פסיכולוגיה בין תרבותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 85
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1159

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1:
לפניכם 3 היגדים. לגבי כל היגד יש לציין אם הוא "נכון" או "לא נכון". לאחר מכן עליכם לנמק את בחירתכם, בין אם בחרתם נכון ובין אם בחרתם בלא נכון. הקפידו על ניסוח מדויק וברור ובססו את הנימוק לבחירתכם על חומר הלימוד.
שימו לב: תשובה מלאה תכלול: 1. את מספר המאמר הרלוונטי או את ההקשר הרלוונטי, 2. את הממצא \ הטענה התיאורטית הרלוונטיים.
א. אחת מהנחות היסוד של הגישה האבולוציונית היא שבעלי חיים המותאמים לסביבתם, מתרבים בהצלחה גדולה יותר מבעלי חיים דומים שאינם מותאמים לסביבה.
ב. על פי הופסטדה, הערכים שנבדקים מציינים בשאלון לא תמיד תואמים להעדפותיהם האישיות ולכן לא ינבאו התנהגות.
ג. אם במחקר שמתואר במאמר 5 (היינה ושות'), הממצאים היו מצביעים על כך שהטיה לטובת הקבוצה גבוהה יותר אצל אסייתים לעומת מערביים – אזי הייתה מתקבלת תמיכה בהסבר המתודולוגי ("הבדל בתוכן") להבדלים בין תרבותיים בהאדרה עצמית.

שאלה 2:
היינה ולהמן (1997) –מאמר 5 מבחינים בין הטיה המשרתת עצמי Self Serving Bias לבין הטיה המשרתת קבוצה Group Serving Bias. קבעו על פי המבוא למאמר:
א. האם ע"פ הספרות קיימים הבדלים בין תרבותיים ב Self Serving Bias (ענו (כן\ לא\ עדויות לא עקביות +הסבירו).
ב. האם ע"פ הספרות קיימים הבדלים בין תרבותיים ב Group Serving Bias (ענו: כן\ לא\ עדויות לא עקביות +הסבירו).

שאלה 3:
הקטעים הבאים לקוחים מתוך כתבה שפורסמה בינואר 2016 באתר דה-מרקר. קראו את הקטעים הבא וענו על השאלות שמתחתם:
"האם חברת רכבות יפנית הפעילה רכבת במשך 3 שנים בשביל תלמידה אחת?"
"דיווח בעמוד הפייסבוק של תחנת הטלוויזיה הסינית CCTV כי חברת הרכבות היפנית לא סגרה תחנת רכבת נטושה במשך 3 שנים כי תלמידת תיכון אחת עוד השתמשה בה, הפך לוויראלי במהרה ביפן וברחבי אסיה. ככל הנראה הדיווח לא נכון, או לפחות לא מדויק, אך הסיפור גרם להתרגשות רבה בקרב גולשים והעלה ברבים נוסטלגיה לרכבות הכפריות של יפן של פעם.
תוך יממה, הפוסט של CCTV שותף כמעט 6,000 פעמים וזכה ליותר מ-22 אלף לייקים. לפי הסיפור, ג'פן ריילוויי (Japan Railway) רצתה לסגור את תחנת קאמי-שיראטאקי הנטושה בהוקאידו ביפן, אך כאשר גילתה כי המשתמשת היחידה בה היא תלמידת תיכון הנוסעת בה לבית ספר ובחזרה. החברה החליטה להמשיך להפעיל את התחנה עד תום לימודיה, שאמורים, לפי CCTV , להסתיים במארס השנה, ואז התחנה צפויה להיסגר. החברה אף התאימה את לוח הזמנים של הרכבת בתחנה לשעות לימודיה, לפי הדיווח.
גולשים רבים הביעו הערכה לממשל היפני, ש"אינו משאיר אף ילד מאחור", ונוסטלגיה לרכבות של פעם ביפן. אך ייתכן כי הסיפור עבר רומנטיזציה מסוימת. לפי דיווח אחר, הנערה בסיפור אמנם נוסעת ברכבת לבית ספר מדי יום, אך מתחנה אחרת, ויחד עם עוד יותר מ-10 תלמידים נוספים. בדרכם בחזרה, יש להם למעשה 3 רכבות שונות. בכוונת ג'פן ריילווייס לסגור 3 תחנות, בהן התחנה בסיפור, התחנה שממנה נוסעים התלמידים ותחנה נוספת, אך לא ברור האם יש לכך קשר לתום הלימודים שלהם.
מערכת הרכבות הכפריות של יפן, שחיברה בעבר כפרים נידחים למרכזים העירוניים של יפן, סובלת מקשיים רבים, בין היתר בשל הירידה החדה באוכלוסיה הכפרית בעשורים האחרונים. במקביל, הממשל היפני השקיע רבות ברכבות מהירות בין הערים הגדולות ביפן. ההשקעה ברכבות המהירות בין מרכזי הערים וההזנחה של הקווים הכפריים הובילה לסגירת תחנות וקווים רבים ברחבי יפן. "
א. בפרק 2 בספר הקורס (עמוד 21) נעשית הבחנה בין שלושה היבטים של תרבות. תרבות חומרית, תרבות חברתית ותרבות אידיאולוגית. התייחסו לשניים מתוך ההיבטים האלו. ציינו כיצד כל אחד מהם משתקף בקטעים המצוטטים למעלה.
ב. קבעו האם, ע"פ הופסטדה, המתואר בקטע מתאים יותר לתפיסת העולם של חברה המתאפיינת באינדיבידואליזם או של חברה המתאפיינת בקולקטיביזם. היעזרו במתואר בקטע כדי לתמוך בקביעתכם.
ג. האם לדעתכם התיאור בכתבה יכול לשקף שמירה על המרקם החברתי, בתרבות שממוקמת על הקצה "היררכיה" על הממד היררכיה-שוויוניות (שוורץ)? הסבירו.
ד. שאלת בונוס: קבעו האם ההסבר שנתתם בסעיף ג, מתאים גם לחברה שמתאפיינת ב"מרחק עוצמה גבוה" (הממד "מרחק עוצמה " שהגדיר הופסטדה)?