פסיכולוגיה פיזיולוגית

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1
באיזה מהנהלים הבאים תתחזק הסינפסה החלשה על-פי חוק הב (Hebb) במערך הנוירונים המתואר בתרשים?
א. כשאלקטרודה A גורמת לעירור בזמן שאלקטרודה B גורמת לעיכוב.
ב. כשאלקטרודה A גורמת לעירור בזמן שאלקטרודה C גורמת לעירור.
ג. כשאלקטרודה B גורמת לעירור בזמן שאלקטרודה C גורמת לעירור.
ד. כשאלקטרודה A גורמת לעיכוב בזמן שאלקטרודה B גורמת לעיכוב.

שאלה 2
בלמידת התניה קלאסית (classical conditioning) לומד האורגניזם לקשור בין _______ לבין ________, ואילו בלמידת התניה אינסטרומנטלית (instrumental conditioning) לומד האורגניזם לקשור בין ________ לבין _________ (בחר/י במסיח המשלים נכונה את המשפט).
א. גירוי מותנה ; תגובה חדשה ; גירוי בלתי מותנה ; תגובה אוטומטית
ב. גירוי בלתי מותנה ; תגובה אוטומטית ; גירוי חסר חשיבות ; תגובה טיפוסית למין
ג. גירוי חסר חשיבות ; גירוי בעל חשיבות ; גירוי חדש ; תגובה חדשה
ד. גירוי בעל חשיבות ; תגובה חדשה ; גירוי חסר חשיבות ; תגובה אוטומטית

שאלה 3
מה מהבאים נכון בנוגע לאנטומיה של תצורת ההיפוקמפוס?
א. מידע נכנס אל ההיפוקמפוס דרך המסילה הפרפורנטית (perforant path) שמוצאה בקורטקס האנטוריני (entorhinal cortex).
ב. נוירונים פירמידליים ברכס המשונן (dentate gyrus) שולחים אקסונים אל תאים מגורגרים (granule cells) בשדה CA1 של ההיפוקמפוס.
ג. נוירונים מגורגרים ברכס המשונן מוציאים אקסונים המגיעים אל הגופים הדדיים (mammillary bodies)
ד. נוירונים פירמידליים בשדה CA3 של ההיפוקמפוס שולחים אקסונים אל הקורטקס הקדם-מצחי.

שאלה 4
מדענית חוקרת את תהליך הלמידה התאי ברקמת היפוקמפוס של עכבר השמורה בצלוחית מעבדה.
א. בניסיון ליצור הגברה ארוכת טווח (LTP ,long term potentiation) בנוירוני ההיפוקמפוס גירתה החוקרת בתדר נמוך נוירון קדם- סינפטי היוצר סינפסה חלשה עם נוירון בתר- סינפטי. האם תצליח כך החוקרת לעורר LTP? הסבר/י תשובתך.
ב. בניסיונה השני ליצור LTP גירתה המדענית את הנוירון הקדם- סינפטי היוצר סינפסה חלשה עם התא הבתר-סינפטי ביחד עם גרייה של נוירון קדם- סינפטי היוצר סינפסה חזקה עם אותו הנוירון הבתר-סינפטי. האם תצליח הפעם לעורר LTP? הסבר/י תשובתך תוך פירוט התהליך המתרחש.
ג. בניסיונה השלישי (והאחרון) ניסתה החוקרת ליצור LTP כפי שעשתה בפעם הקודמת (סעיף ב'), אך הפעם במקביל טפטפה על הנוירון הבתר-סינפטי את הסם tetrodotoxin) TTX). האם תצליח הפעם החוקרת לעורר LTP? הסבר/י תשובתך.

שאלה 5
איזה מהתנאים הבאים הוא הכרחי ליצירת הגברה ארוכת טווח (LTP) בתאי היפוקמפוס?
א. כניסת יוני מגנזיום (2+Mg) אל העוקץ הדנדריטי.
ב. כניסת יוני נתרן אל העוקץ הדנדריטי.
ג. כניסת יוני סידן את העוקץ הדנדריטי.
ד. יצירת חלבונים חדשים בעוקץ הדנדריטי.

