סקירת ספרות בנושא - האם תוכנית ויסקונסין משיגה את מטרתה לשלב מובטלים כרוניים בשוק העבודה?, מטלה חובה – מטלת ספרייה במסגרת הקורס ביטחון סוציאלי שמספרו 10558

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 16 – מטלת חובה
מטלת ספרייה – העבודה
הקורס: – 10558 ביטחון סוציאלי
חומר הלימוד למטלה: כל יחידות הלימוד
סמסטר: 2020 א
משקל המטלה: 10 נקודות
מועד הגשה: 28.2.2020
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
• שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס
• שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה
הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה"
בהמשך לממ"ן 13 , ובהתאם לשאלת המחקר שהוצגה בו, הנכם מתבקשים, במסגרת ממ"ן
זה, לכתוב עבודה בת 8.5 עמודים – לכל היותר – פונט דויד, גודל 12 , רווח שורה
וחצי.
, בטרם תתחילו בכתיבת העבודה, קראו בעיון את הערות המנחה על ממ"ן 13
והכניסו את התיקונים הנדרשים בממ"ן זה. הצעת המחקר מהווה בסיס לכתיבת ממ"ן
16 , על כן חשוב לתקנה על פי ההנחיות בטרם תיגשו להכנת ממ"ן 16 – העבודה.
הנחיות כלליות חשובות:
1. מטלה זו, שמועד הגשתה הוא לאחר סוף הסמסטר, היא מטלת כתיבת עבודה שיש
להכינה במהלך כל הסמסטר. בשלב ראשון כחלק מממ"ן 13 , ומקבלתו חזרה עם הערות
. המנחה, יש להתחיל ולעבוד על ממ"ן 16
2. מטרתה של מטלה זו היא להכין את הסטודנטים בקורסים המתקדמים, לכתיבתה של
עבודה סמינריונית (שנעשית לאחר סיום הקורס בהצלחה), ולתרגל ולשפר את מיומנויות
השימוש בספריות הממוחשבות, כתיבה אקדמית, הפנייה למקורות ועוד.
3. יש לכתוב את ראשי הפרקים ושאלת המחקר בגוף העבודה ואם קיבלתם תיקונים עליהם
במסגרת ממ"ן 13 תקנו אותם בהתאם להערות ושבצו אותם בגוף העבודה.
22
4. תזכורת: העבודה צריכה להיות מבוססת על חמישה מאמרים אקדמאים עדכניים
(ראו הסבר בממ"ן 13 ). במידה וחלק מההערות שקיבלתם על ממ"ן 13 דרשו החלפת
. מאמרים, יש לעשות זאת לצורך כתיבת ממ"ן 16
5. העבודה לממ"ן 16 תוכל להיכתב באחת משתי הדרכים הבאות:
א. סיכום בן שבעה עמודים בנושא שאלת המחקר שנשאלה, בהתאם לראשי הפרקים
שהותוו, תוך שימוש אינטגרטיבי בכל חמשת המאמרים. ובנוסף, מבוא קצר (חצי
. עמוד) ודיון (עמוד) – ראו סעיף 7
ב.סיכום בן שבעה עמודים של ראש פרק אחד (מתוך ראשי הפרקים שהותוו), גם
במקרה זה יעשה שימוש בכל חמשת המאמרים. ובנוסף, מבוא קצר (חצי עמוד) ודיון
. (עמוד) – ראו סעיף 7
הערה חשובה ! – על הכתיבה להיות עצמאית – אין להעתיק מלה במלה
מתוך המאמרים או מכל חומר אחר – אלא לבסס את הנכתב בעבודה על
חמשת המאמרים שמצאתם.
6. העבודה תכלול התייחסות עניינית (בהתאם לנושא העבודה) למאמרים המוזכרים, תוך
הפנייה אליהם בהערות שוליים או בגוף הטקסט בהתאם לכללי הציטוט האחיד.
כ ל פסק ה בגוף העבודה צריכה לקבל הפנייה למקור ממנה נלקחה!
7. בתחילת העבודה יש לכתוב מבוא (אורכו חצי עמוד), שמתאר את נושא העבודה,
חשיבותו ומסתיים עם הצגת שאלת המחקר. בסוף העבודה יש לכתוב דיון (אורכו
עמוד), אשר חוזר לשאלת המחקר, ומגיע למסקנות לגביה, במילים שלכם, אך על
סמך החומר שהוצג במהלך העבודה.
8. ראו בנוסף הנחיות מפורטות ומחייבות לממ"ן 16 , ובכלל זה פירוט והסבר לגבי מבנה
העבודה, באתר הקורס, לשונית 'מטלת ספריה'.
הערה: על מנת לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת הקורס ביטחון סוציאלי לאחר
סיום הקורס בהצלחה, יש להשיג ציון של 70 נקודות לפחות במטלה זו.
!! לא תינתן אפשרות לתקן את מטלה 16 לאחר הגשתה וקבלת הציון !!

