סוגיות בחינוך מיוחד 2021א- שאלות + תשובות !!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
ציון 100
שנת הגשה 2021
מספר מילים 1811

תקציר העבודה

שאלה 1
א. בחרו שתיים מאוכלוסיות היעד ותארו בפירוט את מאפייני כל אחת מהן.
הפרעות התנהגותיות ורגשיות:
הפרעת התנהגות היא שם כולל לקבוצה של בעיות התנהגותיות ורגשיות. ילדים ומבוגרים אלה מתקשים לציית לחוקים ולכללים ונוטים להתנהג בדרך שאינה מקובלת מבחינה חברתית. הפרעות אלה מתאפיינות בדפוס חוזר, קבוע ומתמשך של התנהגות א-סוציאלית, תוקפנית ומרדנית מעבר למצופה על פי הגיל. אפיונים מקובלים נוספים של בעיות התנהגותיות ורגשיות באות לידי ביטוי בהתנהגות אימפולסיבית, בהתפרצויות ואובדן שליטה, הרטבה, אי קבלת מרות, סף תסכול נמוך, אי שיתוף פעולה עם הסביבה ובעיקר עם המבוגרים בסביבה (למשל עם הורים או מורים), פחדים חרדות וסיוטי לילה. כמו כן, ישנם אפיונים של תת-תנועתיות או יתר תנועתיות (היפראקטיביות), הבנה לקויה של מצבים חברתיים, הערכה עצמית, מודעות וביטחון עצמי נמוכים. בדרך כלל, לילדים אלה ישנה יכולת ריכוז נמוכה בפעילויות, התנהגותם לרוב אימפולסיבית ועל כן לעיתים קרובות דעתם מוסחת בשל אירועים קטנים והתרחשויות חסרות משמעות. ילדים אלה מתקשים להשתלב בפעילויות קבוצתיות בגן הילדים ובבית הספר ובעקבות כך צוברים הם פער הולך וגדל בלימודים.

ג. בחרו אחד מעקרונות העבודה בחינוך המיוחד, הסבירו את העיקרון וציינו כיצד הוא יכול לסייע לכל אחת מהאוכלוסיות שבחרתם בסעיף א'.
אחד מעקרונות העבודה בחינוך המיוחד הינו עיקרון "איכות חיים". המונח "איכות חיים" עניינו במידת ההתאמה שבין הפרט (כישוריו, מגבלותיו, רצונותיו ותחומי העניין שלו) לבין הסביבה הפיזית והחברתית. מידת ההתאמה מעוגנת בתפיסתו הסובייקטיבית של הפרט ובתחושת השליטה שלו בחייו. כאשר יש התאמה, הפרט יחוש בסיפוק ובאיכות חיים. התנאי העיקרי להתאמה ואיכות חיים, הינו חופש הפרט לבחור ולהחליט באשר להיבטים שונים של חייו. לפיכך,…

שאלה 2:
א. בחרו שני אנשי מקצוע בחינוך המיוחד. תארו את פועלם והציעו כיצד הם יכולים לעזור למתן.
קלינאי התקשורת עיקר עניינו הוא בתקשורת המילולית. הם עוקבים ובודקים את יכולותיו של הילד בכל תחומי הבנת השפה, הפנמתה ואופן שימושיה. ילד מעוכב שפתית לא מצליח להשתמש בשפה באופן נכון ומובן, לכן הוא זקוק לאדם מוסמך אשר ינתח את האופן בו הילד מביע את עצמו (שפה אקספרסיבית) ואת האופן בו הוא מבין את האחר (שפה רצפטיבית). קלינאי התקשורת משתמש בשיטות שונות ומגוונות לרכישת מיומנויות שפה, למשל באמצעות שימוש בצלילים, שימוש בסמלים ויזואליים, בשיטות המשגה בתחביר נכון ובתוך משפטים ותכנים כדי להוביל את הילד ללמוד איך להתגבר על העיכוב וכך להציב אותו בקו שווה התפתחותית עם בני גילו. אבני הדרך השפתיות של מתן הושגו באיחור משמעותי וכיום..

ב. הציעו עבור מתן מסגרת חינוכית משלבת מתאימה. נמקו בחירתכם תוך התייחסות ליתרונותיה וחסרונותיה.
מתן הוא בן 5 ותשעה חודשים ומאובחן על הרצף האוטיסטי. על רקע איחור בהתפתחות השפה וקשיים במסגרת החינוכית, מגיל 3 שנים ועד גילו הנוכחי משולב הוא בגן טיפולי. עבור מתן,..

שאלה 3:
חוק החינוך המיוחד התשמ"ח 1988 כולל מספר חידושים (לעומת חוק לימוד חובה תש"ט 1949). לצד החידושים מופיעה בחוק המלצה להעדיף השמה בחינוך הרגיל על פני השמה בבית ספר מיוחד.

ב. הציגו שני יתרונות ושני חסרונות להשמה של ילד במסגרת נפרדת/נבדלת של חינוך מיוחד. חוו דעתכם על המסגרת.