סטייה חברתית - סיכום למבחן

תקציר העבודה

לעוד עבודות בסטייה חברתית לחץ כאן  הקובץ כולל מאגר של מושגים (הגדרה, הסבר ודוגמה), תופעות וניתוחם ע"פ תיאוריית הקונפליקט, ותשובות לשאלות המיוחסות למאמרים. הקובץ שימש אותי כהכנה למבחן, אך ניתן לעשות בו שימוש גם כליקוט תשובות למענה על ממנים. זהו סיכום מורחב למבחן.
חלק א' – מושגים:
פרק 2:
1. הגדרות של סטייה
א. ההגדרה האבסלוטיסטית
ב. הגדרת הסטייה ע"פ אבנורמליות פסיכולוגית
ג. הגדרת הסטייה ע"פ שכיחות סטטיסטית
ד. הגדרת הסטייה ע"פ נזק
ה. הגדרת הסטייה כעבירה על החוק
ו. ההגדרה הנורמטיבית
ז. ההגדרה התגובתית
ח. ההגדרה המאפיינת לסטייה – הגדרת הפשרה
פרק 3:
1. מושגים מהפרספקטיבה הפוזטיביסטית:
א. דטרמיניזם
ב. גורמי הסטייה
ג. האובייקטיביות של סטייה
2. מושגים מהפרספקטיבה הקונסטרוקציוניסטית לחקר הסטייה:
א. יחסיות הגדרות הסטייה
ב. הבניה חברתית של סטייה.
פרק 4:
1. אנומיה ע"פ אמיל דורקהיים
2. אנומיה ע"פ רוברט מרטון
3. הסתגלות מרדנית ע"פ רוברט מרטון
4. הסתגלות חדשנית ע"פ רוברט מרטון
5. הסתגלות נסגנית ע"פ רוברט מרטון
6. התיאוריה של וולטר מילר
7. תסכול סטאטוס ע"פ אלברט כהן
8. תת תרבות של קונפליקט ע"פ קלוארד ואוהלין
פרק 5:
1. סטייה משנית ע"פ אדוין למרט
2. רפלקסיביות ע"פ תיאוריית התיוג
פרק 7+8 (תופעת הסמים):
1. ממד סובייקטיבי של תופעה
2. ממד אובייקטיבי של תופעה
3. הפער בין הממדים הסובייקטיבי והאובייקטיבי
פרק 9:
1. מיגדור המיניות
פרק 10:
1. "outing"- "הוצאה מן הארון"
המאמר של לימור מעודד-דנון:
1. מינגוף
פרק 12:
1. הפונקציונאליות של אמונות סוטות
חלק ב' – תופעות וניתוחם ע"פ תיאוריית הקונפליקט:
אונס:
א. תארו את התגובה החברתית הרווחת (התגובה שעיקר החברה מאמצת) לאונס, בחברה האמריקאית (כפי שעולה מהגדרות הרצף והמתפיסות הסובייקטיביות של 3 קהלים) ובתקשורת הישראלית (כפי שעולה מהמאמר על האונס ברמת השרון).
ב. תארו את הנתונים העובדתיים בנוגע לתקיפות מיניות ואונס בחברה האמריקנית ובחברה הישראלית.
ג. השוו בין חומרת התגובה החברתית הרווחת לאונס בחברה האמריקאית ובתקשורת הישראלית (כפי שתיארתם בסעיף א לעיל) לבין חומרת הנתונים העובדתיים ביחס לאונס (כפי שהצגתם בסעיף ב לעיל)והסבירו האם יש או אין ביניהם התאמה. נמקו את תשובתכם.
ד. הציעו הסברים תיאורטיים אפשריים של גישת הקונפליקט לתוצאת ההשוואה כפי שהצגתם בסעיף ג לעיל. בתשובתכם, עליכם להתייחס לנושאים הבאים:
– סוג הקונפליקט בחברות האמריקנית והישראלית, שעומד מאחורי חוסר ההתאמה שבין חומרת התגובה לאונס לבין חומרת העובדות ביחס לאונס.