שאלה 6
באיזה מהתנאים הבאים בהכרח לא ייווצר LTP?
א. בהזרקת יוני סידן ישירות אל עוקץ דנדריטי בסינפסה חלשה.
ב. בהזרקת אנזים CaMK-2 פעיל לעוקץ דנדריטי בסינפסה חלשה.
ג. בגרייה טטאנית של סינפסה חלשה שעליה טופטף הסם AP5.
ד. החדרה של קולטני AMPA לממברנת העוקץ הדנדריטי בסינפסה חלשה.

שאלה 7
חוקר יצר מוטציה בגן המקודד לקולטן NMDA בעכבר כך שהקולטן המוטנט פותח מוליכות לסידן במהירות רבה יותר אך לזמן קצר יותר לעומת הקולטן הרגיל. כיצד צפויה להשפיע המוטציה על פעילות האנזים קינאז סידן קלמודולין מסוג 2 (type II calcium-calmodulin CaM-KII ,kinase) בנוירוני ההיפוקמפוס של העכבר?
א. המוטציה תקצר את משך פעילותו של האנזים שכן רמת הסידן בעוקץ הדנדריטי תרד במהירות וללא סידן לא יוכל עוד האנזים לתפקד.
ב. המוטציה לא תשפיע על תפקוד האנזים שכן אנזים זה מופעל בכל פעם שהתא הפוסט- סינפטי שרוי בדה- פולריזציה ואין הוא תלוי כלל ברמת הסידן התוך תאית.
ג. המוטציה תמנע כליל את הפעלת האנזים שכן לשם הפעלתו יש צורך בנוכחות של סידן לזמן ממושך במיוחד בעוקץ הדנריטי.
ד. המוטציה לא תשפיע על תפקוד האנזים שכן לאחר הפעלתו אין הוא עוד תלוי סידן והוא יכול להמשיך ולהפעיל את עצמו בתהליך של זרחון עצמי (autophosphorilation).

שאלה 8
חוקר יצר במעבדה LTP באמצעות הנוהל המקובל בשני נוירונים בהיפוקמפוס של עכבר. לאחר הניסוי יצא להפסקה של מספר שעות. לאחר ההפסקה חזר למעבדה וטפטף על רקמת ההיפוקמפוס אניסומיצין (anisomycin). מה צפוי להתרחש בהיפוקמפוס?
א. ייווצר LTP אך הוא לא יישמר לאורך זמן מאחר ואניסומיצין חוסם את יצירת החלבונים ההכרחית ליצירת LTP בת-קיימא.
ב. לא ייווצר כלל LTP שכן תהליך סינתזה של חלבונים חדשים הכרחית לשם חיזוק הסינפסה.
ג. ייווצר LTP ואף יישמר לאורך זמן מאחר והאניסומיצין טופטף לאחר שהושלם כבר תהליך סינתזת החלבונים החדשים הדרושים ליצירת LTP בת- קיימא.
ד. ייווצר LTP אך הוא לא יישמר לאורך זמן מאחר והסם מונע יצירה של "תוויות" כימיות בעוקצים הדנדריטים, כך שהחלבונים החדשים שנוצרו לא יוכלו להילכד בעוקץ המתחזק.

שאלה 9
מה מאפיין את החלבונים הנוצרים לשם שמירה ארוכת טווח של LTP?
א. חלבונים אלה נוצרים בגוף התא אך "נלכדים" רק בעוקצים המתחזקים בזכות "תוויות".
ב. חלבונים אלה לא נוצרים בגוף התא כי אם בעוקץ הדנדריטי המתחזק בלבד.
ג. חלבונים אלה משפיעים בכל העוקצים הדנדריטים של הנוירון הבתר-סינפטי.
ד. חלבונים אלה מגיעים לכל העוקצים הדנדריטים אך מתפרקים רק בעוקץ המתחזק.

שאלה 10
איזו מהפרוצדורות הבאות עשויה לגרום לסינפסה להיחלש בתהליך של דיכוי ארוך טווח LTD , long term depression
א. גרייה בתדר בן 100 הרץ של נוירון היוצר סינפסה חזקה עם תא בתר-סינפטי.
ב. גריית סינפסה חזקה בזמן שהתא הבתר- סינפטי שרוי בהיפר- פולריזציה.
ג. גריית סינפסה חזקה בתדר של 10 הרץ ביחד עם טפטוף החומר AP-5.
ד. גרייה לסירוגין של סינפסה חלשה ושל סינפסה חזקה כששתיהן קשורות עם אותו תא בתר- סינפטי.

