סמינריון- מרי אזרחי: האם פינוי עמונה הוא מרי אזרחי?

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1 מבוא 1
1.1 תקציר 1
2 מרי אזרחי 2
2.1 מהו מרי אזרחי 2
2.2 מבצעי המרי האזרחי 4
2.3 מרי אזרחי בחוק 5
3 פינוי עמונה 6
3.1 הרקע לפינוי עמונה 6
3.2 החלטת פינוי המאחז כולו 7
3.3 פינוי עמונה כמרי אזרחי 8
3.4 תיאורי מקרה בפינוי עמונה 9
3.4.1 פינוי עמונה כמרי אזרחי 9
3.4.2 פינוי עמונה אינו מרי אזרחי 12
4 הפינוי באלג'יר 15
4.1 מלחמת העצמאות של אלג'יר 15
4.2 הפינוי מאלג'יר לצרפת 16
4.3 קווי דימיון וקווי שוני בין פינוי אלג'יר לפינוי עמונה 17
5 סיכום 20
6 ביבליוגרפיה 22

1.1 תקציר
בשנים האחרונות אנו עדים לניסינות גוברים להסדיר את סוגיית ההתנחלויות הנוגעת להקמת ישובים מעבר לקו הירוק במדינת ישראל. ניסיונות אלה באו לידי ביטוי, לא פעם, בפינוי ישובים כפי שהתרחש בפינוי מאחז עמונה. בהתאם לכך, ישנם מקרים רבים בהם אנו עדים לפעולות מחאה של מתיישבי ישובים שמפונים ושל אזרחים שבאים לתמוך אשר גם הם מתנגדים לפינוי היישוב. יש שיאמרו כי פעולות המחאה שלהם הם בגדר מרי אזרחי, היות ובמעשיהם הם בעצם דורשים כי המדיניות אשר נוגעת לפינוי המאחז תבחן מחדש, הרי הם מאמינים כי ההתישבות במאחז היא מעשה נכון. כמו כן, יש שיחזקו את מעשיהם בכך שיאמרו שמרי אזרחי הוא התנהגות של אזרחות אחראית וכי אין כל פגם בפעולותיהם. מצד שני, יש שיאמרו כי פעולת ההתנגדות בסופו של דבר מהווה אי ציות לחוק ושהיא אינה מוצדקת.
מבחינת מערכת המשפט והחוק, המערכת לא יכולה לבצע הבחנה בין פעולת מרי אזרחי שעוברת על החוק ונובעת מהרצון לשינוי בנושא אידיאולוגי, בו האדם מאמין שדרוש שינוי, לבין פעולת עבריינות רגילה שעוברת על החוק. כלומר, מערכת המשפט תזהה מתי עבר אדם על החוק ותתן לו את עונשו ואין מכורח תפקידה לדון באידיאולוגיה שנלווית לפעולות בלתי חוקיות. למרות זאת, ייתכנו מצבים בהם תהיה התייחסות לכוונת המעשה של האדם ולאמונתו והגורם האנושי, הלוא הוא השופט במקרים אלה, הוא שיכריע בסופו של דבר האם לקחת בחשבון את נקודת ההנחה האידיאולוגית והאמונה שבגללה פעל האדם.
כמו כן, פעולות של מרי אזרחי הן לא תופעה חדשה. כך, בדיוק כפי שהיום אנו עדים לפעולות שכאלה במהלך פינוי מאחזים ויישובים הנמצאים מעבר לקו הירוק, גם לפני כ-50 שנה היינו עדים לפעולות של מרי אזרחי שנקטו התושבים באלג'יר כנגד הממשל מרצון לשינוי מדיניות ולהעניק להם את עצמאותם. מעבר לכך, עם השנים אנו עדים ליותר ויותר פעולות של אזרחים במדינת ישראל אשר יכולות להיחשב כמרי אזרחי, היות וסוגיית ההתנחלויות נמצאת בדיון מתמיד. בהתאם לכך, אנו זקוקים לחקיקה אשר תתן את האות ותכריע במקרים שכאלה הם נחשבים הם למרי אזרחי או שלא.