– סוגי קבוצות האינטרסים בקונפליקט הנ"ל, יחסי הכוח ביניהן ואופי האינטרסים של כל אחת מהן.
– האופן שבו נעשית הבניית התגובה החברתית לאונס בחברות האמריקנית והישראלית.
– האופן שבו הבניית התגובה לאונס משקפת את יחסי הכוחות בין קבוצות האינטרסים בחברות האמריקנית והישראלית והאופן שבו הבנייה זו משרתת את האינטרסים שלהן
טבק:
א. תארו את התגובה החברתית לשימוש בטבק שרווחה בחברה האמריקנית עד לשנות ה90 של המאה ה20 ואת השינויים שחלו בה משנות ה90 ואילך.
בתשובתכם הדגימו את יחס המחוקק והממשל לתופעה, את יחסה של התקשורת לתופעה, את יחסה של תעשיית הטבק לתופעה וכדומה.
ב. הציגו את הנתונים העובדתיים ביחס לשימוש בטבק בארה"ב. בתשובתכם הדגימו נתונים המתייחסים לנזקי הטבק ולהיקפי השימוש בו לאורך השנים.
ג. השוו את חומרת התגובה לשימוש בטבק לחומרת נזקיו והיקפי השימוש בו ותארו את מידת ההתאמה ביניהם.
ד. באיזה אופן התגובה החברתית לשימוש בטבק מיישמת את רעיון "יחסיות ההגדרות והתגובות לסטייה"?
ניאוף:
א. הציגו את התגובה החברתית הנבדלת לניאוף נשים לעומת ניאוף גברים ואת השינויים שחלו בתגובה זו בסוף שנות ה90 של המאה ה20.
ב. הסבירו במונחי תיאוריית הקונפליקט, מה עומד מאחורי ההבדלים בתגובה החברתית ביחס לניאוף נשים לעומת ניאוף גברים ומאחורי השינוי בתגובה זו. בתשובתכם, התייחסו לסוג הקונפליקט שמשפיע על היחס הנבדל לניאוף נשים לעומת ניאוף גברים, לקבוצת האינטרסים שמעורבת בקונפליקט, לאופי האינטרסים שלהן ליחסי הכוח ביניהן ולאופן שבו כל אלה באים לידי ביטוי בהבניית התגובה החברתית הנבדלת לניאוף גברים ונשים. בנוסף, הסבירו באיזה אופן התגובה הנ"ל משרתת את האינטרסים של הקבוצות החברתיות שהשפיעו על הבנייתה בכל תקופה.
חלק ג' – מאמרים:
המאמר של אורלי תורג'מן-גולדשמידט:
א. תארו את הנרטיב שמאמצים האקרים בישראל כהסבר והצדקה למעשיהם הפליליים.
ב. הסבירו באיזה אופן מדגים הנרטיב שהוצג בסעיף א' לעיל את העמדה הפוסט מודרניסטית.
ג. תארו את תהליך התיוג כפי שתיאוריית התיוג מסבירה אותו.
ד. בהתאם לאופן שבו תיארתם את הצדקות האקרים למעשיהם בסעיף א' בהתאם לרעיונותיה של תיאוריית התיוג כפי שהוצגו על ידכם בסעיף ג' לעיל, הסבירו האם האקרים בישראל מאמצים, כחלק מזהותם, את התווית הפלילית שמטביעות בהם הרשויות במדינת ישראל. נמקו את תשובתכם.
המאמר של נילי ברויאר:
א. הציגו את הגדרות הנכות כסטייה בישראל ואת התגובה החברתית לאוכלוסיית הנכים כפי שהן מתוארות במאמרה של נילי ברויאר. התייחסו בתשובתכם גם לתגובות הציבור ביחס לנכון, גם לתגובות הממסד לתופעה וגם לתגובת אוכלוסיית הנכים עצמה לתופעה.
ב. הציגו את האופן שבו נילי ברויאר מתארת את נכותה שלה דרך הצגת הנרטיב הסובייקטיבי שלה.