שאלה 11
ביצירת הגברה ארוכת טווח (LTP) מעורבים קולטני _________ ואילו ביצירת דיכוי ארוך טווח (LTD) מעורבים קולטני _________ (בחר/י במסיח המשלים נכונה את המשפט).
א. NMDA הנחסמים על ידי הסם NMDA ; AP5 שאינם נחסמים על ידי הסם AP5
ב. AMPA הנגרעים מממברנת העוקץ הדנדריטי ; AMPA הנוספים לממברנת העוקץ הדנדריטי
ג. NMDA המאפשרים כניסת סידן לתא ; קולטני AMPA המאפשרים כניסת נתרן לתא
ד. NMDA המכניסים כמויות גדולות של סידן במהירות ; NMDA המאפשרים כניסה איטית וממושכת של סידן

שאלה 12
חולדה אומנה ללחוץ על דוושה כדי לקבל מזון טעים. כיצד ניתן לפגוע בתהליך הלמידה של החולדה?
א. באמצעות הרס של ההיפוקמפוס.
ב. באמצעות הזלפת דופמין בגרעין האקומבנס.
ג. באמצעות חיתוך האלומה המדיאלית של המוח הקדמי (MFB).
ד. באמצעות גריית אזור הטגמנטום הגחוני (VTA).

שאלה 13
בעקבות תאונת דרכים בה נפגע בראשו לקה הרשל'ה בן החמישים בשיכחון למוקדם (retrograde amnesia). איזו מההתנהגויות הבאות יוכל הרשל'ה לבצע כהלכה?
א. לזהות בשמו את הרופא המטפל בו מאז הפגיעה.
ב. לתאר את יומו הראשון בכיתה א'.
ג. לקבוע מי היה נשיאה הראשון של מדינת ישראל כשנשאל על כך לראשונה.
ד. לתאר את נסיבות התאונה בה נפגע.

שאלה 14
יענק'לה האלכוהוליסט לקה בתסמונת קורסקוף (Korsakoff's syndrome). איזה מהסימפטומים הבאים הוא צפוי להראות?
א. יענק'לה אינו מסוגל לנהל שיחה הגיונית עם חבריו.
ב. יענק'לה בודה מלבו סיפורים כשנשאל דבר מה שאינו זוכר.
ג. יענק'לה אינו זוכר עוד את ילדותו המוקדמת.
ד. יענק'לה עוסק יומם וליל בתחבולות ובהונאות במטרה לרמות את ידידיו.

שאלה 15
החולה XY עבר ניתוח במהלכו נפגע באופן בררני שדה CA1 של ההיפוקמפוס שלו.
א. אילו התנהגויות צפויות להיפגע אצל XY ואילו תיוותרנה תקינות?
ב. מה ניתן ללמוד מהפגיעה ההתנהגותית על תפקידו של אזור זה של ההיפוקמפוס בתהליכי למידה וזיכרון?
ג. אילו שינויים התנהגותיים צפויים אצל XY אם יפגע אצלו גם הקורטקס הלימבי של אונת הרקה המדיאלית? הסבר/י תשובתך, תאר/י את הקשרים העצביים של אזור זה, ואת תפקידם בתהליכי למידה וזיכרון.

שאלה 16
איזה ממצא ינבא בצורה הטובה ביותר אילו תמונות יזכרו במיוחד נבדקים המתבקשים לשנן סדרת תמונות?
א. מידת הפעילות העצבית בתצורת ההיפוקמפוס הימנית בזמן שליפת הזיכרון.
ב. מידת הפעילות העצבית בתצורת ההיפוקמפוס השמאלית בזמן שינון התמונות.
ג. מידת הפעילות העצבית בתצורת ההיפוקמפוס הימנית בזמן למידת התמונות.
ד. מידת הפעילות העצבית בשדה CA1 של ההיפוקמפוס בזמן שליפת הזיכרון.

שאלה 17
אדם שההיפוקמפוס שלו נפגע בילדותו ילקה בשיכחון למאוחר של מידע __________, ואילו אדם שההיפוקמפוס שלו ניזוק בבגרותו ילקה בשיכחון למאוחר של מידע _________ (השלם/י את המשפט).
א. סמנטי בלבד / אפיזודי בלבד.
ב. אפיזודי וסמנטי כאחד / סמנטי בלבד.
ג. אפיזודי בלבד / אפיזודי וסמנטי כאחד.
ד. אפיזודי בלבד / סמנטי בלבד.