עבודת סמינריון השפעת הפרומונים בחרקים חברתיים על בני המושבה

תקציר העבודה

הסמינריון הוגש למחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב וניתן עליה ציון 98. העבודה בעברית ומותאמת למבנה מאמר מחקרי כפי הנדרש.!
לחרקים חברתיים החיים במושבה יש צורך בארגון וסדר. על כל פרט לדעת את עבודתו ותפקידו לצורך הקיום התקין והסדר במושבה. חלוקת התפקידים מתקיימת הודות לקיום תקשורת, שזהו תהליך בו מידע עובר בין האורגניזמים, כאשר במקרה של חרקים חברתיים תהליך זה מתבצע באמצעות חומרים המופרשים על ידם הנקראים פרומונים. הפרומון הינו חומר המופרש על ידי אורגניזם ושנקלט אצל אורגניזם אחר מאותו המין ומאותת לו להגיב בהתאם לסוג הפרומון. בעבודה זו אסקור את נושא הפרומונים בחרקים חברתיים ואת השפעתם על חייהם ועל דרכי פעולותיהם של החרקים במושבה. כמו כן בהמשך אפרט מהו הפרומון, היכן נוצר ומהיכן מופרש, על מה ואיך הוא משפיע וכיצד בזכותו חברי המושבה יודעים את תפקידם ואיך כתוצאה מכך מתקיימת מושבה מתפקדת והרמונית, בה כל פרט יודע את משימותיו.
על אף היות הפרומון מופרש ונקלט על ידי מגוון רחב של בעלי חיים, ביניהם חרקים ויונקים (MK. Izard, 1983), בעבודה זו אדון עליו בהקשר לחרקים בלבד, חברתיים בפרט. בסוגי חרקים אלו ניתן לראות בצורה רחבה ובהירה יותר את מגוון השפעותיו של הפרומון על הפרטים בסביבה.