עבודה מסכמת - מנהיגות ופיתוח מנהלים

תקציר העבודה

שם הקורס: מנהיגות ופיתוח מנהלים
בהנחיית: דר' דבורה גלר
סמסטר ב' תש"פ

עבודה מסכמת

ניתוח דמותו של אברהם לינקולן מתוך הסרט "לינקולן"

מבוא:
בעשורים האחרונים, תחום המנהיגות נחקר רבות באופן נרחב על ידי תפיסות וגישות שונות, החל מההנחה כי מנהיגות הינה דבר מולד, דרך סגנונות מנהיגות בכאלו המשיגות תוצאות. הניסיון להבין מהי מנהיגות הוביל את החוקרים השונים לבחון את התנהגותו של הפרט, סביבתו החברתית, רצונותיו והאם קיימת בו אותה תכונה מנהיגותית.
בארנס (Burns, 1978), הגדיר את המונחים מנהיגות מעצבת (Transformational) ומנהיגות מתגמלת (Transactional) כבר בשנת 1978, כאשר אלו פותחו על ידי בס ואבוליו (Bass, 1998; Avolio, 1999) במהלך שנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת. לטענתם של החוקרים, מנהיגות מעצבת מבוססת על מנהיגים המשמשים מודל לחיקוי על ידי יצירת מערכת המקנה אמון וביטחון למונהגים, ואילו מנהיגות מתגמלת מבוססת על סוג של סחר חליפין בין המנהיג למונהגים, תוך בניית מערכת תגמול המבוססת על עמידה ביעדים.
עבודה זו, באה לבחון את סגנונות המנהיגות ואת תאוריות הכריזמה השונות שלמדנו במהלך הקורס על סמך פועלו ומורשתו של אברהם לינקולן – נשיא ה-16 של ארצות הברית, ובעקבות הסרט המעולה – "לינקולן" של סטיבן שפילברג. אמנם הסרט עצמו אינו עוסק רבות בביוגרפיה על חייו של לינקולן אלא בעיקר על הדילמות בחקיקת החוק במלחמת האזרחים האמריקאית, אך ניתן לקבל הבנה מלאה של החשיבות ומשמעות הדמות הגדולה לעיל.