ג. הסבירו במה נבדל הנרטיב של ברויאר בנוגע לנכותה (כפי שהצגתם בסעיף ב' לעיל) מהנרטיב שמוסדות החברה הישראלית מספרים על נכות, שגם הציבור הרחב וכן אוכלוסיית הנכים עצמה, מאמצים (כפי שהצגתם בסעיף א').
ד. קראו על הגישה הפוסט-מודרניסטית והסבירו באיזה אופן יכולים הרעיונות התיאורטיים של גישה זו, להסביר את הפער (שתואר בסעיף הקודם) בין הנרטיב הסובייקטיבי של נילי ברויאר כנכה לבין הרטיב המוסדי ביחס לתופעת הנכות בחברה הישראלית.
ה. הסבירו באיזה אופן מדגימה ברויאר את רעיונותיה התיאורטיים של בטלר בביקורת שהיא (ברויאר) מפנה כנגד התגובה החברתית לתופעת הנכות בישראל (כפי שתיארתם בסעיף א' לעיל). בתשובתכם הציגו את רעיונותיה של בטלר, והסבירו את האופן שבו ברויאר משקפת אותם במאמרה.
ו. תארו את תהליך התיוג כפי שמתואר ע"י תיאוריית התיוג. בתשובתכם שלבו את התיאור וההסבר של המושגים והשלבים הבאים ע"פ סדר הופעתם בתהליך התיוג: סטייה ראשונית, קהלי צופים, תיוג והטבעת סטיגמה, דביקות התוויות הסוטות, רפלקסיביות, הנבואה שמגשימה את עצמה וסטייה משנית. וחוו דעתכם בשאלההאם ובאילו מצבים הפנימה ברויאר את הסטיגמה "נכה", והאם ובאילו מצבים לא הפנימה את הסטיגמה ולא אימצה סטייה משנית. הוכיחו מסקנתכם מתוך האופן שבו ברויאר מציגה במאמר את הנרטיב הסובייקטיבי שלה כנכה.
המאמר של מימי אייזנשטדט:
א. בהתאם למאמרה של אייזנשטדט תארו את האופן שבו הפעילו אנשי המקצוע בישוב היהודי בא"י בתקופת המנדט פיקוח חברתי על תופעת עברייני הנוער. בתשובתכם, תארו את האופן שבו הסבירו והגדירו אנשי המקצוע את התופעה ואת האופנים שבהם הציעו לטפל בה.
ב. הסבירו איך מדגים האופן שבו הופעל הפיקוח של אנשי המקצוע עבריינות הנוער ביישוב היהודי בא"י בתקופת המנדט (כפי שהצגתם בסעיף הקודם) את תהליך ה"אובייקטיפיקציה", כפי שהציג אותו מישל פוקו. בשאלה זו עליכם להציג את תהליך האובייקטיפיקציה כפי שהסביר אותו פוקו ותאר את ביטויו בפיקוח, שאנשי המקצוע ביישוב היהודי בתקופת המנדט הפעילו עברייני הנוער (כפי שתיארתם בסעיף א לעיל).
המאמר של עפרי אילני:
א. תארו את התגובה החברתית להומוסקסואליות בארץ ישראל המנדטורית כפי שמתוארת במאמרו של אילני ואת השינוי שחל בתגובה זו במדינת ישראל היום, כפי שאילני מתאר בסוף מאמרו.
ב. הסבירו באיזה אופן מדגימה התגובה החברתית להומוסקסואליות במאמר הנ"ל את הרעיון התיאורטי הקונסטרוקציוניסטי: "היחסיות של הגדרות הסטייה ושל התגובות החברתיות לסטייה", כפי שעולה בפרקים 3 ו5 בספרו של גטד.
ג. הסבירו באיזה אופן מדגים השיח המקצועי (רופאים וסקסולוגים) ביחס לתופעת ההומוסקסואליות כפי שמוצג במאמרו של אילני, את תהליך האובייקטיפיקציה שתיאר פוקו.