 

  1. 1. מבוא

במסגרת מטלה זו, בחרתי לעסוק בסוגיה אחת מני רבות מתחום הבטחון הסוציאלי – תחום שילוב המובטלים הכרוניים בשוק העבודה. כנושא לבחינה, אבדוק את השפעתה של תוכנית ויסקונסין על שילובם של מובטלים כרוניים בשוק העבודה. בחינה זו תתבצע באמצעות סקירת הספרות הקיימת העוסקת בסוגייה.

תוכנית ויסקונסין יושמה בישראל החל משנת 2005, במטרה להחזיר אזרחים למעגל התעסוקה כתנאי לקבלת סיוע מהמדינה. במסגרת התכנית, הושמו דפוסי מדיניות, אשר מתנים הענקת הטבות לזכאים מטעם המדינה בתנאי שביצעו פעולות המכוונות להשבה לעבודה. כך, התוכנית העניקה קצבאות אבטלה והבטחת הכנסה למבקשים שאינם מועסקים הפועלים לשינוי דפוסי התנהגות לצורך חזרה לעבודה. יישום התוכנית הוביל לביקורת רבה ולהתנגדות עוצמתית וחריגה. הדבר הוביל לשינויים בתוכנית ובהמשך, אף לביטולה ולמרות שהושקעו בה משאבים רבים. למעשה, מסיקרת הספרות שנעשתה על ידי זהר ופרנקל (2011) עולה, כי יישומו של מודל ויסקונסין התקבל מבלי שנשקלו מודלים אחרים ולכן, המודל לא יושם בעקבות יעילותו או התאמתו למציאות הישראלי יותר ממודלים אחרים. עולה הטענה, כי המודל אומץ בהשפעת אינטרסים גאו – פוליטיים מקומיים ובלחץ שהופעל מצד משרד האוצר.

לפיכך, עולה השאלה האם תוכנית ויסקונסין משיגה את מטרתה לשלב מובטלים כרוניים בשוק העבודה? בעבודה  זו אעסוק  בשאלה זו תוך שימוש אינטגרטיבי במאמרים אקדמיים. בהמשך, אדון בסוגיה כפי שמוצג במאמרים ואסיק את מסקנותיי בנושא.

במסגרת ההצעה שנערכה במסגרת ממן 13, הותוו ראשי פרקים –

מבוא

פרק 1 – הצגת תוכנית ויסקונסין (מהל"ב) – הסיטוריית תוכנית ומטרותיה

פרק 2 – סקירת מצבם של המובטלים הכרוניים בישראל טרם יישומה של תוכנית ויסקונסין

פרק 3 – סקירת מצבם של המובטלים הכרוניים בישראל בעת יישומה של תוכנית ויסקונסין

פרק 4 – סקירת מצבם של המובטלים הכרוניים בישראל לאחר יישומה של תוכנית ויסקונסין

פרק 5 – דיון ומסקנות

סיכום