נשים בחברה היהודית

תקציר העבודה

נשים בחברה היהודית ממן 11

 

ממ"ן 11

נשים בחברה היהודית בארץ ישראל:

שאלה 1:

היסטוריה של נשים:

על פי הגדרתו של אלעזר ויינריב היסטוריה היא ככלל האירועים אשר התרחשו בעבר וקשורים בבני אדם, ההיסטוריה התפתחה במאה ה-19 במרחב התרבות המערבית, כתחום לימוד ובחינה עצמי. היא שימשה ככלי פוליטי וסייעה לבניית מדינת הלאום וליצירה תודעה לאומית בעזרת היסטוריה משותפת. בתחילה התמקד המחקר ההיסטוריה בדיפלומטיה, במלחמות ובסיפורי גבורה של שליטים. בכל אלה הנשים לא הוזכרו כלל, למעט יוצאות מן הכלל, כמו מלכות או קורטיזנות בעלות השפעה בחצרות המלכים השולטים. חברה אשר נשלטת בידי גברים הושפעה גם בכתיבת ההיסטוריה שכלל לא הוזכרה את הנשים כגיבורות ובקושי הופיעו בדפי ההיסטוריה, בעשורים האחרונות חל שינוי במצב וחקר היסטורית הנשים הלך והתפתח בעולם המערבי ונוצרו דיונים רבות באשר למעמדה של האישה והשפעתה בחברה. התפתחות המחקר ההיסטורי של הנשים הוביל שכך שהנשים החלו להתמקד בפעילות פוליטית שעד אז מקומה של האישה לא היה שם כלל. כך גם בהקשר ארץ ישראל פעילותן של הנשים גברו, הן היו שותפות למפעל הציוני.

חקר המגדר:

חקר המגדר עוסק באיתורם והארתם של המקורות החברתיים לתכונות שנחשבו נשיות ותכונות שנחשבו גבריות ובוחן כיצד הם משפיעות על החברה, אלו התנהגויות ותכונות מצופות מנשים ואילו מגברים, מה מקובל לעשות ומה מוסכם לעשות. המושג מגדר (מלשון גדר) כולל את ההגבלות החברתיים שיש לנשים ולגברים לכל מגדר יש את התכונות וההתנהגויות שלו שמקורן במינו הביולוגי והם יוצרות הבחנה מגדרית. חקר המגדר מציג את יחסי הכוחות בין נשים וגברים, השולטים והנשלטים. מטרתו של חקר המגזר הוא לבדוק מאיפה הגיעו מאפיינים אלו אשר מגדירים את הנשים ואת הגברים כיצד הפכו את הגברים לבעלי כוח שהם השולטים ואת הנשים לנשלטות. ההיסטוריונית האמריקנית וולך סקוט טוענת כי המגדר הוא קטגוריה המאפשרת מבט מחודש ומורכב יותר של ההיסטוריה האנושית, היא תורמת לחשיבה של מבני הכוח המבנים את הסדר החברתי, שהוא היררכי מיסודו. הכרת מבני הכוח חשובה מאוד משום שאלו יוצרות את ההצדקות שמאפשרות את קיומו של הסדר החברתי. על פי סקוט ההגדרה למונח מגדר הוא: עיקרון המארגן את היחסים החברתיים המבוססים על ההבדלים בין המינים. חקר המגדר מוביל שכך שיש איזון בין נשים לגברים לגבי ההיסטוריה וכך נשים יכולות להשתלב בהיסטוריה הכללית כחלק בלתי נפרד ממנה.

שאלה 2:

א:

ציר זמן לפי נושאי המחקר מתוך מאמרה של דבורה ברשטין:

א:

שנות ה-80 של המאה ה-20 – נושא המחקר מתייחס לנשות העלייה השנייה, המחקר עסק במעמדן ובבעיותיהן ובהתנסויותיהן של הנשים באותה תקופה. אותן נשים היו בשולי סדר היום באותה התקופה.

ב:

אמצע שנות ה-80 של המאה ה20 – התפרסמו ב"קתדרה" שני מאמרים אשר דנו בתנועות הפועלות, המאמרים מתייחסים לצמיחתה של תנועה חברתית, ומאבקים למען נשים פעילות בחברה.

ג:

שנות ה- 90 של המאה ה-20 כתבו על נשים מנהיגות. חקר הנשים בתקופה זו התרחב באקדמיה הישראלית, נפתחו תוכניות לימוד חדשות ללימודי נשים וללימודי מגדר בכל….