פסיכולוגיה של הזדקנות וזקנה

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

1. לפי פרק 3, מהו זיכרון סמוי (implicit memory) ומהו זיכרון גלוי (explicit memory)? הדגימו כל סוג זיכרון תוך התייחסות למקרה מהחיים שלא הופיע בחומר הלימוד.
2. חוקרים רצו לבדוק כיצד בני 40 והני 80 זוכרים את רצח רבין. ציינו שלושה סוגי זיכרון שאפשר לבדוק במחקר כזה, הדגימו אותם והסבירו אילו הבדלים יימצאו בין הקבוצות.
3. לפי מאמר 4, מה אפשר ללמוד מבעלי חיים על ההבדל בין התוצאות של מחקרי אורך ומחקרי רוחב בנוגע להזקנות קוגניטיבית? הסבירו.
4. מחר הדמיה מוחית שכלל מבוגרים חד-לשוניים ומבוגרים דו-לשוניים מצא הבדלים בין הקבוצות בנפח החומר הלבן באונה הקדמית של המוח. כמו כן, העלייה בגיל הייתה קשורה לירידה בעובי קליפת המוח באונה הטמפורלית, אך ממצא זה אפיין רק קבוצה אחת. הסבירו את הממצאים לאור תיאוריית הרזרבה הקוגניטיבית. (מאמר 5)
5. דוח של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מצא שפנסיות פרטיות אחראיות ל5% מההכנסה של זקנים שעלו מחבר העמים אחרי 1990 ול25% מההכנסה של זקנים יהודים אחרים. כתוצאה מכך, עולים מחבר העמים תלויים יותר בקצבת זקנה מהמדינה. הציגו תיאוריה אחת מפרק 4 שמתקשה להסביר את הנתונים הללו ותיאוריה אחת שמצליחה להסבירם. דונו בהבדלים העקרוניים בין התיאוריות.
6. הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הראה שכשליש מבני 20 ומעלה שאינם מתגוררים עם הוריהם מקבלים מהם עזרה כלכלית; כחמישית מבני 20 ומעלה שאינם מתגוררים עם הוריהם תומכים בהם מבחינה כלכלית. הסבירו את הממצאים לפי תיאוריית יחסי הגומלין החברתיים ולםי הגישה הכלכלית-פוליטית להזדקנות (פרק 4).
7. הסקר החברתי הראה גם כי 39% מהערבים תומכים כלכלית בהוריהם לעומת 16% מהיהודים. לפי מאמר 6, האם אמור להימצא קשר בין התמיכה שנותנים הילדים לבין הרווחה הנפשית של ההורים? הציגו נימוק אחד בעד קשר כזה ונימוק אחד נגדו.
8. כיצד ראיונות עומק יתרמו להבנת הממצאים של מאמר 6? בתשובתכם התייחסו לשיטת המחקר מצד אחד ולתיאוריית הפנומנולוגיה וההבניה החברתית (פרק 4) מצד שני.
9. בכנסת ה18 וה19 עלו לדיון הצעות חוק שיאפשרו עבודה מועדפת לזקנים. לפי הצעות אלה, זקנים יוכלו לעבוד בתחום חברתי, להרוויח חצי משכר המינימום ועדיין לקבל קצבת זקנה מלאה. מדוע לדעתכם זכאים חיילים משוחררים למענק עבודה מועדפת ואילו הצעות חוק דומות בנוגע לזקנים לא זוכות לתמיכה רחבה? הסבירו לפי מאמר 7.
10. מהם תהליכי ההומוגניזציה והסגרגציה בחקר הזקנה (מאמר 7)? הדגימו אותם ע"י תופעות שלא הוזכרו בחומר הלימוד.