במדינה בו בחלק מהמפלגות ראש המפלגה הוא שקובע את הרשימה ואת הסדר שלה ובחלק מהמפלגות יש פריימריז. הרשימה תקבע על ידי חברי המפלגה….