עולם הנגיפים עם הערות. ציון- 94

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2019
מספר מילים 1903
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

שאלה 1 : א. תרופות כנגד נגיפים יכולות לעכב שלבים שונים של התרבות נגיף. בחרו שתי תרופות ידועות, אחת כנגד נגיפי RNA והשנייה כנגד נגיפי DNA ותארו את מנגנון פעולתן תוך התייחסות לשלב בהתרבות הנגיף המעוכב על ידן. ב. הסבירו מדוע התרופות מגלות מידה של סלקטיביות, דהיינו פוגעת בנגיף ולא בתהליכים תאיים, למרות היות הנגיף פרזיט אובליגטורי של התא. ג. הסבירו באיזה מנגנון נגיפים חומקים מעיכוב על ידי תרופות. ד. כיצד ניתן לדעתכם לטפל בתרופות באופן שיקטין את הסיכוי של הנגיף לחמוק מעיכוב.
שאלה 2 : א. תארו שני מנגנונים באמצעותם נוגדנים פועלים כנגד נגיף. ב. הסבירו מדוע נגיפי שפעת מצליחים לחמוק מפעולת הנוגדנים וליצור מחלה עונתית מידי שנה בעוד נגיפים מקבוצות אחרות מעוררים חיסון המגן לאורך שנים. ג. הסבירו כיצד ניתן להשתמש בבדיקות סרולוגיות לנוכחות נוגדנים כדי להוכיח האם אדם חלה במחלה נגיפית לאחרונה או נחשף לנגיף בעבר. שאלה 3 : נגיפים אינם מתרבים מחוץ לתאים חיים ולכן הדבקת בני אדם בנגיף דורשת קיומם של חולים או נשאים באוכלוסייה. הסבירו בהקשר לכך: א. איזה אמצעי חיסון סביל או פעיל יעיל יותר בהקטנת הפצה של נגיפים ומדוע ? ב. באיזה מקרה לדעתכם יועדף שימוש בחיסון סביל על פני חיסון פעיל ? ג. איזו צורת חיסון תגרום ליצירת זיכרון חיסוני אצל המתחסן ? שאלה 4 : לאחרונה התגלו בעולם מקרי הדבקה של נגיף המכונה זיקה העובר בעקיצת יתוש ופוגע בעוברים. א. לאיזו צורת העברה אופקית או אנכית משתייכת צורת הדבקה זו ? ב. תאר שתי גישות בהן היית נוקט לזיהוי הדבקה בנגיף בדגימות שנלקחו מחולים. ג. מאחר והנגיף מועבר על ידי עקיצת יתוש הצע פתרון לצמצום דרכי ההעברה של הנגיף ד. כיצד ניתן לדעתך, להוכיח באמצעות בדיקת מעבדה, קיום מעבר נגיף באמצעות יחסי מין ? שאלות 5 8 מתייחסות למאמר המתאר שיטה חדשנית לזיהוי נוגדנים כנגד נגיף הזיקה. שם המאמר :
highly sensitive and specific Zika virus serological assays using a magnetic modulation biosensing system. הקדמה :הממ"ן שלפניך עוסק בנגיף הזיקה שהגיח בשנת 2014 בברזיל ומשם הועבר לאיים הפאסיפיים ולמדינות אמריקה. מטיילים רבים החוזרים ממדינות שבהן הנגיף מתקיים בצורה אנדמית, וכמובן אנשים אשר פתחו תסמינים היכולים לנבוע מהדבקה בנגיף, מעוניינים להיבדק כדי לוודא האם אכן נדבקו בנגיף. כאשר חולף זמן רב מעת ההדבקה לא ניתן יותר למצוא את הנגיף עצמו ונוכחות נוגדנים ספציפיים לנגיף מהווים עדות יחידה לכך שהאדם נדבק. לממצא חיובי יש השלכות מעשיות כמו הצורך להמנע מכניסה להריון לפרק זמן מסויים לאחר הדבקה ולכן חשוב ביותר לפתח שיטות אבחון לנוכחות נוגדנים שתהיינה רגישות וספציפיות כאחד. המאמר שלפניך דן בטכנולוגיה חדשה המאפשרת לקבוע נוכחות נוגדנים כנגד נגיף הזיקה. המאמר ימצא באתר הקורס בלשונית מאמרים לממנים. שאלה 5 : א. הסבירו מה התחלואה האפשרית מנגיף הזיקה. ב. מדוע חשוב לוודא העדר הדבקה בשני בני הזוג ? שאלה 6 : א. הסבירו שתי שיטות לזיהוי הנגיף עצמו ואת חסרונותיהם. ב. כיצד ניתן להשתמש בשיטות הבודקות נוכחות נוגדנים לצורך זיהוי הדבקה בנגיף ומהו היתרון שיש לשיטה זו על פני זיהוי ישיר של מרכיבי הנגיף עצמו ? ג. הסבירו את המושגים רגישות וספציפיות ביחס למבחן לקביעת נוכחות / העדר נוגדנים כלפי גורם נבדק (עיינו לשם כך בלינק https://onlinecourses.science.psu.edu/stat507/node/71
statistics-specificity-vs-http://www.statisticshowto.com/sensitivity. ד. כיצד שינוי בערך ה cutoff- של שיטת MMB משפיע על ערכי הרגישות והספציפיות של שיטה
זו (עיינו לשם כך בעמוד 7 של המאמר). ה. תארו שני חסרונות לשיטות מסחריות מבוססות ELISA לזיהוי נוגדנים כלפי נגיף הזיקה. שאלה 7 : א. בהתייחס לזמן לקיחת דגימת הסרום ביחס למופע תסמיני המחלה. באלו פרקי זמן בא לידי ביטוי יתרון שיטת MMB על פני שיטת ELISA ומתי משתוות שתי השיטות ביכולת הזיהוי. על איזו תכונה רגישות גבוהה יותר של טסט MMB או ספציפיות גבוהה יותר של טסט MMB מצביע ממצא זה ? ב. כיצד בדקו שהמבחן הסרולוגי בשיטת MMB אינו מאפשר קבלת תוצאה מסוג flase positive בבדיקת נוגדנים כלפי זיקה?. תארו את מאפייני הדגימות שנבחרו לצורך בדיקה זו ואת ממצאיה.ג. כיצד נבדקה הספציפיות של מבחן בדיקת נוגדנים כלפי זיקה בשיטת MMB . ומה היו הממצאים ? שאלה 8 : סכמו שלושה יתרונות של שיטת MMB על פני שיטות ELISA מסחריות בקביעת הדבקה בנגיף זיקה על סמך נוכחות נוגדנים.